• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

459 procent

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har nog lite högre tankar om våra styrande. Viljan och tanken är sannolikt mycket god men man slarvar lite när man tittar på konsekvenserna av det man vill införa. Vi husbilsägare enskilt är nog inte i någons sikte utan vi blir lite av typen "olycksfall i arbetet".
Det gäller bara att dom får upp ögonen och förstår konsekvenserna för oss och sen har med sig det när dom smider nya planer.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Men vem skall då rent praktiskt betala in skatten? Vad jag vet så går det inte att förbetala skatt vilket måste innebära att man överlåter till handlaren att löpande betala in skatten på den köpta bilen under flera år. Tanken är ju god men det blir ju ett väldigt riskabelt upplägg där man kanske åker på att betala skatten två gånger om nu handlaren inte vill eller kan betala när det är dags.
Många handlare har redan i år haft rabatt på husbilen motsvarande 3 års skatt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fast det är ju mer en kampanjvariant med ett säljande namn för att bli av med bilar. För handlaren är ju nya skatten ingen merkostnad så dom skulle lika gärna kunna kalla den rabatten för "lördagsrabatt" och haft den när som helst för att få sälja bilar.
Utrymmet för att kunna ge den rabatten ligger ju givetvis i ordinarie priset om nu inte handlaren har det tight och säljer på förlust..
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
De olika paketen som handlarna nu erbjuder är ingenting annat än, som någon tidigare skrev, en lek med siffror som presenteras med olika klatschiga benämningar, såg att någon t.o.m. hade kallat det för miljörabatt!

Men det är väl ingen som går i tron att någon annan plockar upp den nya pålagan/skatten än du och jag, vi konsumenter?

Tommy
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Har under morgonen "roat" mig med att titta på skatten för vår husbil (2016 års modell) och hur skatten utvecklats för identiska/snarlika bilar under de senaste åren.

Vår bil har ett deklarerat CO2-utsläpp på 214 g/km. Eftersom den är från 2016, har den en årlig skatt på 6.474 kr.

När bonus-malus-systemet infördes vid halvårsskiftet 2018, ökade skatten för en identisk bil med 133 % till 15.111 kr.

När sedan den WLTP-baserade beskattningen infördes blev det deklarerade CO2-utsläppet för en likvärdig bil 333 g/km, vilket gav en skattehöjning för de tre första åren med 95 %, till 29.453 kr.

Den i budgetpropositionen föreslagna skattehöjningen kommer att ge en ytterligare ökning på 23 %, till 36.188 kr.

Den som till våren köper en bil liknande vår, får således betala en skatt som 459% högre än vad vi betalar!!!

Pålle
Hej.
påverkar din skatt ovan map den nya skatten från 1 april
lennart
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Det är ju helt sjukt!!!!!

Snart får man väl betala högre skatt på personbilar dom gånger man har något kopplat på dragkroken också.

SUCK!

Jens
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Jag läser i tråden att det är olycka i arbetet att skatten på nya husbilar blir en ocker skatt.
Kan de styrande inte hålla koll på en sådan här
stöld skatt då ska dessa styrande inte hålla koll på övriga rikets skatter.
Detta är av allra högsta art av särbehandling.
Att en ny husbil med en 2,5 - 3,0 liters motor
ska betala mer i skatt än en tung lastbil i yrkestrafik.
Det är ju hål i huvudet...alvarligt talat vad håller de på.med.
Förtroende är absolut i botten.
 

Bebbster1976

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Kungsbacka
Liten tanke. Denna höga skatt kommer vara I tre år för dom flesta bilarna. Sedan går dom ner till liknande läge som idag.

Tänkte bara att ett förtydligande kunde vara på plats. Ser att det finns med I texten man kanske inte så tydligt.

Hur som så känns det lite galet att betala 100k I skatt dom första åren. Och det är när du köper en produkt som redan beskattas hart på bade bränsle och inköp av beskattad inkomst....
 

Ulfert

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2024
Jag har en känsla av att en bil som min: Cabby City 585 från 1990 blir alltmer attraktiv. 0:- i skatt och ca 2000:- i helförsäkring/år! Som pensionär hade jag aldrig haft råd med en ny husbil! Trivs så himla gott med mina mysiga 3 rok och badrum och hur stor uteplats som helst...
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Liten tanke. Denna höga skatt kommer vara I tre år för dom flesta bilarna. Sedan går dom ner till liknande läge som idag.

Tänkte bara att ett förtydligande kunde vara på plats. Ser att det finns med I texten man kanske inte så tydligt.

Hur som så känns det lite galet att betala 100k I skatt dom första åren. Och det är när du köper en produkt som redan beskattas hart på bade bränsle och inköp av beskattad inkomst....
Vi får se hur det blir första gången ”år 4” tillämpas för ”malus-husbilar”. Skulle inte bli förvånad om ”dom” hittar på något för att bibehålla intäkterna.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
tänk på att ni som kör utomlands betalar co skatten i sverige men belastar utlandet med avgaserna borde inte de andra länderna ha del av pengen ?
gäller alla fordon även gamla öststads lastbilar olika skattesatser i olika länder
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hela syftet med Malus är att få oss att köpa fordon som släpper ut mindre och börja ställa om den svenska fordonsflottan.
Hela syftet med skatt på bränsle är att få oss att dra ned på förbrukningen för att minska utsläppen.

En majoritet i riksdagen anser att utsläppen är negativa för miljön.
Sedan skrattar man kanske inte när man själv skall betala skatt, jag tror att detta är bara början.
Bara att acceptera och gå vidare i livet.

Sunlight årsmodell 2021
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
tänk på att ni som kör utomlands betalar co skatten i sverige men belastar utlandet med avgaserna borde inte de andra länderna ha del av pengen ?
gäller alla fordon även gamla öststads lastbilar olika skattesatser i olika länder
Hej
En liten tanke, i Sverige körs det väll en hel del utländska fordon !!!!
Johnny
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
då hade det bra med harmosering av skatte reglerna alla bor i eu ( nästan)
Det skulle nog bli ett herrans liv om EU skulle besluta om skatterna i Sverige, det innebär förstås också att de måste bestämma över utgifterna. Blir nog riktigt kul debatter. De där som inte gillar höga skatter brukar ju inte vara så glada över att allt ska beslutas i EU heller.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vi får se hur det blir första gången ”år 4” tillämpas för ”malus-husbilar”. Skulle inte bli förvånad om ”dom” hittar på något för att bibehålla intäkterna.
Dom får skynda sig då, jag träder in i år4 i september, så jag hoppas verkligen att dom inte hinner till dess! Är Malus fram dit, dock utan WLTP straffet.
 
Toppen