• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Coral 670 SLT-10 placera extra bodelsbatteri?

F

F.d. 55587

Guest
Hej!

Kan hända att denna tråd finns någonstans men har inte lyckats hitta något, spec. för just denna modell!

Har funderingar på att komplettera med ett extra bodelsbatteri. Det enda som finns (80 Ah) sitter ju bredvid EBL:en under soffan till sittgruppen, bakom passagerarstolen.

Nu till problemet; det finns ingen logisk plats/utrymme att placera ytterligare ett bodelsbatteri, om man nu inte vill placera det under sängen vilket innebär kabeldragning ca 3 m, förbi bodelsdörr och kyl/frys, känns inte särskilt lockande.

Så, ni som har satt in ett extrabatteri i just 670 SLT -10 kanske har någon slug :cool: lösning som jag förbisett!

Tacksam för svar / Janne
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral 670 SLT-10 placera extra bodelsbatteri?

Hej!

Jag har en Adria Coral 670 SL - 10. Jag fick levererat min HB med två (2) st
80 ah batterier under den aktuella soffan. Utöver detta är där även plats till
en omformare.

Hälsn
Bengt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral 670 SLT-10 placera extra bodelsbatteri?

I vår 660 SL sitter orginalbatteriet i "soffan" bakom passagerarstolen. Jag tror att detta är samma som i 670. Där har jag pressat in orginalbatteriet plus ett identiskt extrabatteri samt EBL och en liten inverter plus plats för en del skor.

Så här blev det:

Batterier mm.jpg

Lägg dock märke till att jag monterat bort en del av de stålkonstruktioner mm som används för att kunna sitta bakåtvänd i stolen (eller "soffan").
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral 670 SLT-10 placera extra bodelsbatteri?

Hej!
Jag hade samma problem på min 670 SLT-11. Kom fram till att bästa lösningen var under sängen vid kylskåpet. Jag byggde upp lite så batterilådan kom över värmeslangarna, sedan borrade jag hål i golvet ca 25 mm diameter vid sängen och samma i det lilla utrymmet bakom luckan vid stolen, sedan monterade jag 3/4 bordgenomföring ( finns på Hjertmans) som jag tätade med silikon.
Mellan genomförningarna satte jag armerad plastslang.Kabel mellan batterierna använde jag startkablar från Biltema som jag klippte bort klammorna och anpassade längden. Monterade sedan kabelskor, huvudbrytare.
Materialkostnad ca 400 kr.
Är detta intressant så har jag även kort på installationen (någonstans?)
 
F

F.d. 55587

Guest
Sv: Adria Coral 670 SLT-10 placera extra bodelsbatteri?

Tack för era svar!

Soffan till en SL är inte lika undertill som på en SLT pga att gasolutrymmet (naturligtvis med lucka utifrån) upptar halva utrymmet under soffan.

Det är av den enkla orsaken som gör att det blir lite trångt i batteriutrymmet, som har totalbredd=ett batteri dvs där går det absolut inte att kränga ned ett batteri till, inte ens med ett väloljad skohorn...

Alltså... problemet kvarstår, hrrmm

Per-Inge: vore kanon att få en bild på din installation?

Tack samtliga för visat intresse!

Janne
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral 670 SLT-10 placera extra bodelsbatteri?

Hej!
Hittar inte korten, skall kolla imorgon.
jag skickar en annan bild på en skjutbar låda i aluminium som gör att man kan utnyttja utrymmet bak bättre.
 

Bilagor

  • DSCN2747.JPG
    DSCN2747.JPG
    2,8 MB · Visningar: 156
F

F.d. 55319

Guest
Sv: Adria Coral 670 SLT-10 placera extra bodelsbatteri?

Hej.
Ett alternativ som jag gjort. Placera batteriet under förarstolen,kortare ledningar samt bra plats. Montera bort förarstolen och placera dit batteriet ovanifrån.Skydda polerna med plywoodskiva eller annat lämpligt material.
Vår bil är en 660 sl 2008.

Hälsning Catarina o Helge.
 
F

F.d. 54889

Guest
Hej på er.

Ursäkta att jag gräver upp denna gamla tråd, men jag är nyfiken på resultat och/eller mer information, om möjligt. Vi har eventuellt "hittat" vår första HB, en Coral 670 SLT -13 där det enda bodelsbatteriet och elcentral "samsas" med gasoltuberna i utrymmet nära lillsoffan till höger om dörren. Jag är helt säker på att vi vill själva installera ett till bodelsbatteri som en del av er tydligen gjort. Jag är med på en eventuell placering under sängen mot kylskåpet och dragning av ledning under bilen, men att sätta det under förarstolen låter ju enklare, närmare. Det finns alltså plats där under för ett bodelsbatteri? Jag har alltså aldrig tittat under en förarstol som ni märker.

/tomas
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Inte svar på frågan, men tänk på att koppla in extrabatteriet på rätt sätt.

1. Kablarna mellan batterierna bör vara 25 mm2 för att minimera spänningsfallet. Skälet är att batterierna inre motstånd är oerhört lågt (några få tusendels ohm)

2. "Diagonalkoppla" anslutningen till laddare/förbrukare (se bif. bild). Annars kommer batteriet "längst bort" (A på bilden) inte att bli lika laddat som batteri B.
Batteri A kommer heller inte att kunna bidra med lika mycket ström vid urladdning.

3. Båda batterierna ska vara lika nya och av samma fabrikat och typ. Köp 2 nya batterier, behåll inte det befintliga "gamla".
 

Bilagor

  • Parallellkoppling_12V-batterier-Bild.jpg
    Parallellkoppling_12V-batterier-Bild.jpg
    81,7 KB · Visningar: 88

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag ser att jag redan svarat i denna tråd med en bild från vår 660 SL. Jag förstår att detta inte är aktuellt för en SLT pga annan, mindre yta.

Sedan jag svarade har jag bytt batterier och jag har nu ett 150 Ah batteri i stället för mina gamla 2x95 Ah. Det tar betydligt mindre plats volymmässigt och om det får plats i bilens längdriktning i soffan kan det kanske vara ett alternativt. Jag har haft detta arrangemang några år nu och det fungerar utmärkt rent kapacitetsmässigt. Vi har dock 2 st 100 W solpaneler så det spelar ju naturligtvis en viss roll.
 
Toppen