• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac

Rosten12

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örebro
HBK-Nr
33521
Medlemskap
2024
Är det någon som vet hur många dbl. En Dometic FreshJet 2200 avger..går det att sova med AC:n påslagen? Tacksam för svar
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Många variabler där.
Vad tål du i form av bullerstörning, hur stor är husbilen (avstånd dig och ACn) och hur mycket går ACn.

Min erfarenhet säger att det går fint att sova i en konstant bullerkuliss, det som stör mig är när AC-kompressorn slår av och på.
Ju varmare/sämre isolerad bil, desto mer går kompressorn.

Kort svar, nej det går inte att sova med en Dometic FreshJet 2200 igång.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har haft både Truma Aventa och Dometic Freshjet. Det är ungefär lika illa med alla takmonterade kompressordrivna AC. Jag hade en Truma Safir inbyggd i garaget på en tidigare husbil. Den var klart tystast, men ändå störande. Har skippat AC i nuvarande bil och satsat på en MaxxFan i stället. Har dock inte testat i riktig sydlig värme ännu, men senare i vår och sommar ska den få bekänna färg 8 veckor i Kroatien! MaxxFan får mycket goda omdömen, även när det är riktigt varmt. Det blir dock aldrig svalare än uteluften, men du slipper få bilen så uppvärmd som den oventilerad kan bli en stekhet sommardag söderut. MaxxFan suger ut varm luft ur bilen, sedan har du fönster på glänt i andra änden på bilen och får cirkulation genom bilen med svalare uteluft. Så när kvällen och natten kommer behöver inte bilen, möbler, skåp, lådor och dess innehåll kylas ner.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har haft båda du beskriver o vill nog hävda att det går att sova med båda, haft mina i mitten av bilen. Man sover betydligt bättre med en AC än utan framförallt runt medelhavet. Truman var lite bättre, både ljud o kylmässigt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tack för ditt svar! Finns det någon som är tystare..Truma aventa comfort?eller är det lika illa.
Ja det finns tystare tak AC.
Webasto har en serie tak AC som är klart tystare än de Dometic jag haft i andra fordon.
Dom säger så även i marknadsföringen, och det stämmer enlig min erfarenhet.

Dessutom är Webasto billigare än Dometic och Truma.
Jag monterade en Webasto Cool Top Trail 34.
Denna köpte jag av denna firma, vilken jag kan rekomendera.
https://www.standheizungs-shop.de/klimaanlagen

Klickar du på en AC länkad ovan får du fram manualer och data.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ac som monteras i taket bullrar alltid mer än de som monteras under bilen (buller ovan huvudet).
Finns inga tysta ac med kompressor.
Sedan om det går att sova i bullret är helt individuellt.
Jag kan sova med ac:n på men inte frun så det blir oftast sova med avstängd ac...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Golvmonterade AC har riktigt dålig kylförmåga.
Teknisk data på kyleffekt gäller naturligtvis i ACn, inte vad som kommer ut i änden på 4-5 meter långa 60mm slangar.

Jag har/har haft två husbilar och monterat själv i en husvagn, golmonterade nej tack.
Dom är tysta, men fungerar knappt.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har en Dometic FreshJet 2200 och hade även i förra husbilen. Vi sover bra fast den är monterad en bit från fotänden på queenbädden. Det sämsta med den är att kompressorn slår på och av med så korta intervall. De är tydligen felbyggda senaste 10 åren. Det finns några trådar här som visar hur man kan fixa detta. Min har varit bortmonterad och nerskickad till Dometic-verkstad i Göteborg. Den blev något bättre då men långt ifrån optimal. Det sägs att den ska klara en 7 meter lång husbil och våran är 9 meter. Då borde kompressorn gå nästan hela tiden men trots start och stopp orkar den kyla ner hela bilen. Vi kör den bara på kvällar och nätter. Vi valde inte märke när vi köpte nya bilen och vi hade valt Truma eftersom vi har Trumma iNet som fjärrstartar Aldepannan via SMS i mobilen. Fungerar jättebra men inte tillsammans med Dometic AC. Det var en stor miss som husbilsfirman gjorde.
 
Senast ändrad:

Blomstrand

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
34999
Medlemskap
2025
Slängde ut vår nästan nya 2200, den startade/stoppade den hela tiden om det var svalare än 27 grader ute (var det varmare fungerade den/kylde bra) men den förde ett ”väldigt” liv. Har nu bytt till 3000 som ska vara väldigt mycket tystare o det ska vi sätta på prov i Kroatien i sommar.
 
Toppen