• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC under färd i Europa, måste ?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Hej,

Sitter och tittar efter vår första husbil som skall inhandlas i vår.
Är det som en vanlig bil (ofta mörk) att det blir bastu utan AC eller klarar man sig bättre i en husbil som är luftigare och oftast vit ?

Tyvärr verkar väldigt få ha AC i årsmodellerna runt 2000. Helst vill vi ha en halvintegrerad men det är pris och utbud som får styra.

Tack på förhand,

Peter :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Jag har en helt annan vinkling på det hela! AC är nödvändig inte bara för att bli av med värme utan att bli av med fukt. Under min körning under vintern och våren i Europa så fick ACn vara på många timmar. Stängde man av den så slog fukten till på insidan av rutan och jag begriper inte hur man kan få klar sikt utan att använda AC!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Hej på er!
Vi har aldrig haft AC i våra alkovbilar och faktiskt inte saknat det så värst!
När vi köpte en Intregerad utan AC........SVETTIGT! Så nu brummar vi i en AC utrustad Intregerad Knaus.
Sedan var det någon i tråden som ställde sig undrande till behovet av AC i en öppen bil och det kan jag säga efter många tusen mil i öppen bil att det behövs verkligen. Jag vet att det låter konstigt; men att sitta i en öppen bil med solen gassande är hemskt jobbigt även med keps och solbrillor.
Det går helt enkelt inte att köra långt i en öppen bil utan AC (när det är riktigt varmt och gassande alltså:wink:)


Anders
 
Toppen