• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC i bodelen

R

Rune

Guest
Hur funkar det med AC i bo-delen? Måste bilen vara elansluten eller finns det andra varianter?
Om det är så det funkar så är ju nyttan av ACn ganska begränsad.
Upplys mig ni som vet..................
:wink:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: AC i bodelen

Ni som har Fan-tastic Vent 6600 har ett par frågor till er

1 Vad har ni för mått på er tacklucka invändigt? (befintlig)
2 Finns den i enbart mörktonad plexi, har sett bilder på klar plexi men inte hitta nånstans att beställa.
3 Köper jag den i Usa så får jag den för runt 1600 kr + frakt, funkar strömen lika dant här och där ( 12 v)

Tack för svar!:yes:
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Sv: AC i bodelen

Hej:
Såg den här gammal tråd och och funderar lite på hur ni har kopplat in inverter och Ac ren praktisk.
jag har en takmonterad Ac (FJ1700) och vill gärna ha möjlighet att använda den under körning. Den funkar klokren i kamping/ställplats när man har 220v annars.
Har några frågor: kopplar man inverter direkt till batterier i bodelen? hur gör man ren praktisk om man är på kampingen? kopplar man manuellt av från inverter till en vanligt 220 v uttag? eller hur gör man??

tacksam för svar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: AC i bodelen

Hej:
Såg den här gammal tråd och och funderar lite på hur ni har kopplat in inverter och Ac ren praktisk.
jag har en takmonterad Ac (FJ1700) och vill gärna ha möjlighet att använda den under körning. Den funkar klokren i kamping/ställplats när man har 220v annars.
Har några frågor: kopplar man inverter direkt till batterier i bodelen? hur gör man ren praktisk om man är på kampingen? kopplar man manuellt av från inverter till en vanligt 220 v uttag? eller hur gör man??

tacksam för svar.

Hej
Vi har en inverter med sk ups funktion vilket innebär att den sänder 230 till alla bilen uttag. När vi kopplar in landström känner ett relä av detta och kopplar ifrån invertern och släpper fram landströmen i utagen. Med denna automatik har vi alltid 230 i alla utag och om landströmen bryts går invertern automatiskt in. Vår inverter kan vi också slå av och på från bilens kontrollpannel. Där kan vi också se hur mycket vi tar från batteribanken. Mycket bekvämt och verkar fungera. Att köra ACn någon längre tid via invertern fungerar dock inte så bra då man ganska snabbt drar ur batteribanken. Vi har solcell men inte med nog kraft för att inverterköra acn mer än någon timma. När vi kör har jag sett att bilens laddning trots laddförstärkare från ctec och solcell inte riktigt räcker till för att köra acn via invertern. Battribanken håller givetvis litet längre men det skulle inte fungera hela dagar för oss.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: AC i bodelen

Invertern är en Waeco på 1500w ren sinus och klarar 2500w peak. Hur dyr den är vet jag inte för den är ett orginalmonterat tillbehör från Concorde och jag köpte bilen begagnad. Funktionen är dock bra och med större batteribank och flera solceller hade det förmodligen varit längre driftstid på acn via invertern.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: AC i bodelen

När jag köpte vår senaste husbil, en Adria Coral 660 SP, sattes det in en Truma Saphir. Detta är en AC mer likt en luftvärmeväxlare. Den kan antingen köras med kyla eller värme. Helt fantasiskt! Var skönt att ha eftersom vi var i Italien och Frankrike i somras när det var som varmast. Var också i fjällen i vintras och körde den då på värme. Bra tillskott till bilens övriga värmesystem. Sparade en hel del gas. Nackdelen är förstås att man måste vara inkopplad på el.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: AC i bodelen

Hej
Vi har en inverter med sk ups funktion vilket innebär att den sänder 230 till alla bilen uttag. När vi kopplar in landström känner ett relä av detta och kopplar ifrån invertern och släpper fram landströmen i utagen. Med denna automatik har vi alltid 230 i alla utag och om landströmen bryts går invertern automatiskt in. Vår inverter kan vi också slå av och på från bilens kontrollpannel. Där kan vi också se hur mycket vi tar från batteribanken. Mycket bekvämt och verkar fungera. Att köra ACn någon längre tid via invertern fungerar dock inte så bra då man ganska snabbt drar ur batteribanken. Vi har solcell men inte med nog kraft för att inverterköra acn mer än någon timma. När vi kör har jag sett att bilens laddning trots laddförstärkare från ctec och solcell inte riktigt räcker till för att köra acn via invertern. Battribanken håller givetvis litet längre men det skulle inte fungera hela dagar för oss.

Har hört lite varningar för att ha det kopplat på detta vis. Vi var hösten 2014 på Flatruet i Härjedalsfjällen under en långhelg. Bredvid oss stod en sprillans ny Carthago som hade en sådan anläggning. På natten mellan lördag och söndag tog gasolen slut och kylskåpet kopplade över på elen (220v) som kom från invertern. Jag tror även elpatronen gick in på 1000w men är inte helt säker.
På söndags morgon knackade på dörren och där stod "Carthagomannen" med båda batterierna så gott som tomma. Tur att vi var kvar för vi fick ner till Funäsdalen och skaffa startkablar för att hjälpa till att starta bilen. Ett tråkigt slut på en annars bra helg. Så att rekommendera är att skilja ur dessa uttag som går till kyl o elpatron.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: AC i bodelen

Har hört lite varningar för att ha det kopplat på detta vis. Vi var hösten 2014 på Flatruet i Härjedalsfjällen under en långhelg. Bredvid oss stod en sprillans ny Carthago som hade en sådan anläggning. På natten mellan lördag och söndag tog gasolen slut och kylskåpet kopplade över på elen (220v) som kom från invertern. Jag tror även elpatronen gick in på 1000w men är inte helt säker.
På söndags morgon knackade på dörren och där stod "Carthagomannen" med båda batterierna så gott som tomma. Tur att vi var kvar för vi fick ner till Funäsdalen och skaffa startkablar för att hjälpa till att starta bilen. Ett tråkigt slut på en annars bra helg. Så att rekommendera är att skilja ur dessa uttag som går till kyl o elpatron.

Hej
Den bilen du träffade på var inte riktigt kopplad. På min bil är laddare, elpatron och kylskåpet på en egen 230 grupp som inte får ström via UPS funktionen. Jag gissar att det var eftermonterat i Carthagon av någon utan husbilerfarenhet. Fabriken hade nog gjort som Concorde och haft två 230 grupper. Att även startbatteriet hade tömts visar också att någon kopplat riktigt galet då ju detta enbart skall vara ihopkopplat med bilens 12v system när det finns laddning. Detta tyder på att även laddaren för 12v låg på den 230 grupp som fick ström från invertern. Ett spännande försök till evighetsmaskin som tyvärr inte fungerar då ju verkningsgraden understiger 100% på den lopen.:) Ett eljobb som gjorts av någon som tydligen inte riktigt vet vad de pysslar med.:mad: Förvånande att detta inte upptäckts av ägaren tidigare för med den kopplingen måste "tomgångsbelastningen på invertern varit ganska hög då ju den alltid haft en grundförbrukning som på toppen av sin egen tomgångförbrukning också haft en laddare som med den kopplingen troligen gått på maxförbrukning. Har man också stora solceller i lopen kan de ju dock dagtid ha dolt den höga förbrukningen från invertern. Den typen av kopplingar är ganska farlig då man lätt får varmgång då ju förbrukningen här kommer att öka mot den svagaste komponenten i lopen max och då kan det bli varmt.
Om du har något sätt att kontakta ägaren av den bilen som hade denna inkoppling så borde han få en varning att han med denna elkoppling riskerar att få varmgång och därmed brand. Det är dock ganska lätt att åtgärda med en extra separat 230 grupp dit laddare, elpatron och kylskåp bör kopplas.
Ett jobb som en elfirma gör på några timmar.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: AC i bodelen

Hej

Om du har något sätt att kontakta ägaren av den bilen som hade denna inkoppling så borde han få en varning att han med denna elkoppling riskerar att få varmgång och därmed brand. Det är dock ganska lätt att åtgärda med en extra separat 230 grupp dit laddare, elpatron och kylskåp bör kopplas.
Ett jobb som en elfirma gör på några timmar.

Ska kolla om jag har hans regnr på fotona som togs. Tack för infon!!:)
 
Toppen