• Hösterbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2020 samt hela år 2021.*
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Medlemsskap ger, föruom tillgång till fler delar i forumet, även full tillgång till alla ställplatser som husbilsklubbens medlemmar har samlat in under många år.
    Husbilsplatser

    *) Erbjudandet gäller enbart de som inte varit medlem tidigare.

Motor 8140.43S / 8140.43N skillnader

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Jag klurar lite på om någon har erfarenhet av dessa två versioner av 2.8JTD motorn
I min bil sitter S versionen med original 127hk. och en KKK K03 turbo med tryckreglerad wastegate av klassisk modell
jag har har labborerat lite med mjukvaran och skulle vilja ha lite mer luft å då dyker ju N visionen upp med 146 hk original
Det är dock ganska tunt med info om skillnad på N och S .
Vad jag kunnat leta fram så verkar den mest sitta längsmonterad i Iveco bilar.
och då med VNT reglering av laddtrycket. men jag får lite motstridiga uppgifter när jag söker på original turbo nr.

En tanke jag har är om tillexempel VNT regleringen skulle kunna gå att aktivera om man pinnar in en original magnet ventil på motorstyret och sedan ändrar kodning alt tar mjukvaran från en N alternativt hela styrenheten och dödar startspärren tillexempel.

Har något minne av att jag läst något på nåt tyskt forum om detta men det var ett tag sedan så jag hittar inte det nu.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
2.698
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Jag har ingen direkt erfarenhet av skillnaderna men vet att 146hk (N) fanns som tillval till vanliga Ducatos så helt ovanliga är dom inte.

Här hittade jag lite mer info om skillnaderna. Verkar vara en hel del hårdvara som skiljer
 
Toppen