• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC i bodelen

R

Rune

Guest
Hur funkar det med AC i bo-delen? Måste bilen vara elansluten eller finns det andra varianter?
Om det är så det funkar så är ju nyttan av ACn ganska begränsad.
Upplys mig ni som vet..................
:wink:
 
Sv: AC i bodelen

"Tycker AC:n är som bäst på kvällen efter en varm dag. Inget går väl upp mot att gå till sängs när det är svalt inne. Slippa ligga o snurra i värmen.

Fast det är vår uppfattning:)"


Hej!

Delar uppfattning fullt, Tycker ac:n är värd varenda krona då man sover gott!

Livibil
 
Sv: AC i bodelen

Man kan inte öppna luckan manuellt och dra igång fläkten om det skulle behövas (dvs, måste luckan vara helt öppen)?

Det sitter en brytare i ramen som gör att fläkten stängs av när luckan går ned, Och det är nog bra, fläkten har en väldig kapacitet på de högre varvtalen! :)
 
Sv: AC i bodelen

Ni som har Fan-tastic Vent 6600 har ett par frågor till er

1 Vad har ni för mått på er tacklucka invändigt? (befintlig)
2 Finns den i enbart mörktonad plexi, har sett bilder på klar plexi men inte hitta nånstans att beställa.
3 Köper jag den i Usa så får jag den för runt 1600 kr + frakt, funkar strömen lika dant här och där ( 12 v)

Tack för svar!:yes:
 
Sv: AC i bodelen

Hej:
Såg den här gammal tråd och och funderar lite på hur ni har kopplat in inverter och Ac ren praktisk.
jag har en takmonterad Ac (FJ1700) och vill gärna ha möjlighet att använda den under körning. Den funkar klokren i kamping/ställplats när man har 220v annars.
Har några frågor: kopplar man inverter direkt till batterier i bodelen? hur gör man ren praktisk om man är på kampingen? kopplar man manuellt av från inverter till en vanligt 220 v uttag? eller hur gör man??

tacksam för svar.
 
Sv: AC i bodelen

Hej:
Såg den här gammal tråd och och funderar lite på hur ni har kopplat in inverter och Ac ren praktisk.
jag har en takmonterad Ac (FJ1700) och vill gärna ha möjlighet att använda den under körning. Den funkar klokren i kamping/ställplats när man har 220v annars.
Har några frågor: kopplar man inverter direkt till batterier i bodelen? hur gör man ren praktisk om man är på kampingen? kopplar man manuellt av från inverter till en vanligt 220 v uttag? eller hur gör man??

tacksam för svar.

Hej
Vi har en inverter med sk ups funktion vilket innebär att den sänder 230 till alla bilen uttag. När vi kopplar in landström känner ett relä av detta och kopplar ifrån invertern och släpper fram landströmen i utagen. Med denna automatik har vi alltid 230 i alla utag och om landströmen bryts går invertern automatiskt in. Vår inverter kan vi också slå av och på från bilens kontrollpannel. Där kan vi också se hur mycket vi tar från batteribanken. Mycket bekvämt och verkar fungera. Att köra ACn någon längre tid via invertern fungerar dock inte så bra då man ganska snabbt drar ur batteribanken. Vi har solcell men inte med nog kraft för att inverterköra acn mer än någon timma. När vi kör har jag sett att bilens laddning trots laddförstärkare från ctec och solcell inte riktigt räcker till för att köra acn via invertern. Battribanken håller givetvis litet längre men det skulle inte fungera hela dagar för oss.
 
Senast ändrad:
Sv: AC i bodelen

Invertern är en Waeco på 1500w ren sinus och klarar 2500w peak. Hur dyr den är vet jag inte för den är ett orginalmonterat tillbehör från Concorde och jag köpte bilen begagnad. Funktionen är dock bra och med större batteribank och flera solceller hade det förmodligen varit längre driftstid på acn via invertern.
 
Sv: AC i bodelen

När jag köpte vår senaste husbil, en Adria Coral 660 SP, sattes det in en Truma Saphir. Detta är en AC mer likt en luftvärmeväxlare. Den kan antingen köras med kyla eller värme. Helt fantasiskt! Var skönt att ha eftersom vi var i Italien och Frankrike i somras när det var som varmast. Var också i fjällen i vintras och körde den då på värme. Bra tillskott till bilens övriga värmesystem. Sparade en hel del gas. Nackdelen är förstås att man måste vara inkopplad på el.
 
Sv: AC i bodelen

Hej
Vi har en inverter med sk ups funktion vilket innebär att den sänder 230 till alla bilen uttag. När vi kopplar in landström känner ett relä av detta och kopplar ifrån invertern och släpper fram landströmen i utagen. Med denna automatik har vi alltid 230 i alla utag och om landströmen bryts går invertern automatiskt in. Vår inverter kan vi också slå av och på från bilens kontrollpannel. Där kan vi också se hur mycket vi tar från batteribanken. Mycket bekvämt och verkar fungera. Att köra ACn någon längre tid via invertern fungerar dock inte så bra då man ganska snabbt drar ur batteribanken. Vi har solcell men inte med nog kraft för att inverterköra acn mer än någon timma. När vi kör har jag sett att bilens laddning trots laddförstärkare från ctec och solcell inte riktigt räcker till för att köra acn via invertern. Battribanken håller givetvis litet längre men det skulle inte fungera hela dagar för oss.

Har hört lite varningar för att ha det kopplat på detta vis. Vi var hösten 2014 på Flatruet i Härjedalsfjällen under en långhelg. Bredvid oss stod en sprillans ny Carthago som hade en sådan anläggning. På natten mellan lördag och söndag tog gasolen slut och kylskåpet kopplade över på elen (220v) som kom från invertern. Jag tror även elpatronen gick in på 1000w men är inte helt säker.
På söndags morgon knackade på dörren och där stod "Carthagomannen" med båda batterierna så gott som tomma. Tur att vi var kvar för vi fick ner till Funäsdalen och skaffa startkablar för att hjälpa till att starta bilen. Ett tråkigt slut på en annars bra helg. Så att rekommendera är att skilja ur dessa uttag som går till kyl o elpatron.
 
Sv: AC i bodelen

Har hört lite varningar för att ha det kopplat på detta vis. Vi var hösten 2014 på Flatruet i Härjedalsfjällen under en långhelg. Bredvid oss stod en sprillans ny Carthago som hade en sådan anläggning. På natten mellan lördag och söndag tog gasolen slut och kylskåpet kopplade över på elen (220v) som kom från invertern. Jag tror även elpatronen gick in på 1000w men är inte helt säker.
På söndags morgon knackade på dörren och där stod "Carthagomannen" med båda batterierna så gott som tomma. Tur att vi var kvar för vi fick ner till Funäsdalen och skaffa startkablar för att hjälpa till att starta bilen. Ett tråkigt slut på en annars bra helg. Så att rekommendera är att skilja ur dessa uttag som går till kyl o elpatron.

Hej
Den bilen du träffade på var inte riktigt kopplad. På min bil är laddare, elpatron och kylskåpet på en egen 230 grupp som inte får ström via UPS funktionen. Jag gissar att det var eftermonterat i Carthagon av någon utan husbilerfarenhet. Fabriken hade nog gjort som Concorde och haft två 230 grupper. Att även startbatteriet hade tömts visar också att någon kopplat riktigt galet då ju detta enbart skall vara ihopkopplat med bilens 12v system när det finns laddning. Detta tyder på att även laddaren för 12v låg på den 230 grupp som fick ström från invertern. Ett spännande försök till evighetsmaskin som tyvärr inte fungerar då ju verkningsgraden understiger 100% på den lopen.:) Ett eljobb som gjorts av någon som tydligen inte riktigt vet vad de pysslar med.:mad: Förvånande att detta inte upptäckts av ägaren tidigare för med den kopplingen måste "tomgångsbelastningen på invertern varit ganska hög då ju den alltid haft en grundförbrukning som på toppen av sin egen tomgångförbrukning också haft en laddare som med den kopplingen troligen gått på maxförbrukning. Har man också stora solceller i lopen kan de ju dock dagtid ha dolt den höga förbrukningen från invertern. Den typen av kopplingar är ganska farlig då man lätt får varmgång då ju förbrukningen här kommer att öka mot den svagaste komponenten i lopen max och då kan det bli varmt.
Om du har något sätt att kontakta ägaren av den bilen som hade denna inkoppling så borde han få en varning att han med denna elkoppling riskerar att få varmgång och därmed brand. Det är dock ganska lätt att åtgärda med en extra separat 230 grupp dit laddare, elpatron och kylskåp bör kopplas.
Ett jobb som en elfirma gör på några timmar.
 
Senast ändrad:
Sv: AC i bodelen

Hej

Om du har något sätt att kontakta ägaren av den bilen som hade denna inkoppling så borde han få en varning att han med denna elkoppling riskerar att få varmgång och därmed brand. Det är dock ganska lätt att åtgärda med en extra separat 230 grupp dit laddare, elpatron och kylskåp bör kopplas.
Ett jobb som en elfirma gör på några timmar.

Ska kolla om jag har hans regnr på fotona som togs. Tack för infon!!:)
 
Tillbaka
Toppen