• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 växel Fiat Ducato

piotrG

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Vänersborg
Då jag bytte allt förra året så har jag delar som är bra kvar. Dvs drevet och ringen (som bara var använd på ena sidan). Är det någon intresserad så hör av er. Bortskänkes. Kan skicka bilder.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Fick ny sats från Augustin och med drev från LBM är hela 5-an utbytt. Hälde i ny syntetolja från biltema, 3 liter (i instruktionsboken står det 2,75 l) borde väl vara OK? Provkörd och verkar funka bra. Tack för alla tips.
Eftersom du har skruvat med lådan vet du också hur konstruktionen ser ut och att 5'an bara får stänksmörjning vid relativt höga varvtal. Jag skulle aldrig hälla någon "standardolja" i en sådan växellåda utan välja en högkvalitativ olja som hänger kvar och absolut inte skummar när man överfyller lådan.
Hälsningar
Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom du har skruvat med lådan vet du också hur konstruktionen ser ut och att 5'an bara får stänksmörjning vid relativt höga varvtal. Jag skulle aldrig hälla någon "standardolja" i en sådan växellåda utan välja en högkvalitativ olja som hänger kvar och absolut inte skummar när man överfyller lådan.
Hälsningar
Peter

Nackdelen med en sådan olja i den här växellådan är att då kommer stänksmörjningen knappast att fungera.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, så kul att din låda funkar piotrG.

Det är ju som sagt ibland lite missförstånd med benämningen "kugg som går sönder" i de här lådorna, både första men mest andra generationens lådor ca. -95 till -02.
Det som är stänksmörjning i andra generationen är att de fyra första växlarna (och backen) som sitter inne i själva huset på lådan kastar upp olja i en kopp/ränna av plast.
Den rännan går ut ur den delen av lådan och in i huset på gaveln under plåtkåpan där femmans växel sitter. Där rinner oljan ner över femmans drev och ringar, samtidigt så finns det en mängd olja i botten vid femman under plåtkåpan som femmans drivande drev plaskar runt i.
Men som jag skrev tidigare i ett av inläggen så är det egentligen inte själva drivkuggen som går sönder utan de små ingreppskuggen som brister och ramlar bort..... (Om några sådana hamnar mellan drivkuggen så orkar nog inte drivkuggen att mala sönder dem utan brister/sprängs troligen, och får skulden för haveriet.)
Bra olja som funkar som lite stötdämpare mellan ingreppskuggen hjälper säkert en hel del, men de blir ju inte mycket starkare i alla fall. Utan det som hjälper allra mest är att inte hårdra på femman under belastning, uppförsbacke eller i för låg hastighet, utan att använda växelspaken och lägga i fyran i stället. Att försöka spara några droppar bränsle genom att plåga bilen/lådan i uppförsbacken på femman lönar sig inte i längden, inte ens med dagens bränslepriser.
Det är ju också grunden till de satser som fanns med nedväxling av femman på gen. 2 lådorna. Man kunde köra längre på femman vid belastning och slingriga småvägar, men bilen blev lite surrig och högvarvig om man skulle hålla motorvägsfart.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen