• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4500mil och kopplingen har börjat slira!

F

F.d. 55717

Guest
Som sagt så har kopplingen börjat slira på de högre växlarna, vilket är enl mig åt h-e för tidigt med bara 4500 mil på mätarn.
Är väl inte otänkbart att föregående ägare legat och snåldragit på växlarna, vilket i sin tur kanske spar bränsle men till slut så ger något annat med sig.
Är för övrigt väldigt nöjd med bilen så det är väl bara att bryta ihop och komma igen
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Kan ju även vara så att antalet mil på mätaren inte är detsamma som körda mil. På en del bilar kan märkesverstäder gå in och få fram den "verkliga körsträckan".
Men 4500 mil och kopplingsbyte då måste man nog ha slirat på kopplingen både uppför och nerför.:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.798
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Det vore ju intressant att veta vilket chassie det gäller?
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Riktigt tråkigt om garantin gått ut. Hade en firmabil på Ducato 2011 som började slira men det var packboxen runt vevaxlen som börjat läcka lite inte så det syntes nått på golvet utan bara slirade lite. Men den var köpt genom svenska Fiat så där var tre års garanti vilket man inte får på våra husbilar tyvärr.
Stefan
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Tror att du har 8 års garanti ,iallafall om du har Folksam . Värt att kolla tycker jag .
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Samma här kopplingen rasade efter 5000 mil på min 07 med samma chassi.. Fabrikationsfel trodde verkstaden.
Husbilen var 8 år och 1 månad så ingen ersättning från Folksam.
Det vart en dyr historia.
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Ska kolla med verkstan om det finns någon extra förstärkt koppling/lamell att sätta i.
Vill ju inte att det här kommer om 4000 mil igen, även om jag kanske inte är ägare till den då.
Lite beroende på vad som ska bytas så kommer kalaset att hamna på ca 20-25 tusen enl Vala bil i Kba.
Och när bilen ändå är där så byter vi fjäderben fram eftersom fjädringen är i stort sett obefintlig. Jag påpekade detta för firman jag köpte bilen av innan garantitiden gick ut i April,men det var ingenting de ville göra någonting åt förutom att de tappa varje framdäck på ett kilo luft. Visst den går ju mjukare men det är väl inte bara däcken som ska fjädra.
Nå väl, nu har jag brutit ihop och kommit igen och ser framemot en trevlig bobilsäsong
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Ska kolla med verkstan om det finns någon extra förstärkt koppling/lamell att sätta i.
Vill ju inte att det här kommer om 4000 mil igen, även om jag kanske inte är ägare till den då.
Lite beroende på vad som ska bytas så kommer kalaset att hamna på ca 20-25 tusen enl Vala bil i Kba.
Och när bilen ändå är där så byter vi fjäderben fram eftersom fjädringen är i stort sett obefintlig. Jag påpekade detta för firman jag köpte bilen av innan garantitiden gick ut i April,men det var ingenting de ville göra någonting åt förutom att de tappa varje framdäck på ett kilo luft. Visst den går ju mjukare men det är väl inte bara däcken som ska fjädra.
Nå väl, nu har jag brutit ihop och kommit igen och ser framemot en trevlig bobilsäsong

Nu vet jag inte vad du har för en bil men det låter som att du borde ta en tur till Albert Bauer GmbH på Schleswiger Straße 65-75 i 24941 Flensburg. Jag bytte koppling & urtrampningslager på min HB där förra sommaren & jag betalade ca. 5000:- för hela kalaset & det blev klart på 5 timmar. När jag kom hem så frågade jag på Lastvagnscenter i Uddevalla vad dom ville ha för detta, ca. 15000:- blev svaret. Vad Bauer tar idag vet jag inte men det kan ju inte ha blivit så mycket dyrare.

Bennie
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Hej Jindell

Jag förmodar att du läst tråden som Trevik hänvisar till i inlägg 6. Vi är ju flera som haft problem med slirande koppling.

Enligt min verkstad som gjorde bytet så var detta ett känt problem och man antydde att det var något fabrikationsfel på tryckplatta/svänghjul. Lamellerna var det inget fel på, dom var som nya.

Mitt försäkringsbolag tog kostnaden på maskinskadan då det inte var förslitning på lamellerna som orsakade fenomenet.

Kenneth
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Kan ju även vara så att antalet mil på mätaren inte är detsamma som körda mil. På en del bilar kan märkesverstäder gå in och få fram den "verkliga körsträckan".
Men 4500 mil och kopplingsbyte då måste man nog ha slirat på kopplingen både uppför och nerför.:confused:

OK, när man läser gamla trådar verka det som om det är något man får räkna med när det gäller FIAT av vissa årsmodeller. Bara att beklaga, fast det egentligen borde vara en ren goodwill-historia från FIAT:s sida, men de har troligen ganska litet intresse av att reparera om de kan slippa.
:mad:
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Jag har ibland sett hur folk kan slirat på kopplingen väldigt mycket, särskilt i samband med backning och manövrering. Med högt motorvarv till det faktiskt har luktat bränt. Nästan rusande motor som en japanska minbil med symaskinsmotor.
Jag minns från Lumpen då vi tränade på att köra tunga blir, befälet sade att en sådan här tung lastbil slirar man inte på kopplingen med, släpp upp och kör på låg växel bara.
Våra husbilar har ofta ganska låg backväxel och etta.
Det går att "finmanövrera" och backa med motorn på tomgång och oftast helt uppsläppt kopplingspedal.
Jag misstänker att många förare kan slita ut kopplingen i förtid, genom vanor från personbilen.

Sen är det ju en bra fråga vad som är utslitet?
Friktionsmaterialet på lamellen?
Tryckplattan?
Eller kanske hög temperatur har bränt slut på friktionsmaterialet.
Man kan även tänka sig att hög värme kan löpa ur (värme tar bort härdningen) fjädrarna så att trycket lamell till tryckplatta, minskat, börjar det sedan att slira så går det fort utför.

Ni som byter koppling be att få tillbaka utbytt material från verkstaden, för att kunna examinera den, eller be att få reda på vad som var kass och varför i den utbytta kopplingen.

Sist men inte minst får man kanske kontrollera justeringen.
Modernare bilar har säkert självjusterande slavcylinder i urtrampningslagret.
Andra helt mekaniskt, eller hydraulisk koppling som går att justera.

Roy
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

När det gäller FIAT-230 är det nog så att backväxelns utväxling passar ganska illa till en husbil. Har man dessutom (som jag) den långa AL-KO ramen och kanske behöver svänga under backmanövern då är det inte lätt.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Hur är det för oss med fiat automatväxel kan den också slira
Om jag förstått rätt är det en manuell växellåda med en robot som växlar
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Blir inte särskilt förvånad att kopplingsbyte av Fiat sker så tidigt då backväxeln
är så otroligt högt växlad så man måste slira på kopplingen vid backmanöver.
Är det då gräs och treaxlad så tar koppling otroligt med stryk. Har dock själv
klarat 5000 mil utan byte peppar peppar. Ha det bäst. Häggen i Umeå
 
Toppen