Knaus vansation 650 MEG
HBK Medlem
Funderar på köpa en Adria Matrix års 2016 med automatlåda,nån som vet om det är en robotlåda eller riktig låda i den.Är Adria ett bra köp.
Mvh Kjell
Mvh Kjell
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Beror på vad man menar med "riktig" automatlåda. De som var vanliga förr, typ USA-bilar, som slirar i växlarna mjukt kallar många för "riktig" låda. Robotlådan är ju en "manuell" direktdriven låda med koppling, och som byter växlar automatiskt med hjälp av "roboten". De allra nyaste är ju också en slags direktdriven "manuell" låda, med växlingsautomatik, men den har dubbla kopplingar så växlarna läggs i snabbare, och växlingarna märks mindre.
Jag har kört 4000 mil med min Fiat med robotlåda, flera långresor och även småvägar i Alperna. Har funkat jättebra och jag är helnöjd. Den växlar ju säkert inte lika snabbt som de nya dubbelkopplingslådorna, men det är stora bilar och man kan inte trycka på hur mycket som helst. Är ju också en vanesak om man är van vid automatlåda i personbil.
De allra nyaste är ju också en slags direktdriven "manuell" låda, med växlingsautomatik, men den har dubbla kopplingar så växlarna läggs i snabbare, och växlingarna märks mindre.
Det var kanske lite missvisande med att skriva riktig automat, som jag gjorde. Det blir lätt en debatt om vad som är riktigt, den debatten tycker jag är ointressant, det viktiga är förstås att Fiat har slutat med den gamla robotlådan och jag har svårt att tro att man gör det för att den är så bra och inte orsakat några problem. Det måste väl finnas skäl till att man introducerar en ny låda? Det är väl ändå tänkt att den ska vara bättre och står man då och ska köpa ny bil, kan det vara idé att noga kolla det alternativet om man har möjlighet. Jag har varit med om havererad robotlåda på husbil och det är inte kul. Skulle därför aldrig köpa den gamla modellen själv.Vad är en ”riktig automat”? För mig är det att jag slipper trycka ner en koppling. På min RAV4 (2018):är det visst någon slags rem. På Fiaten växlar det av sig självt. Det är huvudsaken för mig.
Vad är en ”riktig automat”? För mig är det att jag slipper trycka ner en koppling. På min RAV4 (2018):är det visst någon slags rem. På Fiaten växlar det av sig självt. Det är huvudsaken för mig.
"Pensionärslådan" eller "slangbellelådan" som de ofta kallas har ju fungerat bra för vissa och mindre bra för andra frågan är hur de kommer att funka när bilen gått >15000 mil.
Läs Leif's inlägg 7
Alla FIAT 2020 har nya automaten,jag har kört robotlåda några år, och en ny bil med denna låda blir det inte,fördelen är att du slipper trycka ned kopplingen i övrigt inga fördelar.Fiats nya automatlåda lär man inte se på husbilar förrän på årsmodell 2021 tidigast gissar jag.....
Ytterligare en fördel med den är att man kan ta ut mer effekt från motorn eftersom lådan klarar mer än 400 Nm moment, vilket är en begränsning för både manuella och robotlådan idag.
(Fiat själva kallar den "ickemanuella" lådan för just Robotlåda)
Modeller med automatlåda kan man alltså så småningom få med starkare motor än den gamla manuella![]()