• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC under färd i Europa, måste ?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Hej,

Sitter och tittar efter vår första husbil som skall inhandlas i vår.
Är det som en vanlig bil (ofta mörk) att det blir bastu utan AC eller klarar man sig bättre i en husbil som är luftigare och oftast vit ?

Tyvärr verkar väldigt få ha AC i årsmodellerna runt 2000. Helst vill vi ha en halvintegrerad men det är pris och utbud som får styra.

Tack på förhand,

Peter :)
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Hej wolw66!
Vi har en delintegrerad husbil, utan AC byggd på Mercedes Sprinter 416. Där blir det väääldigt varmt på förarplatsen. Rena rama växthuset. Det är säkert lägre temperatur i själva bodelen.
Hälsningar
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Vi har en husbil med alkov och utan AC. Den senaste tiden har det ju varit ganska så varmt men det har varit acceptabelt klimat i förarhytten.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Hejsan
AC är nästan ett måste tycker jag, hade tidigare utan men när jag bestämde mig för att byta var AC en av prioritet 1 delararna jag ville ha, det ångrar jag inte, valde mellan den bil jag har nu som hade ac och hade gått 3500mil och en utan ac som gått bara 1500 mil, men ac:n avgjorde, båda årsmod. 2000.
MVH KEJO 20
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

En alkovbil är svalare än en halv- eller helintegrerad därför att man får solskydd dels från den utskjutande alkoven och dels för att alkoven minska värmen som upifrån strålar in i hytten. Alkoven ger ju ett "dubbelt" tak ovanför förar- och passagerarplats. Integrerade bilar behöver nog svalkan som en AC ger när solen gassar.

EssoJ
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Vi är nu inne på vår tredje husbil, alla utan AC.

Den första var en helintegrerad bil med väldigt stor framruta. Vi monterade fläktar i den som oscillerade och gav en skön svalka när det var riktigt varmt, dvs uppåt 35 - 40 grader. OK, det skall erkännas att det hade varit skönt med AC i den när det var riktigt varmt och jag skulle ratta in bilen på en trång parkering, bilen saknade nämligen servo!

Nästa bil var en alkovbil och vi upplevde aldrig att det var varmt. Det går ju utmärkt att veva ner sidorutorna och därmed få en bonus i form av luktintryck från omgivningarna. Kör genom en blommande dal och känn doften! Den delen missas när man sitter i en stängd bil med AC. Jämför med en öppen bil: varför finns det ofta AC i dem? Är det dessutom en lite äldre bil med kanske max 128Hk så tror jag det märks när AC:n kopplas in. Du får växla oftare helt enkelt. Åtminstonne har det varit så med de personbilar jag kört med AC.

Nuvarande bil är delintegrerad och samma sak här. Vi upplever inte behovet av AC. Men vi har bara haft den i två månader så framtiden får visa om vi gjorde rätt som valde bort AC (eftersom det betraktas som självklart att AC skall väljas till, att dömma av försäljarens reaktion).
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Våran nästa husbil är det ett krav att det skall vara AC i bildelen samt plus om det även är i bodelen men det senare går ju eftermontera .
Vi hade som mest 39 grader i husbilen nu när vi var nere i Italien , varmt å "gott" .... ;) :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Tack för alla svar :)

Det låter ju som att det kan vara skönt men inte ett måste.
Vi är är ganska värmetåliga och på bilarna vi haft har taklucka haft prioritet före A/C, är kanske skadad efter att ha åkt för mycket :mcride:
Som Mikael sa, är det himla skönt att köra med rutan nere och känna dofterna i naturen.

Det blir i alla fall många fler bilar att välja på ;)

Peter :)
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Vi har en alkovbil med ac! Om man är fler än 2 personer som medföljer fordonet, dvs en eller fler sitter i bodelen vid färd, är ac en nödvändighet! Att köra med öppna fönster i bilen är ju skönt, men att köra med öppna fönster i en husbil är inte skönt, men det går! Baksuget, dvs det undertryck som uppstår vid öppna fönster i en husbil gör att angenäma (läs Oangenäma) dofter tränger upp från både toa och gråvatten. Om du under lite längre tid visstas i varmt klimat >30 grader C bildas av nån biologisk anledning fler bakterier i nämnda kärl! Se upp!
Vår ac la av ett år i Frankrike, stor hetta var det, och fy bubblan vad ungarna klagade på de ofantliga och mångfasseterade lukterna i bilen! Höll på att bli slutet på vår husbils-historik!
Sätt på AC;n, kör lugnt och med svalt huvud, hälsar
Fredrik med familj som fortfarande åker till varmare klimat!
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Vi har åkt ner över Europa under flera år i husbil och i år för första gången med AC. Vi kommer aldrig mer att köpa en utan... Vi har barn med och även om man öppnar fönstren fram så står luften ganska stilla bak i bodelen. I år med AC på så har vi haft skön temperatur både fram i förardelen och bak hos barnen = alla på bättre humör!

//Kicki
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Vi har AC i hytt och bodel, bestämde efter förra bilen utan AC ute i Europa att AC är ett måste. Tack och lov att vi skaffade detta.
Hasse o Lena i Vargön
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Jag kan bara instämma med de som kör alkov utan AC och tycker det är okay. Trots senaste tiden höga temperaturer är det behagligt klimat i husbilen utan nedvevade förarhyttsfönster. De som åker med i bodelen instämmer till punkt och pricka. Antagligen så skiljer mellan alkovmodellerna eftersom en del tycker det är ett måste att ha AC och andra inte
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Hej,

Vär gamla var utan ac, ungarna höll på att dö o bodelen! Trots att det var en alkov bil! Den nya har ac och efter två veckor på vägen i 30+ och inte en klagosång om att det är varmt så är det bara att inse att det aldrig mer blir en bil utan ac. alkov eller inte!
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Vår förra husbil saknade AC och den nya vi köpte saknade det så vi eftermonterade AC'n. Aldrig mer att jag åker utan AC. 40 grader en sommar på Sicilien tog ut sin rätt vill jag lova. De som åker bak i bodelen har det dock svalare.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Hej!

I vår förra Frankia A650ED så hade vi ingen AC i hytten. Tyckte att det gick bra med nedvevade rutor och extra fläkt på instrumentbrädan.

Men till denna säsong bytte vi till en nyare Frankia A650EK med AC i hytten. Underbart !!!!! Vi kommer aldrig mer att ha en husbil utan AC i hytten.

Kan även tillägga att vi i bäge bilarna haft AC i bodeln och det kommer vi heller aldrig att vilja vara utan. Den senaste är en Dometic B2200 med digital fjärrkontroll där man ställer in den temp man vill ha. Vi åker oftast ner till medelhavet och jag står inte ut att lägga mig om det inte är svalt, ca 22 grader. För att nte talaom att man slipper fukten i sängkläderna. Fördelarna är många: Svalare, Torrare, Behöver inte ha fönster öppna med allt vad det innebär av ljud, mosquitos och annat.

I love Air Condition :):):)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Hej jag har bara en fråga till dig, Frankia, går eran bodels-AC enbart på 230V, eller kan man driva den med dieslmotorn eller 12V? Vi har bodels-AC i våran bil, och den går bara på 230V, vilket innebär att man måste vara uppkopplad på el när man använder den, vilket innebär att om det är värmebölja blir det inte särskilt skönt att fricampa om man vill ha skönare klimat...

MVH Annette
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

AC ett måste nu när man blivet äldre, eller en lyxigare tillvaro, Tyvärr också att man har råd med det, första året med Ac i bo delen Vad skönt ett måste förståss.
 
H

hetuma

Guest
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Vår förra husbil saknade AC och den nya vi köpte saknade det så vi eftermonterade AC'n. Aldrig mer att jag åker utan AC. 40 grader en sommar på Sicilien tog ut sin rätt vill jag lova. De som åker bak i bodelen har det dock svalare.


Hej Micke G!
En enkell fråga till dig var får jag tag på en firma som eftermonterar AC och vad kostade det
Vi har en Fiat Eura Mobil årsmodel 2002

Mvh Tuomo
icon7.gif
 
F

F.d. 5570

Guest
Sv: AC under färd i Europa, måste ?

Vad väntar vi på halva året....Värme och sol,sätt på er badbyxor och bikini och njut,en husbil är så luftig att den tryckande värmen knappt känns när ni åker med friskluftsspjälen öppna
 
Toppen