• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

45 amp ut när motorn startar

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Vi har en Knaus från 2020 och har haft upprepade problem med bodelsbatterierna.
Originalbatterierna slut på 1 år. Men det dröjde inte länge förrän de nya verkade krångla.
Symptom har varit volt under 12 efter några timmars färd.
Bilen på verkstad sen 7 veckor med många teorier om lösning, bl.a. DC-DC-laddare ( det är ju Euro6).
Nu visar det sig att det går ut 45 Amp från bilen så fort motorn startas. Som om hela kedjan är bakvänd.
Nån som varit med om liknande?
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Det jag tänker på är i första hand hur du mäter upp de 45 A som du menar "går ut" från bodelsbatteriet.
Berätta lite hur du mäter.

Exvis om du sätter en amperemätare i serie med plus polen och du vänder den fel, då kommer laddströmen av indikeras, dvs att vid start så kommer generatorn att snabbt få upp bodelsbatteriet till 14,5 V och ens tor ström flyter till bodelsbatteriet.

Sätter du amperemätaren på minuspolen på bodelsbatteriet kan det vara lätt att mäta baklänges.

Anänder du en tångamperemätare så är det lätt gjort att man säter den baklänges, en siffreviande mätare kan visa ett minusteken som är lätt att missa.

Roysan
Nu är det ju inte jag som mäter :)
Det gör firman där bilen står för felsökning sedan 7 veckor tillbaka.
Mätningen tror jag är gjord av en expert från Batterilagret som kopplats in.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Det jag tänker på är i första hand hur du mäter upp de 45 A som du menar "går ut" från bodelsbatteriet.
Berätta lite hur du mäter.

Exvis om du sätter en amperemätare i serie med plus polen och du vänder den fel, då kommer laddströmen av indikeras, dvs att vid start så kommer generatorn att snabbt få upp bodelsbatteriet till 14,5 V och ens tor ström flyter till bodelsbatteriet.

Sätter du amperemätaren på minuspolen på bodelsbatteriet kan det vara lätt att mäta baklänges.

Anänder du en tångamperemätare så är det lätt gjort att man säter den baklänges, en siffreviande mätare kan visa ett minusteken som är lätt att missa.

Roysan
Nu är det ju inte jag som mäter :)
Det gör firman där bilen står för felsökning sedan 7 veckor tillbaka.
Mätningen tror jag är gjord av en expert från Batterilagret som kopplats in
45 A ger över 550 watt! Något blir varmt. Går kanske att hitta med en IR-termometer.
Jag skulle gå på Claes förslag först. Det är inte mycket som drar 45 A i en husbil.
Hmm, läst alla svar igen, men såg ingen Claes?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
45 A ger över 550 watt! Något blir varmt. Går kanske att hitta med en IR-termometer.
Jag skulle gå på Claes förslag först. Det är inte mycket som drar 45 A i en husbil.

Det är ju inte något i husbilen som drar strömmen utan tvärtom, strömmen rusar till bildelen från bodelen.

Jag tror nog man lätt kan komma upp i 45A ström mellan batteribankarna, tillräckligt stor spänningsdiff, så rusar en ström.
(I min gamla bil är denna ström säkrad med 50A i båda ändarna)
Nu vet vi inte spänningarna i detta fallet, men ett lågt startbatteri samt en fulladdad bobatteribank ger en rejäl rusning ifall inte generatorn laddar bra.
Samt på flera moderna CRD motorer så ligger glödstiften med och jobbar efter start, desto kallare väder, desto längre hjälp från glödstiften.
Sen har vi all annan utrustning som belysning, fläktar ev. elvärme m.m.
Ett dåligt laddad eller skadat startbatteri ökar på strömmen ytterligare.

Jag skulle med en multimeter mäta spänningen på startbatteriet innan start, utan landström ansluten.
Sen skilja batteribankarna åt med huvudbrytare ifall det finns, eller lyfta poler på bobatterier.
Sedan mäta spänningen på startbatteriet vid start, och fortsätta mäta när motorn startat, även en euro6 ska då ladda >14V till startbatteriet.
Gör den inte detta så är något fel med generatorn och dess styrning, i detta fall med så pass ny bil borde detta vara ett garantiärende på fiatdelen.

Oopps missade att bilen står på verkstad
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Det är ju inte något i husbilen som drar strömmen utan tvärtom, strömmen rusar till bildelen från bodelen.

Jag tror nog man lätt kan komma upp i 45A ström mellan batteribankarna, tillräckligt stor spänningsdiff, så rusar en ström.
(I min gamla bil är denna ström säkrad med 50A i båda ändarna)
Nu vet vi inte spänningarna i detta fallet, men ett lågt startbatteri samt en fulladdad bobatteribank ger en rejäl rusning ifall inte generatorn laddar bra.
Samt på flera moderna CRD motorer så ligger glödstiften med och jobbar efter start, desto kallare väder, desto längre hjälp från glödstiften.
Sen har vi all annan utrustning som belysning, fläktar ev. elvärme m.m.
Ett dåligt laddad eller skadat startbatteri ökar på strömmen ytterligare.

Jag skulle med en multimeter mäta spänningen på startbatteriet innan start, utan landström ansluten.
Sen skilja batteribankarna åt med huvudbrytare ifall det finns, eller lyfta poler på bobatterier.
Sedan mäta spänningen på startbatteriet vid start, och fortsätta mäta när motorn startat, även en euro6 ska då ladda >14V till startbatteriet.
Gör den inte detta så är något fel med generatorn och dess styrning, i detta fall med så pass ny bil borde detta vara ett garantiärende på fiatdelen.

Oopps missade att bilen står på verkstad
Bra tips!
Får se om jag får tillfälle att fråga/föreslå.
Man är inte så välkommen efter ett tag så att säga.
Jag vill gärna veta mer än verkstaden i alla lägen. Det underlättar när man är kärring ;)
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Hvis det er en Mercedes Sprinter du har så mener jeg att jeg har leset en plass att "smart" funksjonen kan programmeres bort på en del biler, men DU må be verkstedet (Mercedes verksted) om å gjøre det for da blir bilen utenfor typegodkjenningen, den får ett lite avvik på eksosutslippet.
Om denne funksjonen fremdeles finnes på dagens originale diagnoseverktøy fra Mercedes vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hvilke årsmodeller det gjelder, men du kan jo spørre om de kan gjøre det.

Ivar
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Hvis det er en Mercedes Sprinter du har så mener jeg att jeg har leset en plass att "smart" funksjonen kan programmeres bort på en del biler, men DU må be verkstedet (Mercedes verksted) om å gjøre det for da blir bilen utenfor typegodkjenningen, den får ett lite avvik på eksosutslippet.
Om denne funksjonen fremdeles finnes på dagens originale diagnoseverktøy fra Mercedes vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hvilke årsmodeller det gjelder, men du kan jo spørre om de kan gjøre det.

Ivar
Detta är Fiat, 2020.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ta gärna lite bilder eller ange typ på de olika delarna som tex. dc-dc så blir det lättare att förstå vad som händer och vilka komponenter som kan spela in.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Ta gärna lite bilder eller ange typ på de olika delarna som tex. dc-dc så blir det lättare att förstå vad som händer och vilka komponenter som kan spela in.
Just nu finns inga batterier i alls tror jag, förutom startbatteriet.
Den booster som sitter i är Schaudt WA 121525.
Övriga spelare i leken är inverter från Defa kopplad på ett uttag (1500 ren sinus), en ljusramp, eftermonterade backsensorer, eftermonterade fotsteg på förarsidan, en parabolantenn med styrenhet, 12-volts anslutning för tv, Apple TV och router ( inget inkopplat), en tv där bak och så radion som har en sån där knappkoppling. Kylen är avstängd, värmen avstängd, 12-volt avstängt vad jag vet.
Jag har inte tillgång till bilen.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det är ju inte något i husbilen som drar strömmen utan tvärtom, strömmen rusar till bildelen från bodelen.

Jag tror nog man lätt kan komma upp i 45A ström mellan batteribankarna, tillräckligt stor spänningsdiff, så rusar en ström.
(I min gamla bil är denna ström säkrad med 50A i båda ändarna)
Nu vet vi inte spänningarna i detta fallet, men ett lågt startbatteri samt en fulladdad bobatteribank ger en rejäl rusning ifall inte generatorn laddar bra.
Samt på flera moderna CRD motorer så ligger glödstiften med och jobbar efter start, desto kallare väder, desto längre hjälp från glödstiften.
Sen har vi all annan utrustning som belysning, fläktar ev. elvärme m.m.
Ett dåligt laddad eller skadat startbatteri ökar på strömmen ytterligare.

Jag skulle med en multimeter mäta spänningen på startbatteriet innan start, utan landström ansluten.
Sen skilja batteribankarna åt med huvudbrytare ifall det finns, eller lyfta poler på bobatterier.
Sedan mäta spänningen på startbatteriet vid start, och fortsätta mäta när motorn startat, även en euro6 ska då ladda >14V till startbatteriet.
Gör den inte detta så är något fel med generatorn och dess styrning, i detta fall med så pass ny bil borde detta vara ett garantiärende på fiatdelen.

Oopps missade att bilen står på verkstad
Kan det vara så att eftersom bodelsbatterierna är "ointelligenta" så får dessa stå för all strömförsörjning till bildelen medan den "intelligent styrda generatorn" stänger av sin laddning?
Verkar ju vara massor av problem med dessa euro 6 bilar men enligt vad jag förstår skall mjukvaran anpassas till ändamålet, bruksfordon, husbil osv. Någon kan ju missat detta och kört i en "standard" mjukvara vid någon av de nödvändiga uppdateringar som är ett måste numera.

Hälsningar
Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej alla och tack för goda råd!
Problemet är löst.
Och orsaken var en felkoppling mellan booster och batterier från fabrik. In på ut osv.
Så bilen har aldrig någonsin laddat bodelsbatterierna vid färd.
Nu är det omkopplat och fungerande.
Helt otroligt kan man tänka.....
Bra att de hittade felet....
Värre var det med ett äldre par från Tyskland.
För att göra en lång historia kort...
Det berättade för mig att de hade varit två ggr hos återförsäljaren och klagat på dålig laddning från solpanelerna, men båda ggr sa firman att allt är ok....
De bad mig "titta" på installationen...
Direkt misstänkte jag att panel in och laddning ut var förväxlas, efter att bytt plats på kablarna fungerade sen laddningen...
Så ditt problem är nog ganska så vanligt om återförsäljaren gör jobbet :rolleyes: :eek::bye:
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Bra att de hittade felet....
Värre var det med ett äldre par från Tyskland.
För att göra en lång historia kort...
Det berättade för mig att de hade varit två ggr hos återförsäljaren och klagat på dålig laddning från solpanelerna, men båda ggr sa firman att allt är ok....
De bad mig "titta" på installationen...
Direkt misstänkte jag att panel in och laddning ut var förväxlas, efter att bytt plats på kablarna fungerade sen laddningen...
Så ditt problem är nog ganska så vanligt om återförsäljaren gör jobbet :rolleyes: :eek::bye:
Haha!
Jodå. Ingen laddning från solpanelerna hade vi första året. De var dock eftermonterade, så då var det verkstaden. Tur att det inte är första husbilen.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Otroligt att grejerna höll då.
45 Amp i fel riktning är inte att leka med. Säkringarna borde ha löst ut.
Ev är detta inte hela sanningen, men det hela funkar nu i alla fall
Hoppas det blir en felfri nästa säsong

Roysan
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hej.
Har en Rapido i96 2021.
Den tömmer husbatteriet på 12-24 timmar med endast pannan på 8c igång.
Motor start ger 0 till - 40A till + någon A i laddning.
Sitter en booster.
Pannan stänger ner pga low battery.
Får tipsa reparatören om denna tråds info.
Blir garanti jobb efter vintern.
 
Toppen