• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC i bodelen

R

Rune

Guest
Hur funkar det med AC i bo-delen? Måste bilen vara elansluten eller finns det andra varianter?
Om det är så det funkar så är ju nyttan av ACn ganska begränsad.
Upplys mig ni som vet..................
:wink:
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: AC i bodelen

Vi har AC endast med 230v , man kan ordna konverter och ha i gång
den med motorn i gång.
Den är enormt skön att ha i sydligare breddgrader och skulle aldrig
vilja vara utan.
När det är vrongt varmt söker vi oss till ställplatser eller campingar
som kan erbjuda 230v.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: AC i bodelen

Vi har AC i bodelen och den går på 230v. Den har vi använt 3 ggr sedan 2008 när vi köpte husbilen. Men vi är ju inte söderut på sommaren utan på vintern och i Sverige på sommaren så det är därför som vi inte har använt den.

Är man söderut på sommaren så blir den säkert mycket använd.

Eva
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
940
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: AC i bodelen

Vi satte in AC i bodelen på försommaren i år och hade stor nytta av den när vi besökte Kroatien i somras, då låg vi på camping och var kopplade till 230.
Detta är att rekommendera när det finns husdjur i familjen, vår labbe Jeff ville gå in i husbilen på kvällarna och njuta av svalkan!

mvh Birgittha
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: AC i bodelen

Hej,

vi har AC i bodelen. Den går på 230 V och tar 4 amp. Vi har konverter som ger tillräckligt med 230 V när vi kör samt under ca 1 timmer när motorn är avstängd. Den slår själv ifrån vid 11 Volt i batteripacken.

Det är perfekt när man har husdjur och stannar för att handla eller vänta på en färja. Vi var hela juli i Italien, där pendlade temperaturen på mellan 30-36 grader. Stod vid elstolpe och hade AC:n på dygnet runt. Den bästa investering till Hb vi gjort!

//
Bengt
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: AC i bodelen

Hej
Jag är mycket nöjd med den Truma saphir som sitter i min bil. Mycket skönt att kunna kyla ned bilen på kvällen. Glömde dock att justera termostaten och ACn gick för fullt hela natten. På morgonen vid sextiden vaknade jag av att jag frös, det var 12 grader i bilen men 25 utanför.:)
Tyvärr krävs 230v min 6 amp. Det lär gå att köra via inverter men kräver då en gigantisk batteribank där du måste kunna ta ut 650 A/t för en åttatimmars sömn. Skall de hålla för det så behövs ju ca 1200A och det har jag inte plats eller lastvikt för när allt skall med.:)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: AC i bodelen

Vi har haft evaporator-AC i tre HV och i tre HB. Fungerar bra i Sverige med torr luft men inte i Italien där vi står på sommarsemestern. Däremot har de varit perfekta att ha som friskluftsfläkt med separat termostat. Den går att köra även när det är regn. Både vi och hundarna har gillat att ha den på. Det var en Travel Cooler. Den såg ut som en AC även på taket. Har i denna och hade i förra bilen en Fatastic-vent som vi nästan aldrig kan använda då det är risk för regn och luckan måste stå öppen. Den är långt ifrån att jämföra med Travel-Cooler. Till denna bil som vi köpte förra året fick vi inte tag i någon Travel Cooler men har en 220V AC och en 1500w converter och 3x95Ah batteribank. På nätterna har vi den i friskluftsläge med fläkthastigheten 2 när vi inte står med landel vilket är sällan. Vi har haft även en riktig 220 AC också på tidigare bilar. Så det har varit ganska fullt på taket då vi även haft och har solceller.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: AC i bodelen

Vi vill ha friskluft medan det regnar också. Därför vill vi ha en bra lösning för alla lägen. Har sett att det finns en kåpa att köpa till Fantastik Vent. Då kanske det fungerar bättre åtminstone. Travel Coolern var så bra med 2 fläktlägen och den kunde både blåsa in friskluft med bra effekt och även suga ut luft i två fläktlägen. Man kunde rikta luftströmmen i alla riktningar dessutom.
Hittade en länk på olika anläggningar. Där fanns Travel Cooler med långt ner till vänster:
https://www.google.com/search?q=12v...MIW14ATEpYHICQ&ved=0CJcBELAE&biw=1138&bih=745

Hittade länk till en säljare med beskrivning: 12V water pump for air conditioning Reimo UK VW T5 campervan conversions and spares 495101
Mycket viktigt att få ur allt vatten i vattenpumpen eller ta in den i värmen över vintern. Ganska dyra att köpa ny. Jag köpte en pump på Husvagnssvensson i Lidköping som var likadan men var tvungen att ta gamla motorn och sätta på pumphuset då det var mycket högre varvtal på deras vattenpump som var till vattensystemet. Pumpen kostade en tredjedel mot originalpump trots att det var samma märke på dem.
 

Bilagor

  • imagesCAVZXFEG.jpg
    imagesCAVZXFEG.jpg
    1,6 KB · Visningar: 1.603
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: AC i bodelen

Att köra fläkten med luckan stående vertikalt, det undrar jag om luckan håller? Manuellt går det ju att öppna luckan en bit för att få ventilation under körning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: AC i bodelen

Jag har en sådan, jag skulle aldrig lita på att luckan håller i t.ex. 100 Km. Den är bara stöttad på ena sidan så den lär fladdra bra. Är du verkligen säker på att det angavs att du kan köra med luckan fullt uppfälld? Sedan kan man ju undra varför man skall köra med fläkten på när man kör, då finns det ju massor av andra möjligheter att ventilera bilen? :)
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: AC i bodelen

Har precis beställt en Fan-tastic 6600.
Tillverkaren sa att det skulle gå att använda den under färd.
Måste man ha luckan helt uppfälld för att använda fläkten?
Vad menar du att det finns för andra möjligheter att ventilera bilen under färd?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: AC i bodelen

När fläkten går öppnas luckan maximalt med automatik. Du kan ju öppna övriga luckor, då fixar farvinden det mesta, och bilens vanliga ventilation blir effektivare. Även Fantastic Vent går att öppna manuellt utan fläkt, då kan man välja hur mycket man vill ha öppet. :)
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: AC i bodelen

När fläkten går öppnas luckan maximalt med automatik. Du kan ju öppna övriga luckor, då fixar farvinden det mesta, och bilens vanliga ventilation blir effektivare. Även Fantastic Vent går att öppna manuellt utan fläkt, då kan man välja hur mycket man vill ha öppet. :)

Man kan inte öppna luckan manuellt och dra igång fläkten om det skulle behövas (dvs, måste luckan vara helt öppen)?
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: AC i bodelen

Hej på er med AC ???
Vi e alltid i Kroatien / Italien på sommrarna.
OK det e gött med AC men på kvällarna/nätterna behöver du inte AC Det e gör varmt på dagarna men ska va i husbilen då ??,möjligtvis om du har sällskapsdjur med dig kan det va behövligt med AC .NÄ jag hadde satsa på en stor fläkt/ventilator i en taklucka för luft ombyte.:twitcy:
 
Toppen