• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor 8140.43S / 8140.43N skillnader

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag klurar lite på om någon har erfarenhet av dessa två versioner av 2.8JTD motorn
I min bil sitter S versionen med original 127hk. och en KKK K03 turbo med tryckreglerad wastegate av klassisk modell
jag har har labborerat lite med mjukvaran och skulle vilja ha lite mer luft å då dyker ju N visionen upp med 146 hk original
Det är dock ganska tunt med info om skillnad på N och S .
Vad jag kunnat leta fram så verkar den mest sitta längsmonterad i Iveco bilar.
och då med VNT reglering av laddtrycket. men jag får lite motstridiga uppgifter när jag söker på original turbo nr.

En tanke jag har är om tillexempel VNT regleringen skulle kunna gå att aktivera om man pinnar in en original magnet ventil på motorstyret och sedan ändrar kodning alt tar mjukvaran från en N alternativt hela styrenheten och dödar startspärren tillexempel.

Har något minne av att jag läst något på nåt tyskt forum om detta men det var ett tag sedan så jag hittar inte det nu.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har ingen direkt erfarenhet av skillnaderna men vet att 146hk (N) fanns som tillval till vanliga Ducatos så helt ovanliga är dom inte.

Här hittade jag lite mer info om skillnaderna. Verkar vara en hel del hårdvara som skiljer
 
Toppen