• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 växel Fiat Ducato

piotrG

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Vänersborg
Hej, Jag vet att det har skrivits kilometerviss om detta men eftersom jag inte hittar en enda verkstad som vill ha med detta att göra så behöver jag lite tips. Det verkar som någon redan pillat loss kåpan och tappat två av tre kulorna från synkringen, någon som vet var man kan lättast få tag på sådana? Den enda som är kvar verkar vara 6.35mm, vet någom om den är original?
 

piotrG

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Vänersborg
Beställde kittet plus en ny synkring idag från lbm efter att ha pratat med dem. Jag har en ducati 2.5 från 98. Det märkliga var att synkringen saknades. Någon verkar ha pillat o lådan och inte satt tillbaka den! Antagligen därför kulorna försvann. Konstigt att det ens gick att köra på femman.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag såg när jag hade började skriva att du även saknade något så onödigt som synkringen :msn_tongue:, så min länk kanske är i onödan (om du inte lyckas att skjuta iväg några kulor till när du monterar femman).
Det är faktiskt inte specialkulor i lådorna "bara" tumsmått på kulorna av någon outgrundlig anledning. I första generationens lådor så hade de 5,556 d.v.s. 7/32" och din låda så har de troligen 6,35 d.v.s. 1/4".
Här har du en länk till fler kulor (10st) om det skulle behövas :msn_wall:. Akta dig när du monterar enheten och växelgaffeln så inte kulorna får se vägen till frihet, för då är de väldigt snabba med att rymma.

Scrolla ner lite bara.

M.v.h. JANKRO.
 

piotrG

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Vänersborg
Hejsan, jag såg när jag hade började skriva att du även saknade något så onödigt som synkringen :msn_tongue:, så min länk kanske är i onödan (om du inte lyckas att skjuta iväg några kulor till när du monterar femman).
Det är faktiskt inte specialkulor i lådorna "bara" tumsmått på kulorna av någon outgrundlig anledning. I första generationens lådor så hade de 5,556 d.v.s. 7/32" och din låda så har de troligen 6,35 d.v.s. 1/4".
Här har du en länk till fler kulor (10st) om det skulle behövas :msn_wall:. Akta dig när du monterar enheten och växelgaffeln så inte kulorna får se vägen till frihet, för då är de väldigt snabba med att rymma.

Scrolla ner lite bara.
 

piotrG

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Vänersborg
Jag fick mitt växelkit från LBM idag, hurra! MEN den synkringen som de hade skickat med var fel :-( det vara bara att skicka den tillbaka med vändande post. Dessvärre vet de inte vad den ringen som jag behöver har för art nr. Är det någon som vet vad det är för synkring och var det går att få tag på en? (Ingen som har en sådan liggande?)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är något som inte stämmer riktigt. Synkringen som du visar på bilden ser mera ut som synkringen till första generationens lådor.
Som årsmodell 1994 finns både Ducaton -82 till -94 och nyare Ducaton -94 till -02.

D.v.s. att både generation 1 och generation 2 lådan finns som årsmodell -94, och det står enbart -94 på fotade bilden som du länkar till, även om den ritade bilden säger hela generation 2.

Men även om den har lika utförande så stämmer den ändå inte riktigt med utseendet på på ringen till generation 1 för jag håller i en sådan nu :confused:
Men ditt nummer stämmer dock med liknande delar till generation 2.

Utan att veta säkert, men du verkar ha någon udda synkring med tillhörande delar i din låda till femmans växel, eller en modell som helt tagit slut och utgått, eller montro om det är bytt tidigare någon gång eller de som varit inne i lådan tidigare utan att monterat allt har fibblat till det med beg. delar, så att ev. bara första årsmodellen av generation 2 lådan hade den synkringen som på bilden och det är en sådan de har monterat i lådan och efter -95 övergick man till ett nytt utförande i generation 2 lådan.

Om man söker på samma nummer hos Axel A. i Tyskland så kommer det upp bild på en synksats/ring som greppar i splinesen och inte i tre "öron". Var det en sådan ring du fick. Det innebär ev. att du behöver byta hela synksatsen för om din variant bara fanns -94 så kanske det kan vara hopplöst att få tag i just ditt utförande på synkring.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Original Parts Number: 9463263388 (Originaldel).
Ser ut så här på baksidan. Lika bilden på din länk.
Synkning låda gen. 2.jpg

Men synkringen har splines.
Synkning låda gen. 2  bild2.jpg
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sedan finns en piratvariant med samma nummer och utförande men billigare.
Original Parts Number: 9463263388 (Pirat)
3.jpg

Och synkringen.
3.2.jpg
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hoppas det blev begripligt även om det öppnade flera frågor än svar om din variant. Jag kom inte längre och klarare tyvärr.

Här är en länk som går direkt till de två varianterna, original och pirat. (Direktlänk rakt in på sidor hos Axel A. kan tjura ibland om man inte "klickat" sig in den vägen själv....) Hoppas det funkar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kan du inte ta kontakt med den italienska firman om det går att köpa enbart en ring av rätt modell från dem.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

piotrG

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Vänersborg
Hejsan, det är något som inte stämmer riktigt. Synkringen som du visar på bilden ser mera ut som synkringen till första generationens lådor.
Som årsmodell 1994 finns både Ducaton -82 till -94 och nyare Ducaton -94 till -02.

D.v.s. att både generation 1 och generation 2 lådan finns som årsmodell -94, och det står enbart -94 på fotade bilden som du länkar till, även om den ritade bilden säger hela generation 2.

Men även om den har lika utförande så stämmer den ändå inte riktigt med utseendet på på ringen till generation 1 för jag håller i en sådan nu :confused:
Men ditt nummer stämmer dock med liknande delar till generation 2.

Utan att veta säkert, men du verkar ha någon udda synkring med tillhörande delar i din låda till femmans växel, eller en modell som helt tagit slut och utgått, eller montro om det är bytt tidigare någon gång eller de som varit inne i lådan tidigare utan att monterat allt har fibblat till det med beg. delar, så att ev. bara första årsmodellen av generation 2 lådan hade den synkringen som på bilden och det är en sådan de har monterat i lådan och efter -95 övergick man till ett nytt utförande i generation 2 lådan.

Om man söker på samma nummer hos Axel A. i Tyskland så kommer det upp bild på en synksats/ring som greppar i splinesen och inte i tre "öron". Var det en sådan ring du fick. Det innebär ev. att du behöver byta hela synksatsen för om din variant bara fanns -94 så kanske det kan vara hopplöst att få tag i just ditt utförande på synkring.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Original Parts Number: 9463263388 (Originaldel).
Ser ut så här på baksidan. Lika bilden på din länk.
Visa bilaga 213782

Men synkringen har splines.
Visa bilaga 213783
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sedan finns en piratvariant med samma nummer och utförande men billigare.
Original Parts Number: 9463263388 (Pirat)
Visa bilaga 213786

Och synkringen.
Visa bilaga 213787
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hoppas det blev begripligt även om det öppnade flera frågor än svar om din variant. Jag kom inte längre och klarare tyvärr.

Här är en länk som går direkt till de två varianterna, original och pirat. (Direktlänk rakt in på sidor hos Axel A. kan tjura ibland om man inte "klickat" sig in den vägen själv....) Hoppas det funkar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kan du inte ta kontakt med den italienska firman om det går att köpa enbart en ring av rätt modell från dem.
Tack för utläggningen. Det ser ut som på bilderna. Vet du någon i närheten av Vänersborg som skulle kunna detta?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för utläggningen. Det ser ut som på bilderna. Vet du någon i närheten av Vänersborg som skulle kunna detta?
Hej, nej tyvärr en av anledningarna att jag vet en del om äldre husbilar och även andra äldre fordon är att jag aldrig använder verkstäder.
Fördelen är att man kan rätt mycket om en del, och nackdelen att man bara kan en del om mycket, men lär sig mer vartefter.
Bästa hjälpen kan man troligen få av någon typ "Kalle i backen" som meckat sedan begynnelsen men börjar ge upp med allt datastrul i dagens fordon. Många moderna verkstäder är ju inte intresserade av innehållet i en växellåda eftersom deras lösning är att montera en ny eller fabriksrenoverad låda för en äldre bils halva värde och känna sig sig nöjda med det.
Men en komplett ny synksats i kombination med dina gamla drev om de är fullt ok. och om alla ingreppskugg på dreven är kvar och ser ok ut borde väl lösa ditt problem kan man tycka.
Det jag menar med ingreppskuggen är just det som brukar bråka i lådorna. Många tror att det är drivkuggen som bråkar och går sönder i femmans växel, men de "kugg" som går sönder är de som kallas ingreppskugg och låser en av utväxlingarna till utgående axel.

Här har du en bild på ett drev. Överst är konan som synkringen passar mot och sätter fart på drevet så att ingreppskuggen (de mindre kuggen som greppar i varandra) snurrar men samma hastighet när man trycket i växeln.
På den här bilden kan man se att ett kugg är borta mitt i bilden. Om det saknas kugg eller om det inte ens finns några alls kvar så är det ett av de största problemen med lådorna och mest med lådorna -94 till -02.
Tyvärr så kan de här små rackarna troligen ramla bort och hamna i kuggdreven som inte kan mala sönder dem utan helt enkelt sprängs sönder. Därför är en trolig teori att kraschade drivkugg beror på ingreppskugg som lossat och hamnat i drivkuggen som inte orkat mala sönder dem.
Jag skulle byta och dreva om en gen. 2 låda en gång som funkade helt ok. men behövde en vettigare utväxling på femman. Jag tror det finns 42 ingreppskugg, och bortåt hälften av dem var borta och låg nere i plåtkåpan. Så man vet inte om femman mår bra även om den funkar helt ok.
P8010125.JPG

Här har du bommarna i ringen som gaffeln flyttar. de bommarna går in i drevets ingreppskugg och låser då samman det växeldrevet med utgående axel. De här bommarna är nötta och har bakfas så växeln hålls inte fast på ett bra sätt.
P8010132.JPG


Fördelen med lådorna av gen.2 är att ringen är liksidig men bara ena sidan används till femman. Så om man vänder på den har man nya friska bommar till ingreppskuggen på ev. en ny drevsats.
P8010133.JPG


Återigen inte så mycket avhjälpande hjälp, men ändå information som kanske hjälper något.

M.v.h. JANKRO.
 

piotrG

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Vänersborg
Fick ny sats från Augustin och med drev från LBM är hela 5-an utbytt. Hälde i ny syntetolja från biltema, 3 liter (i instruktionsboken står det 2,75 l) borde väl vara OK? Provkörd och verkar funka bra. Tack för alla tips.
 
Toppen