• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips AD-BLUE

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Det är slut nästan överallt på AD-blue, enligt tillverkaren kan det bli problem med och få tag i ett visst ämne som utvinns från den ryska gasen . De kommer få brist på det inom en månad står det i artikeln i AB .

Det var slut på ÖB och de hade höjt priset till 200:- för 10 liter , på Biltema var det också slut , där kostade 10 liter 300:- . Hittade 10 liter på macken för 325:- , det var den sista dunken .

Är det någon som vet hur långt man kommer ungefär på 10 liter AD-blue ? Och tror ni att det kommer bli något problem med och få tag i AD-blue i sommar . Det är 600 000 bilar i Sverige som behöver AD-blue , plus alla lastbilar .
Det stod i artikeln att det kan gå så långt att man måste ta in alla fordon på verkstad för att programmera om dem så att man kan köra utan AD-blue . Men då blir det jättestora föroreningar , vilket skapar andra problem .
Vad tror ni ?

Uffe
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Det kommer inte från nån gas utan är urea (kväve) nästan som urin köp inte på dunk köp i pump vid dieselpumparna under 10 kr litern
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det kommer inte från nån gas utan är urea (kväve) nästan som urin köp inte på dunk köp i pump vid dieselpumparna under 10 kr litern
Nja, AdBlue tillverkas av bl.a. ureagranulat.
Urea produceras av ammoniak och koldioxid.
Lukten påminner lite om urin men är inte urin.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220331-161630_Google.jpg
    Screenshot_20220331-161630_Google.jpg
    231,3 KB · Visningar: 13

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Enligt Mattias Bergman VD på Bil Sweden , så är det en tillsats för avgasreningen som måste ingå i AD-blue , den finns bara i naturgas som vi importerar från Ryssland och priserna på råvaror har fyrdubblats på ett år Därför finns en chans att AD-blue tar slut helt på marknaden .. .
Källa : dagens Aftonbladet
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Hej alla .min husbil som är lite udda behöver inte adblue.. men tänkte på problemet adblue är typ 30 procent urea och 70 procent destilerat vatten... kanske fungerar det att bara hälla i destilerat vatten .. . Det tillsätts i avgassystemet innan nån catalysator. . Vågar nån testa
Detta är på egen risk. Men ja tror systemet inte kan avgöra vad som hälls i adblue tanken.. bara om det är nåt i eller inte
Nästa galna ide är att det fungerar med guldvatten ..det inehåller ca 10 procent urea
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej alla .min husbil som är lite udda behöver inte adblue.. men tänkte på problemet adblue är typ 30 procent urea och 70 procent destilerat vatten... kanske fungerar det att bara hälla i destilerat vatten .. . Det tillsätts i avgassystemet innan nån catalysator. . Vågar nån testa
Detta är på egen risk. Men ja tror systemet inte kan avgöra vad som hälls i adblue tanken.. bara om det är nåt i eller inte
Nästa galna ide är att det fungerar med guldvatten ..det inehåller ca 10 procent urea
En bra tanke....det ovan här..

En annan tanke. Borde gå att slå en båge i tanken och toppa upp med destillerat vatten.

Vad säger någon kunnig här på kemi om detta?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej alla .min husbil som är lite udda behöver inte adblue.. men tänkte på problemet adblue är typ 30 procent urea och 70 procent destilerat vatten... kanske fungerar det att bara hälla i destilerat vatten .. . Det tillsätts i avgassystemet innan nån catalysator. . Vågar nån testa
Detta är på egen risk. Men ja tror systemet inte kan avgöra vad som hälls i adblue tanken.. bara om det är nåt i eller inte
Nästa galna ide är att det fungerar med guldvatten ..det inehåller ca 10 procent urea
Det var det många i åkeribranchen/bussbranchen som provade i början det kom och det funkade men de nya bilarna har avkännare så om du tankar endast vatten går de in i felsäkert läge. Hur personbilar/lätta lastbilar reagerar vet jag inte men jag förutsätter att det det är samma.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Det var det många i åkeribranchen/bussbranchen som provade i början det kom och det funkade men de nya bilarna har avkännare så om du tankar endast vatten går de in i felsäkert läge. Hur personbilar/lätta lastbilar reagerar vet jag inte men jag förutsätter att det det är samma.
Men kanske funkar det om man späder ner till halva koncentrationen med lika delar vatten? Någon som testat?
Tofa
 
Toppen