• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC Bodel högt eller lågt monterad

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag funderar på att montera en bodels AC för 220VAC och då infinner sig genast frågan om man ska skaffa en som sitter uppe på taket eller en som sitter nere i något lastutrymme.

Jag tänker montera ett riktigt husbilsanpassat aggregat och eftersom bilen är 7.40 lång så behövs nog minst 2kW kyleffekt eller?
Det finns inget behov att köra aggregatet annat än när det finns tillgång till fast 220VAC.

Jag har läst en massa runt tidigare diskussioner i forumet om bodels AC men inte fått tillräckligt med kunskap i ämnet ännu för att kunna bestämma mig eller så kanske jag inte hittat alla bra inlägg ännu.

Så jag skulle gärna önska att några som haft takaggregat och/eller lågt monterat aggregat med slangar kunde ge sina fördelar och nackdelar.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Har mitt gömt i golvet man märker inte av det slipper ha någonting på taket men klart du behöver ju ha plats för det bra eller dåligt jajag tycker det är bra i allafall,
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Vi har Dometic monterad i garaget.
Produkter - Dometic

Har haft den i två år nu och är mycket nöjda. Ljudet är helt ok så insomning med AC:n på är inga problem.
Det finns två anledningar att vi ville ha den inne.
Vi vill inte ha något på taket som ytterligare höjer bilens totalhöjd.
Sen ville vi inte ha något kondensvatten rinnande över bilen som vi sett många ha. Fast det kanske går att lösa. Det blir ganska stora mängder vatten som rinner ur en AC.

Vi valde bort Truma av den anledningean att den inte har värme som alternativ.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Om du tittar i tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t44787/ så ser du den svarta lådan till höger på första bilden.
Har monterat den så långt fram som möjligt så man kan last garaget med cyklar eller scooter.
Hade tur eftersom det inte fanns något under som störde för dom två håltagningarna. Inga problem med in och ut luft bredvid varandra. Man sätter mara en styrplåt så den varma luften som blir blåser till motsatt sida mot markissida.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Det blir en golvmonterad variant för min del efter svaren här och lite ytterligare efterforskningar. Frågan är nu om det blir Dometic 2500 eller Truma Saphir Comfort.

Verkar vara sämre med monterings tillbehör till Dometic jämfört med Truma.
Någon som vet om slangdimensioner är samma? Dometic anger 60mm o Truma 65mm men jag hittar inte om det är in eller utvändigt mått.
Dessutom hur lätt är det att flytta återluftsintaget på Dometic?
Truma har ju en sats för detta.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Den inneluft som ska kylas tas väl in på gavel vad jag kan se. Om man placerar i garage så vill man inte ta luften där för då måste ju mer kylas ner.
Truma har en stos med grov slang så man kan flytta intaget och filtret.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Hej Håkan!

Det var inte så många svar du fick, så jag lägger in ett till.

Jag har en takmonterad Dometic 2200 (pris va 18.000 kr) i min Frankia, 8,32 m. Den sitter monterad i mitten av bilen i en taklucka över köket. Det funkar bra med fin temp i hela bilen.

Fördelar: :)
- Enkel montering, bara att dra fram elkablar.
- Tar inget plats i lastutrymmet (har man stort utrymme kanske det kvittar)
- Bra kyla i hela bilen.
- Ingen risk för kondensvatten från aggregat eller slangar i bilen.

Nackdel::mad:
- Inte helt tyst, men jag sover gott.
- Man "tappar" en taklucka (men jag har 6 st så det kvittar)

Jag funderade också för ett par år sedan på om jag skulle ha en tak eller lådmonterad. Men efter att träffat en Svensk i Kroatien som hade en stor Flair med en lådmonterad så bestämde jag mig. Han var inte nöjd. Dålig kyleffekt och bullrig var hans erfarenhet.

Lycka till och hör av dig om du har några kompletterande frågor
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Komfortmässigt skall luftursläppen med kalluft sitta högt. Det är inte skönt med kall luft vid fötterna. Varm luft i huvudhöjd gör att man blir sömnig, och eftersom varm luft stiger bör kylan släppas ut högt.
Alla helautomatiska air conditioners i bilar jobbar efter dessa regler om man inte tvångsstyr dem.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Hej Håkan!

Vi hade i vår tidigare husbil en takmonterad Dometic, kommer ej ihåg modellbeteckning, men det var ca 2kw effekt. Den väsnades väldigt mycket, och den dagen jag ska montera in en AC i den nya bilen, kommer jag defintivt att montera en i dubbelgolvet. Jag har kikat lite på olika modeller och fastnat för Dometic 2500, men det blir inte förrän den dagen vi bestämmer oss att köra till södra Europa.
Jag har tittat och lyssnat på lavals AC, jag tror att det är en Dometic 2500 han har, och man hör den knappast när den är igång inne i bodelen.
Han har lett upp utblåsen högt såklart.

/Ludde
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Nästa rätt Annette.Jag har en Truma Saphir Comfort monterad i dubbelgolvet.Och den har jag köpt från Tyskland tillsammans med slangar ,ljuddämpare ,utsläpp.Nu när Euron står på 10års lägsta är det ju extra förmånligt.
//Lars
;);)
 
Senast ändrad:

Annica & Gert

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2116
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Vi har en Dometic takmonterad Klimatanläggning vilket vi tycker är bra eftersom du får kylan uppifrån den sjunker ju ner mot golvet. Vår bil är 7.40 och vi hade fått en liten AC från början men den orkade inte hålla bilen sval. Så vi bytte till den större modellen.
Kondensvatten brukar inte vara så stort problem detrinner fort av.
Mvh
Gert
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Vi har ju en takmonterad och den är ju monterad i ett nytt hål så att man inte fäpper till ventilation / solljus från en ordinarie taklucka .

Den fungerar väldigt bra MEN att sova med den är helt uteslutet för den väsnas en del eller så är det jag som är känslig .

Som dom skriver så är det inte några problem att fylla 1/2 liter med kondensvatten från ac´n , jag ställe en flaska under kofångaren i fram och den fylldes snabbt .

Hade vi haft plats så hade jag valt en som är monterad i garage eller i ett rymligt dubbelgolv med den så får du ju även ner tyngdpunkten lite samt ett "renare" tak fritt från upp stickande saker .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Hej!
Har monterat en Saphir minsta modellen i vår Hobby Van. Kompletterad med lite egenkostruktion mht utrymmet. Den finns i garaget och utblås högt till medelhögt --- anpassat efter fysiska förutsättningar och med dold slangdragning. Dock ett våldsamt borrande av hål för alla slangar och luftintag. Inte lättmonterat i en liten husbil, men tycker det är skönt att inte bygga på höjden på denna smala bil. Köpte i Tyskland...borrarna av olika diametrar blev dock lite dyra i Sverige. Nöjd i alla fall.
Hoppas det kvarstår efter sommaren 2011 i Kroatien.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Håkan.
Jag köpte av denna firma i Tyskland:
Sv: AC? - 2010-05-13, 23:08



Det finns många.Min favorit är Jörg Brockmann på www.WoMoServ.de
Där köper jag allt.Han kanske inte är absolut billigast men har en suverän service.
Och han svara på engelska om det behövs.
Från honom köpte jag min AC inklusive alla tillbehör såsom slang,ljuddämpare,aggregat,mm
Skicka ett mail till honom och fråga efter det du behöver.Han svarar normalt snabbt med pris och leveranskostnad.
//Lars

;);)
 
Toppen