• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adblue

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
De flesta Mekonomen har infört begränsningar på hur många dunkar man får köpa...
Även Biltema har begränsningar, max 5 per person. Köpte 4 st igår på Biltema i Trollhättan, nu är de helt slut.
Ingen Biltema (av 3 st) i Göteborg har den på lager för just nu.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Magnet. Fattar inte. Förklara
För en gångs skull ett vettig förklaring på Amazon.

Tankining av AdBlue i lösvikt ur pump funkar inte om inte tankmunstycket känner av ett (korrekt ?) magnetfält.
Detta för att inte kunna tanka AdBlue i någon annan behållare än i just AdBluetanken.

Det är bara tunga bilar som brukar ha denna magnet inbyggd i Adblue tankstosen.
För lätta bilar behövs en lös magnet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För en gångs skull ett vettig förklaring på Amazon.

Tankining av AdBlue i lösvikt ur pump funkar inte om inte tankmunstycket känner av ett (korrekt ?) magnetfält.
Detta för att inte kunna tanka AdBlue i någon annan behållare än i just AdBluetanken.

Det är bara tunga bilar som brukar ha denna magnet inbyggd i Adblue tankstosen.
För lätta bilar behövs en lös magnet.

Min MB Vito 2015 har inbyggd magnet, vet inte hur Fiat löst detta.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Gällande förbrukningen, förra året hade vi full tank med Adblue vid start, åkte till Kroatien och tillbaka, fick fylla både på vägen ner och vägen hem, tycker själv det gick rätt mycket Adblue men har inte uppfattning om hur många liter. Det som är dumt är att när lampan för "fyll på Adblue" börjar lysa får man ingen indikation på hur långt man kan köra innan det är helt slut. Därav min tanke att ha med Adblue i bagaget (har väldigt god lastvikt) så man inte blir ståendes någonstans mitt i natten i någon liten by i Kroatien som inte har en nattöppen mack, då är det inte "bara" att tanka på en pump. Så ja, jag har hamstrat och köpt några dunkar :)
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Beställde en magnet på Amazon kostar 335kr ska komma på fredag.
Har Fiat 2020 och tittar man in i påfyllningsröret för Adblue så ser man ett lock
som är upphängt fjädrande.
Köpte 10 liter Adblue dunk på Preem i Västerhaninge men påfyllningspipen som medföljer dunken
var så kort att den inte nådde in så långt att den öppnade locket inne i röret till följd att det inte gick
att fylla utan fick tag i en tratt med med lång lagom böjd pip.På Biltemas Handen
Så jag håller tratten och Barbro fyller på ur dunken,det går jättebra.
Däremot så märker man inte när det blir fullt utan rinner över,så vi sköljer lacken noga.
Köpte en dunk med. Adblue nere i Tjeckien eller Ungern men den pipen som medföljde dunken var längre
så den nådde in och öppnade det fjädrande locket i på fyllningen.
Kommer att ha en dunk med i bilen,för när man slår på nyckeln så kommer det en text på mätartavlan om att det
bevöver fyllas på,texten är svag och tonar bort på en gång.
Kör man utan att fylla då så börjar en gul lampa med fast sken lysa.Jag körde över 3 mil innan jag läst vad lampan betydde och sen fyllde jag på med Adblue.
När man fyllt fullt så har man 15 liter och ungefär 4 liter på 100 liter diesel går åt.
Skulle helst slippa Adblue men man får ta de..
Gert
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har du ringt Volvo Reservdelar i Lindesberg och frågat?
Volvo kanske inte har Adblue men en Volvo Verkstad har sällan bara Volvo som dom lagar, servar.
Volvos reservdelsförsäljning borde kunna sälja adblue över disk. (Jag såg Volvo folk leverera Adblue till Trafikverket).
BDS (EKG Bildelar AB) säljer Adblue.
Sedan om dessa har något hemma i Stockholmstrakten har jag ingen info om.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Gällande förbrukningen, förra året hade vi full tank med Adblue vid start, åkte till Kroatien och tillbaka, fick fylla både på vägen ner och vägen hem, tycker själv det gick rätt mycket Adblue men har inte uppfattning om hur många liter. Det som är dumt är att när lampan för "fyll på Adblue" börjar lysa får man ingen indikation på hur långt man kan köra innan det är helt slut. Därav min tanke att ha med Adblue i bagaget (har väldigt god lastvikt) så man inte blir ståendes någonstans mitt i natten i någon liten by i Kroatien som inte har en nattöppen mack, då är det inte "bara" att tanka på en pump. Så ja, jag har hamstrat och köpt några dunkar :)
Jo du får indikation när det är under 600 km kvar, varje gång du startar ser du hur långt du kan köra. När det är 200 km kvar så räknar det ner tills det är 0 km kvar ( om du har fiat 2020 eller nyare)
Ha de Paffw
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Toppen