• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4 meters säkerhetsavstånd

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Synd bara att du verkar bryta mot terrängkörningslagen!!!!!!!
Inget att rekommendera andra.

Hejs
Claes 105

Argumenten slut? Det syns ju tydligt att han står på hårdgjord yta. Kanske en vändplats ute i skogen. Bra val.

Hur tänker jag då: Bilen är 2,32. Jag behöver 80 cm på varje sida. Det blir 3,92. Sålänge det är fyra meter mellan två husbilar så kan jag rulla in emellan om markägaren inte sagt något annat.
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Jag menar precis det jag skrev "Sluta nu..."
De va inte mycket till utvecklat svar, men jag förstår fortfarande inte vad jag ska sluta med........
Vill ju bara påpeka att bilen verkar va parkerad i strid med terrängkörningslagen, o det tycker inte jag att man bör uppmuntra andra att göra.
Men visst, man kan ju alltid hitta på egna regler o göra som man själv behagar.

Hejs
Claes 105
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Titta noga på bilden. Han bryter absolut inte mot terrängkörningslagen.

Skrev att bilen " verkar va parkerad i strid med terrängkörningslagen "
Men du verkar ju va tvärsäker ( som vanligt) på att så inte är fallet, så i så fall är ju allt O K.

Gör som vanligt nu för tiden, tjackar spikskor o kravlar mig upp på läktaren igen......

Hejs
Claes 105
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Vi har i Hbks stadgar och regler inte något som säger att vi skall ha 4 meter mellan bilarna när vi parkerar. Det har vi ingen rätt till.
Utan här måste vi rätta oss efter dom lagar och regler som gäller alla andra fordon.
Kör vi in på en upprutad parkering, där rutan kan va 3, 4, eller i bästa fall 6 met. Så är det rutan som gäller.
Ställer vi oss på en annan ej uppmärkt parkering, till exempel badplats eller evenemangsparkering och lämnar en 4 meters lucka till nästa bil.
Då har vi ingen LAGLIG rätt att hindra någon att parkera i den luckan.
Om det inte finns en klart uttalad bestämmelse att andra regler för avstånd gäller på denna parkering. Till exempel genom någon typ av uppmärkning.
Eller som på camping med fasta tomter.
Det är alltså platsens regelverk som gäller och inte alla hittepå regler där den ene tycker så och den andre tycker så.
Som husbilsägare måste vi också visa andra människor hänsyn.

Men finns plats kan jag också lämna lucka.
Krister.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

OK, så har man 4m till grannens bil som står i full brand, och man tagit många rackare,
så är det bara att lugnt snarka vidare. skönt att få det utrett :rolleyes:

Det är bara att beklaga att du inte begrep vad jag menade med mitt inlägg.

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Hej
Är inte denna tråd en ren upprepning på en tråd vi hade för bara någon vecka sedan?
Den gången urartade det till personpåhopp och web tvingades stänga. Om denna tråd lever fram till helgkvällarna händer säkert samma sak igen. Det finns minst tre ämnen som i princip alltid får den följden. De är Gråvatten, Hundar och avstånd på ställplatser.
Vi är allt en ganska rolig samling av gubbar och gummor som tuggar om samma ämnen gång på gång. Vi har nog litet tråkigt ibland.:) Tur att det snart är helg så att man kan åka ut med husbilen, parkera nära och mysigt, skvätta litet gråvatten och svära över skällande jyckar.:D Ha en trevlighusbilshelg:)
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

O så finns det dom som undrar varför vi mestadels åker utomlands.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Det är bara att konstatera att säkerhet är ett rött skynke för dom flesta på detta forum till skillnad från många andra forum, och resten av sammhället.
Vad menar du med det?Många andra forum är bättre ?
Vi står nu på en ställplats i Tyskland och här är inga markeringar med hur många meter mellan husbilarna.Det är trevligt att man har brandstationen som granne ifall man står för nära varandra.
HaDe Hasse:twitcy:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Vad menar du med det?Många andra forum är bättre ?
Vi står nu på en ställplats i Tyskland och här är inga markeringar med hur många meter mellan husbilarna.Det är trevligt att man har brandstationen som granne ifall man står för nära varandra.
HaDe Hasse:twitcy:
Behöver man ha markeringar man kan väl tänka llite skälv och sträva efter att hålla avstånden utan att gå i andrasl led band, de brukar ju skriva att man skall använda sunt förnuft.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Behöver man ha markeringar man kan väl tänka llite skälv och sträva efter att hålla avstånden utan att gå i andrasl led band, de brukar ju skriva att man skall använda sunt förnuft.

Fattar inte ett ord vad du skriver??????????

Vilka andra klubbar / hemsidor menar du??

Bertil du skriver snällt på andra sidor varför gör du det inte här???
HaDe Hasse
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

ett sånt dj...a tjat om 4 mtr.Det var från början en rekomendentation från avsomnade räddningsverket.Sen kan lokal räddningstjänst eller den som upplåter platsen hävda att regeln gäller.Då måste vi ju anpassa oss eller dra vidare.Vi kan ju inte bara ställa upp på allmän plats utan att följa de regler som platsupplåtaren ställer upp.De sista 10 åren har massor av mysiga platser försvunnit eftersom allt skall missbrukas.Varför tror man t.ex.att det är OK att park.på allmän plats och utöver de två platser en normal HB kräver även kunna få plats med möbler,markis,grill m.m.SKÄRPNING.Och varför tror man att det är OK att bara köra in ,öppna avloppet rätt ut på asfalt som du med HBK dekal gjorde på ställplatsen vid Färjestaden och sen bara kör därifrån.Jag vet vem du var men det får vara med det
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Kan vara så att de som argumenterar hårdast om 4 meters avstånd inte tänker i första hand på säkerhet utan mer på att ha en större privat zon.

Beträffande husbilen vid Färjestaden så kan det ju förhoppningsvis vara rent vatten som släpptes ut. När man skall resa hem kan man ju släppa ut rent vatten för att minska vikten
 
Toppen