• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Adblue

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2026
Det har skrivits en del om Adblue tidigare, mest tekniska uppgifter, vinteranvändning.
Men hur ser det ut i verkligheten, hur ofta fyller man på?
Enligt uppgift från en handlare i går så kommer även Fiat med nya motorer med Adblue.
Det är iofs inget som stör mig! Är bara nyfiken på hur det fungerar i praktiken!
Hälsningar från ett soligt och varmt Stockholm.
 
AdBlue är väldigt odramatiskt.
Du har en tank till i bilen och ett påfyllningsrör ytterligare och när det rapporteras låg nivå i AdBlue-tanken så får du fylla på mera.

MVH
Hans
 
140619-d82206ab53cc737da875f38bc56e8592.jpg

På min arbetsplats Yara ab, tillverkar vi adblue
 

Bilagor

  • adblue.JPG
    adblue.JPG
    150,1 KB · Visningar: 125
Vi har 18 liter i vår lilla tank och varningslampan börjar lysa strax innan Spanska gränsen. Då är det bara att fylla på 9 - 12 liter och köra vidare. Att fylla på en bensinmack med slang-munstycke kan vara plågsamt pga överkännsligt handtag som bryter ofta. Tips: mycket lättare att fylla från en dunk!

...och så pris, naturligtvis: vi har betalat allt från 6:- (MB Frankrike) till 17:- litern (10 l dunk på mackar i Norge)...
 
Alla FIATmotorer kommer att kräva Adblue för att klara senaste miljökraven, ca 3% Adblue drar motorn.
Enligt FIAT representant jag pratat med på mässan, kommer inga nya motorer eller uppdateringar i övrigt förrän med Euro7, när detta blir är oklart knappast före 2024.
 
Senast ändrad:
Vi har 18 liter i vår lilla tank och varningslampan börjar lysa strax innan Spanska gränsen. Då är det bara att fylla på 9 - 12 liter och köra vidare. Att fylla på en bensinmack med slang-munstycke kan vara plågsamt pga överkännsligt handtag som bryter ofta. Tips: mycket lättare att fylla från en dunk!

...och så pris, naturligtvis: vi har betalat allt från 6:- (MB Frankrike) till 17:- litern (10 l dunk på mackar i Norge)...

Det är inte pumphandtaget som är överkänsligt, det är erat påfyllningshål som saknar magneten som alla lastbilar har...syftet är att minska risken för felfyllning där man fyller AdBlue i Dieseltanken, det går att köpa en lös magnet och "lura handtaget" Googgla Magnet AdBlue och köp från valfritt företag.
 
Vad skulle hända om man späder dieseln direkt i tanken med 3% Ad-blue på en äldre bil? Är det till någon nytta? Jag har funderat på detta & är mest nyfiken.
 
Vad skulle hända om man späder dieseln direkt i tanken med 3% Ad-blue på en äldre bil? Är det till någon nytta? Jag har funderat på detta & är mest nyfiken.

Motorn stannar och hela insprutningssystemet måste bytas.
Det finns dom som provat detta, så ovanstående är ingen teroi, det är provat praktiskt.
 
Vår Iveco med 205 Hk, 470 Nm i vridmoment ska enligt Iveco dra ca 5 liter Adblue på 100 liter diesel och det har stämt bra under våra första 1000 mil. Med Såifa kortet på Preem fick vi betala 5:- per liter inkl moms i Januari.
Förbrukningen stämmer bra för en hårt belastad motor.

Tex våra 13 och 16 liters-motorer i dumprar drar också 3-5% AdBlue av dieselförbrukningen.
(up till 636 Hk/3130 Nm@ 1050 rpm)

I vår personbil ligger AdBlue förbrukningen på ca 1%.
En lågt belastad 2l diesel.
 
När jag tankade adblue från pump i trollhättan krävdes en ring med magnet i, denna fick jag låna i butiken. ( Audi A4)

Hälsningar
Peter
 
Tillbaka
Toppen