• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

45 amp ut när motorn startar

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Vi har en Knaus från 2020 och har haft upprepade problem med bodelsbatterierna.
Originalbatterierna slut på 1 år. Men det dröjde inte länge förrän de nya verkade krångla.
Symptom har varit volt under 12 efter några timmars färd.
Bilen på verkstad sen 7 veckor med många teorier om lösning, bl.a. DC-DC-laddare ( det är ju Euro6).
Nu visar det sig att det går ut 45 Amp från bilen så fort motorn startas. Som om hela kedjan är bakvänd.
Nån som varit med om liknande?
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.711
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Vi har en Knaus från 2020 och har haft upprepade problem med bodelsbatterierna.
Originalbatterierna slut på 1 år. Men det dröjde inte länge förrän de nya verkade krångla.
Symptom har varit volt under 12 efter några timmars färd.
Bilen på verkstad sen 7 veckor med många teorier om lösning, bl.a. DC-DC-laddare ( det är ju Euro6).
Nu visar det sig att det går ut 45 Amp från bilen så fort motorn startas. Som om hela kedjan är bakvänd.
Nån som varit med om liknande?
Ja jäkla klurigt ni har råkat ut för! Nästan så man tror att startmotorn ligger på hela tiden, eller att infällning av elektrisk fotsteg ligger på, och släpper inte, kanske en omvandlare 12-240v ligger på och drar ström till någon förbrukare kaffebrygg, äggkokare, elvärmare. Hoppas det löser sig.
Mvh
Matti
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Nu visar det sig att det går ut 45 Amp från bilen så fort motorn startas. Som om hela kedjan är bakvänd.
Nån som varit med om liknande?
Det ska gå ut ganska mycket från bilen till bodelens batterier en stund efter start, sedan sjunker det. Om det däremot går ut 45 Amp från bodelens batterier till bilens batteri är det något fel på bildelen som drar mycket och inte generatorn ens orkar med. Strömförbrukningen är i så fall betydligt högre än 45 Amp eftersom generatorn borde ge en hel del också.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Ja jäkla klurigt ni har råkat ut för! Nästan så man tror att startmotorn ligger på hela tiden, eller att infällning av elektrisk fotsteg ligger på, och släpper inte, kanske en omvandlare 12-240v ligger på och drar ström till någon förbrukare kaffebrygg, äggkokare, elvärmare. Hoppas det löser sig.
Mvh
Matti
Många intressanta förslag. Vi har ett eftermonterat fotsteg på förarsidan och en inverter. Men den ska ju vara avstängd om det inte är nåt fel.
Man blir ju rätt frusterad när bilen i princip är oanvändbar om man kör en meter.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Det ska gå ut ganska mycket från bilen till bodelens batterier en stund efter start, sedan sjunker det. Om det däremot går ut 45 Amp från bodelens batterier till bilens batteri är det något fel på bildelen som drar mycket och inte generatorn ens orkar med. Strömförbrukningen är i så fall betydligt högre än 45 Amp eftersom generatorn borde ge en hel del också.
Det är från bodelen det går ut 45 amp. Så inte konstigt att batterierna torskar rätt snabbt.
Senaste teorin är nån omkoppling som ska göras.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Inget i bodelen borde börja dra ström för att man startar bilen. Du borde ha en stor röd 50 Amp säkring mellan startbatteri och bodelsbatteri/elblocket. Om du tar bort den och det slutar dra från bodelsbatterierna så är det något i bildelen som är fel, kanske startmotor eller något annat, startbatteriet kan också vara boven. På våra husbilar (Hymer) har den stora säkringen suttit vid startbatteriet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har ingen lösning på ditt problem tyvärr, men helt klart är någonting galet.
Det har tidigare varit rätt enkelt att spåra problem med ev. strömrusning baklänges från bobatterierna till startbatteri/startmotor om det var det du syftade på.
Att batterierna blir ursugna under färd är ändå rätt underligt, det verkar ju som bilen lever på bobatterierna i stället för generatorn.

Jag tittade över en ny husbil i somras och kunde då konstatera att det hade tillkommit ytterligare en elektroniklåda som verkade kosta runt 4200:- när man lyckades hitta den på nätet, och troligen ändå mer här hemma i Sverige.
Den satt mellan generator/startbatteri och bodelen med sina batterier på den här nyare/bara vissa ?? nya bilar, vet ej.
Man kunde programmera den med max. laddeffekt till bobatterierna och även vilken sorts intelligent generator det sitter i bilen så den kan lura till sig ström för laddning som generatorn inte vill ge ifrån sig frivilligt för att kunna spara några droppar bränsle m.m.

Ursäkta min pessimism men först en elektronikbox/generator som skall förhindra att generatorn går för trögt och inte ladda i onödan för att spara två droppar bränsle, och sedan en annan box/laddregulator som skall lura den första boxen att ändå ladda så bodelen får sitt.....
Vill inte kommentera vad jag tycker, för det faller ju inom "miljön" och som då inte får klankas ner på.

(Inte alls säkert att du har en liknade box i din bil), men det har på senare år tillkommit så mycket som framtvingats och som ibland verkar ha tillverkats i panik bara för att tillfredsställa kraven och därmed inte är, eller kan bli fulländat i sin konstruktion.

Ibland var det faktiskt bättre förr. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hej.
Har en rapido i96 2021.
Den har haft liknande hyss för sig.
Men bara en kort stund efter start.
Kan då visa typ - 45A istället för att den borde ladda.
Har dc dc laddare som orginalmontage.
Ska på service till våren.
Tydligen en recall på åtgärd i elcentral en.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Hej, jag har ingen lösning på ditt problem tyvärr, men helt klart är någonting galet.
Det har tidigare varit rätt enkelt att spåra problem med ev. strömrusning baklänges från bobatterierna till startbatteri/startmotor om det var det du syftade på.
Att batterierna blir ursugna under färd är ändå rätt underligt, det verkar ju som bilen lever på bobatterierna i stället för generatorn.

Jag tittade över en ny husbil i somras och kunde då konstatera att det hade tillkommit ytterligare en elektroniklåda som verkade kosta runt 4200:- när man lyckades hitta den på nätet, och troligen ändå mer här hemma i Sverige.
Den satt mellan generator/startbatteri och bodelen med sina batterier på den här nyare/bara vissa ?? nya bilar, vet ej.
Man kunde programmera den med max. laddeffekt till bobatterierna och även vilken sorts intelligent generator det sitter i bilen så den kan lura till sig ström som generatorn inte vill ge ifrån sig frivilligt för att kunna spara några droppar bränsle m.m.

Ursäkta min pessimism men först en elektronikbox/generator som skall förhindra att generatorn går för trögt och inte ladda i onödan för att spara två droppar bränsle, och sedan en annan box som skall lura den första boxen att ändå ladda så bodelen får sitt.....
Vill inte kommentera vad jag tycker, för det faller ju inom "miljön" och som då inte får klankas ner på.

(Inte alls säkert att du har en liknade box i din bil), men det har på senare år tillkommit så mycket som framtvingats och som ibland verkar ha tillverkats i panik bara för att tillfredsställa kraven och därmed inte är, eller kan bli fulländat i sin konstruktion.

Ibland var det faktiskt bättre förr. M.v.h. JANKRO.
Vet inte om du menar en s.k laddbooster?
Det finns en, men den verkar inte programerbar i annan form än lägen för olika batterityper.
Om du menar nåt annat har jag inte sett denna box i vår bil. Var skulle den kunna sitta?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vet inte om du menar en s.k laddbooster?
Det finns en, men den verkar inte programerbar i annan form än lägen för olika batterityper.
Om du menar nåt annat har jag inte sett denna box i vår bil. Var skulle den kunna sitta?
Jag vet tyvärr inte heller helt vad jag menar :msn_dontknow: tyvärr, för jag fullföljde inte utredningen helt utan skulle bara kolla upp om den klarade fler bobatterier m.m. enl. specen på den.
Men det var helt klart en box som man kunde programmera med max. laddström och även vilken sorts intelligent generator den skulle lura.

Som jag uppfattade den, så kanske man lite klarare kan säga så här i stället.

En 12V / till 12V laddare som gick att ställa in max laddström på, och som man dessutom kunde ställa in vilken sort av intelligent generator den hade till uppgift att lura för att få tillräckligt med ström till bobatterierna.
Den borde ju i så fall också fungera som avskiljare mellan start och bobatterier när bilen är avstängd och egentligen aldrig kunna ge mycket ström baklänges... Kanske ev. bara lite underhållsladdning av startbatteriet när man är inkopplad på stolpe.

M.v.h. JANKRO.

P.s. Troligen gick det även att ställa vilken sorts batterier den skulle jobba mot, men det blev inte heller aktuellt att kolla för extrabatteriet var exakt samma som originalet.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag vet inte om detta hjälper dig. Men jag hade ett jordfel till motorn. Då sög den ur ström ur bodelen efter start. Lätt att kolla med en startkabel. Kolla länken nedan..


 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Hei!
Jeg kjenner ikke til Fiat (hvis det er det du har) sin oppbygning av el-system så dette blir bare en antagelse basert på andre bilfabrikater.
Har du ett dårlig/defekt startbatteri eller en liten lekkasjestrøm på bildelen/Fiat??
""Nu visar det sig att det går ut 45 Amp från bilen så fort motorn startas"". Dette er nødvendigvis ikke unormalt da de "smart"generatorene jeg har vært borti ikke begynner å lade før etter 10-30sek etter oppstart.
En plass mellom 30sek og 2-3 min etter att du stoppet motoren måler motorstyringen batt.spenning på startbatt. I motorstyringen har fabrikken lagt inn størrelsen på startbatt. og ladekurve på den batt-størrelsen. Når du starter opp neste gang lar motorstyringen motoren gå i 10-30sek. uten ladning mens den måler batt-spenning for så å beregne hvor mye den skal lade. Har du dårlig batt. eller noe som tapper startbatt. så får du raskt en baklengs strøm på 45A rett etter oppstart.
Motorstyringen er programmert til orginal batt. og hvordan ladespenningen øker når motorstyringen øker styrestrømmen til generatoren.
Alle brytere i bildelen for eksempel lysbryter går til motorstyrenheten slik att denne legger inn et rele så lysene tennes. På denne måten har motorstyringen full oversikt over strøm inn og ut og derved full kontroll på batteriet.
Så monterer vi (påbygger) inn ett eller to ekstra 100A batterier som blir lagt i paralell med startbatteriet når motoren blir startet, da stemmer ingen ladekurver lenger. Hva skjer da, det er avhengig av hvilke type nødprogram bilfabrikanten har valg å legge seg på.
Det finnes biler hvor du ikke kan montere ekstralys rett på batteriet slik att motorstyreenheten ikke får registrert forbruket for da vil den begynne å kutte komfort funksjoner som for eksempel setevarme, varme i frontrute, bakrute og liknende for å få opp ladespenningen.
Du har muligens to problemer? Eller er ett svakt startbatteri årsaken til alle problemene? Jeg vet ikke, men det er lenge siden jeg sluttet å stole på batteritestere. Det er noen år siden helsen gjorde att jeg måtte slutte å skru bil, så om det har kommet nye løsninger etter att jeg sluttet, det vet jeg ikke. Dette er litt forenklet (og litt feil) men håper det gir deg en systemforståelse.
Lykke til, håper du får løst problemet.

Mvh
Ivar
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Vi har en Knaus från 2020 och har haft upprepade problem med bodelsbatterierna.
Originalbatterierna slut på 1 år. Men det dröjde inte länge förrän de nya verkade krångla.
Symptom har varit volt under 12 efter några timmars färd.
Bilen på verkstad sen 7 veckor med många teorier om lösning, bl.a. DC-DC-laddare ( det är ju Euro6).
Nu visar det sig att det går ut 45 Amp från bilen så fort motorn startas. Som om hela kedjan är bakvänd.
Nån som varit med om liknande?
Hej! Hade det här problemet på en husbil baserad på en Mercedes Sprinter 2005. Felet var att reläet till glödstiften hade hängt sig.
Kanske det kan vara det i ditt fall också.
Mvh /Claes
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Hei!
Jeg kjenner ikke til Fiat (hvis det er det du har) sin oppbygning av el-system så dette blir bare en antagelse basert på andre bilfabrikater.
Har du ett dårlig/defekt startbatteri eller en liten lekkasjestrøm på bildelen/Fiat??
""Nu visar det sig att det går ut 45 Amp från bilen så fort motorn startas"". Dette er nødvendigvis ikke unormalt da de "smart"generatorene jeg har vært borti ikke begynner å lade før etter 10-30sek etter oppstart.
En plass mellom 30sek og 2-3 min etter att du stoppet motoren måler motorstyringen batt.spenning på startbatt. I motorstyringen har fabrikken lagt inn størrelsen på startbatt. og ladekurve på den batt-størrelsen. Når du starter opp neste gang lar motorstyringen motoren gå i 10-30sek. uten ladning mens den måler batt-spenning for så å beregne hvor mye den skal lade. Har du dårlig batt. eller noe som tapper startbatt. så får du raskt en baklengs strøm på 45A rett etter oppstart.
Motorstyringen er programmert til orginal batt. og hvordan ladespenningen øker når motorstyringen øker styrestrømmen til generatoren.
Alle brytere i bildelen for eksempel lysbryter går til motorstyrenheten slik att denne legger inn et rele så lysene tennes. På denne måten har motorstyringen full oversikt over strøm inn og ut og derved full kontroll på batteriet.
Så monterer vi (påbygger) inn ett eller to ekstra 100A batterier som blir lagt i paralell med startbatteriet når motoren blir startet, da stemmer ingen ladekurver lenger. Hva skjer da, det er avhengig av hvilke type nødprogram bilfabrikanten har valg å legge seg på.
Det finnes biler hvor du ikke kan montere ekstralys rett på batteriet slik att motorstyreenheten ikke får registrert forbruket for da vil den begynne å kutte komfort funksjoner som for eksempel setevarme, varme i frontrute, bakrute og liknende for å få opp ladespenningen.
Du har muligens to problemer? Eller er ett svakt startbatteri årsaken til alle problemene? Jeg vet ikke, men det er lenge siden jeg sluttet å stole på batteritestere. Det er noen år siden helsen gjorde att jeg måtte slutte å skru bil, så om det har kommet nye løsninger etter att jeg sluttet, det vet jeg ikke. Dette er litt forenklet (og litt feil) men håper det gir deg en systemforståelse.
Lykke til, håper du får løst problemet.

Mvh
Ivar
Intressant.
Troligen har vår bil haft de här problemen hela tiden. Och vi har ju både dubbla bodelsbatterier och ljusramp och backvarnare osv.
Vi kan bara hoppas att firman klurar ut hur det ska åtgärdas.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
45 A ger över 550 watt! Något blir varmt. Går kanske att hitta med en IR-termometer.
Jag skulle gå på Claes förslag först. Det är inte mycket som drar 45 A i en husbil.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det jag tänker på är i första hand hur du mäter upp de 45 A som du menar "går ut" från bodelsbatteriet.
Berätta lite hur du mäter.

Exvis om du sätter en amperemätare i serie med plus polen och du vänder den fel, då kommer laddströmen av indikeras, dvs att vid start så kommer generatorn att snabbt få upp bodelsbatteriet till 14,5 V och ens tor ström flyter till bodelsbatteriet.

Sätter du amperemätaren på minuspolen på bodelsbatteriet kan det vara lätt att mäta baklänges.

Anänder du en tångamperemätare så är det lätt gjort att man säter den baklänges, en siffreviande mätare kan visa ett minusteken som är lätt att missa.

Roysan
 
Toppen