F
F.d. 29925
Guest
Sv: 5G 2018
"Jag vill ha fiber i husbilen".
"Jag vill ha fiber i husbilen".

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
"Jag vill ha fiber i husbilen".![]()
Kanske svaret finns här?
[YOUTUBE]EW1z4TdlTxI[/YOUTUBE]
Ericssons forskningsbuget är ca 35 miljarder, Nokias nästan lika stor och Huaweis troligen ännu större. Det mesta går till 5G-forskning.
Hur stor forskningsbudgeten är för att plöja ned fiber till slutanvändaren på landsbygden har jag inte fått fram, kanske någon som vet?
Kan du Knarrevik berätta för mig vad det skulle kosta mig i månaden att gå över till 4g? Jag gör av med minst 500gb i månaden.
O.T.
Jaa, kunde väl vara ett uttag på elstolparna på ställplatser, en del campingar har väl redan detta.
Vad jag har läst mellan raderna kommer datavolymen att vara obegränsad inom rimliga gränser men med en hastighet uppåt 20.000 Mbit/s gäller det att vara observant på var den rimliga gränsen går.
Har nu tittat efter själv vad 4g "bredband" kostar:
Tre.se 200gb/mån inkl. router => 829:-/mån
telia.se 40gb => 299:-
tele2 100gb => 461:- inkl. router
Tre som är billigast skulle kosta 829:-*3 = 2.487:- / mån => 29.844:-/år
Att istället ansluta sig till fiber skulle betala anslutningskostnaden på mindre än ett år och sedan blir månadskostnaden ca 200-300:- med ooooobegränsad datamängd.
Det handlar ju inte om fiber ELLER 5G, utan om fiber OCH 5G. Fiber för fasta installationer, och 5G för mobila. Använd den teknik som den är lämpad för.
Jag tar ju inte lastbilen för att åka till ICA, eller personbilen till Bauhaus.![]()
OK!
Men ganska kostsamt med två abonnemang när ett kommer att klara uppkopplingen både hemma och på resa i hela EU.
Det var inte så länge sedan som vissa trodde att ADSL skulle vara det optimala nätet. Det var före 3 och 4G.