• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adblue

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Det har skrivits en del om Adblue tidigare, mest tekniska uppgifter, vinteranvändning.
Men hur ser det ut i verkligheten, hur ofta fyller man på?
Enligt uppgift från en handlare i går så kommer även Fiat med nya motorer med Adblue.
Det är iofs inget som stör mig! Är bara nyfiken på hur det fungerar i praktiken!
Hälsningar från ett soligt och varmt Stockholm.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
AdBlue är väldigt odramatiskt.
Du har en tank till i bilen och ett påfyllningsrör ytterligare och när det rapporteras låg nivå i AdBlue-tanken så får du fylla på mera.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
140619-d82206ab53cc737da875f38bc56e8592.jpg

På min arbetsplats Yara ab, tillverkar vi adblue
 

Bilagor

  • adblue.JPG
    adblue.JPG
    150,1 KB · Visningar: 124

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har 18 liter i vår lilla tank och varningslampan börjar lysa strax innan Spanska gränsen. Då är det bara att fylla på 9 - 12 liter och köra vidare. Att fylla på en bensinmack med slang-munstycke kan vara plågsamt pga överkännsligt handtag som bryter ofta. Tips: mycket lättare att fylla från en dunk!

...och så pris, naturligtvis: vi har betalat allt från 6:- (MB Frankrike) till 17:- litern (10 l dunk på mackar i Norge)...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alla FIATmotorer kommer att kräva Adblue för att klara senaste miljökraven, ca 3% Adblue drar motorn.
Enligt FIAT representant jag pratat med på mässan, kommer inga nya motorer eller uppdateringar i övrigt förrän med Euro7, när detta blir är oklart knappast före 2024.
 
Senast ändrad:

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Vi har 18 liter i vår lilla tank och varningslampan börjar lysa strax innan Spanska gränsen. Då är det bara att fylla på 9 - 12 liter och köra vidare. Att fylla på en bensinmack med slang-munstycke kan vara plågsamt pga överkännsligt handtag som bryter ofta. Tips: mycket lättare att fylla från en dunk!

...och så pris, naturligtvis: vi har betalat allt från 6:- (MB Frankrike) till 17:- litern (10 l dunk på mackar i Norge)...

Det är inte pumphandtaget som är överkänsligt, det är erat påfyllningshål som saknar magneten som alla lastbilar har...syftet är att minska risken för felfyllning där man fyller AdBlue i Dieseltanken, det går att köpa en lös magnet och "lura handtaget" Googgla Magnet AdBlue och köp från valfritt företag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad skulle hända om man späder dieseln direkt i tanken med 3% Ad-blue på en äldre bil? Är det till någon nytta? Jag har funderat på detta & är mest nyfiken.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad skulle hända om man späder dieseln direkt i tanken med 3% Ad-blue på en äldre bil? Är det till någon nytta? Jag har funderat på detta & är mest nyfiken.

Motorn stannar och hela insprutningssystemet måste bytas.
Det finns dom som provat detta, så ovanstående är ingen teroi, det är provat praktiskt.
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Vår Iveco med 205 Hk, 470 Nm i vridmoment ska enligt Iveco dra ca 5 liter Adblue på 100 liter diesel och det har stämt bra under våra första 1000 mil. Med Såifa kortet på Preem fick vi betala 5:- per liter inkl moms i Januari.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vår Iveco med 205 Hk, 470 Nm i vridmoment ska enligt Iveco dra ca 5 liter Adblue på 100 liter diesel och det har stämt bra under våra första 1000 mil. Med Såifa kortet på Preem fick vi betala 5:- per liter inkl moms i Januari.
Förbrukningen stämmer bra för en hårt belastad motor.

Tex våra 13 och 16 liters-motorer i dumprar drar också 3-5% AdBlue av dieselförbrukningen.
(up till 636 Hk/3130 Nm@ 1050 rpm)

I vår personbil ligger AdBlue förbrukningen på ca 1%.
En lågt belastad 2l diesel.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
När jag tankade adblue från pump i trollhättan krävdes en ring med magnet i, denna fick jag låna i butiken. ( Audi A4)

Hälsningar
Peter
 
Toppen