• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adblue

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Beställde en magnet på Amazon kostar 335kr ska komma på fredag.
Har Fiat 2020 och tittar man in i påfyllningsröret för Adblue så ser man ett lock
som är upphängt fjädrande.
Köpte 10 liter Adblue dunk på Preem i Västerhaninge men påfyllningspipen som medföljer dunken
var så kort att den inte nådde in så långt att den öppnade locket inne i röret till följd att det inte gick
att fylla utan fick tag i en tratt med med lång lagom böjd pip.På Biltemas Handen
Så jag håller tratten och Barbro fyller på ur dunken,det går jättebra.
Däremot så märker man inte när det blir fullt utan rinner över,så vi sköljer lacken noga.
Köpte en dunk med. Adblue nere i Tjeckien eller Ungern men den pipen som medföljde dunken var längre
så den nådde in och öppnade det fjädrande locket i på fyllningen.
Kommer att ha en dunk med i bilen,för när man slår på nyckeln så kommer det en text på mätartavlan om att det
bevöver fyllas på,texten är svag och tonar bort på en gång.
Kör man utan att fylla då så börjar en gul lampa med fast sken lysa.Jag körde över 3 mil innan jag läst vad lampan betydde och sen fyllde jag på med Adblue.
När man fyllt fullt så har man 15 liter och ungefär 4 liter på 100 liter diesel går åt.
Skulle helst slippa Adblue men man får ta de..
Gert
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Varför tankar ni inte Adblue direkt på macken från pump? Bästa priset där. Då behövs ingen magnet....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför tankar ni inte Adblue direkt på macken från pump? Bästa priset där. Då behövs ingen magnet....
Det är ju precis för att tanka vid pump man behöver en magnet.
Antingen är den inbyggd i tankstosen, eller så behöver man en lös magnet.

Omnämt redan i inlägg #4.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Det är ju precis för att tanka vid pump man behöver en magnet.
Antingen är den inbyggd i tankstosen, eller så behöver man en lös magnet.

Omnämt redan i inlägg #4.
Jag har haft både husbilar och firmabilar som jag tankat Adbloue vid pump. Kanske vissa bilar saknar magnet då. Låter lite märkligt när det säljs vid bensinstation.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Jo du får indikation när det är under 600 km kvar, varje gång du startar ser du hur långt du kan köra. När det är 200 km kvar så räknar det ner tills det är 0 km kvar ( om du har fiat 2020 eller nyare)
Ha de Paffw
Åh fasiken, det hade jag ingen koll på ,har aldrig märkt att den informerar hur långt Adblue räcker, varken vid start av motorn eller senare. Har bara varit med om att den säger att adblue måste fyllas på. Får kolla det nästa gång jag startar den. Tack för informationen.
Ja, min är en Fiat 2020
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Åh fasiken, det hade jag ingen koll på ,har aldrig märkt att den informerar hur långt Adblue räcker, varken vid start av motorn eller senare. Har bara varit med om att den säger att adblue måste fyllas på. Får kolla det nästa gång jag startar den. Tack för informationen.
Ja, min är en Fiat 2020
På min Fiat årsmodell 2020 börjar lampan för adblue lysa redan när jag förbrukat ca 7 liter när tanken är ca 20 liter (alltså ca 13 liter kvar). Det börjar visa på mätaren först när du kan köra 600 km eller mindre.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Beställde en magnet på Amazon kostar 335kr ska komma på fredag.
Har Fiat 2020 och tittar man in i påfyllningsröret för Adblue så ser man ett lock
som är upphängt fjädrande.
Köpte 10 liter Adblue dunk på Preem i Västerhaninge men påfyllningspipen som medföljer dunken
var så kort att den inte nådde in så långt att den öppnade locket inne i röret till följd att det inte gick
att fylla utan fick tag i en tratt med med lång lagom böjd pip.På Biltemas Handen
Så jag håller tratten och Barbro fyller på ur dunken,det går jättebra.
Däremot så märker man inte när det blir fullt utan rinner över,så vi sköljer lacken noga.
Köpte en dunk med. Adblue nere i Tjeckien eller Ungern men den pipen som medföljde dunken var längre
så den nådde in och öppnade det fjädrande locket i på fyllningen.
Kommer att ha en dunk med i bilen,för när man slår på nyckeln så kommer det en text på mätartavlan om att det
bevöver fyllas på,texten är svag och tonar bort på en gång.
Kör man utan att fylla då så börjar en gul lampa med fast sken lysa.Jag körde över 3 mil innan jag läst vad lampan betydde och sen fyllde jag på med Adblue.
När man fyllt fullt så har man 15 liter och ungefär 4 liter på 100 liter diesel går åt.
Skulle helst slippa Adblue men man får ta de..
Gert
Hej på dig, hade samma problem med för kort påfyllnadsrör, löste det med ett inköp på Jula en batteri driven pump, funkade jätte bra det man ska tänka på är att försöka hålla dunken i samma nivå som tanklocket lugnt och fint inget spill.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
På min Fiat årsmodell 2020 börjar lampan för adblue lysa redan när jag förbrukat ca 7 liter när tanken är ca 20 liter (alltså ca 13 liter kvar). Det börjar visa på mätaren först när du kan köra 600 km eller mindre.
Jag tog faktiskt en sväng med husbilen igår och inget visas på skärmen när jag startar bilen. Förra sommaren när vi var på långresa och meddelande kom upp om att tanka adblue så visade den inte heller hur långt jag kunde köra, bara meddelade att jag måste tanka adblue så snart som möjligt. När vi väl tankade så gick det i rätt många liter men har inget minne av hur mycket. Därav mitt inlägg om "hamstring" för att ha med sig lite på resan, i min bil famlar man i blindo och en vill ju inte riskera bli ståendes någonstans i en byhåla mitt i natten utan en nattöppen bensinstation. Eftersom jag har över 1 ton lastvikt stör det mig inte så mycket att ha med en dunk, som man säger, better safe then sorry :)

Känns som att det är lite okonsekvent på Fiatmotorer, min är en 2020.
 
Toppen