• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4 barnsfamilj behöver modell tips =)

F

F.d. 29809

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Hej! Skriver lite hur vi upplevt semestrar med barn och husbil. Vi hade först en Detleffs 5881 2001 i 5år med 2 vuxna, 3 barn och en hund (av liten ras). Det fungerade, man kan fälla ut klaffar och expandera dinetten så alla får plats att sitta om än trångt. & 6 bältade platser fanns. Garaget räcker för en barnvagn + paraplyvagn, utemöbler och lite till om man packar väl. Problemet är vilket någon annan nämnt tidigare i tråden att all aktivitet sker på samma plats i bilen då köket är mitt emot dinetten.

Vi bytte till en Weinsberg 790 MQ och fick verkligen plats, 2 separata sovrum (längst bak + alkov) separat kök och separat vardagsrum (soffa + dinett), jättegarage. Bra att köra, tre axlad. Ligger lite lägre i pris än burstner. Får pga sin längd 8,55 inte alltid p-plats i städer men trängas inne i bilen behöver man inte.

Vi har kört till Frankrike med båda bilarna varje sommar och inte upplevt några besvärliga trafiksituationer med någon av bilarna.

Att pricka rätt fordon är inte lätt, skriv upp vad som är viktigt för er och prova att sitta, bädda och låtsas laga mat, sitta vid bordet, duscha ordentligt innan ni bestämmer er.

Lycka till med ert val!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Man kan ju också undra vad ni menar med . . . att den ska vara smidig att köra . . . ?

En Bürstner Argos 747 lär för den ovane vara litet stor och "osmidig" att köra och hantera de första resorna - MEN den har plats och bärkraft för denna er stora familj, och med tiden blir ni själva tillräckligt smidiga vid ratten. Med en för liten bil blir det hela en besvikelse - hur billig bilen än må vara i inköp!

Om ni vill ha ett något billigare och ett något mindre altternativ, så finns inom Dethleffssortimentet modellen A 6981 - med dubbeldinett - 6 bältade platser - och lastförmågan ca 700 kg upp till totalvikten 4.000 kg mm mm.

Den kan fungera för er - nästan lika bra som en Argos! Den fungerar suveränt för oss - med tre fullvuxna hundar, inga barn men med allt vi vill ha med på våra resor. Rätt motor och i övrigt den rätta utrustningen gör att - vi aldrig har hittat något bättre! Vi har slutat åka på husbilsmässor!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Den har totalt sex sittplatser med 3 punktsbälten - två i cockpit och fyra i den stora dinetten för 4 personer. Där kan man naturligtvis även koppla barnsitsar och hundselar.

Sådana uppgifter ska inte kunna dribblas med, inte heller hur stor lastvikt respektive totavikt. Stackars de oerfarna spekulanter och köpare, som går på diverse flummiga uppgifter om sådana vitala funktioner!

Vad gäller hundselar så har jag relativt dålig erfarenhet av sådana. Om man har en hund och inga barn, så kan man naturligtvis koppla en hundsele till ett av bältena i dinetten. Men med flera barn och flera hundar, så funkar inte teorin med verkligheten. Det blir strul, trassel och ett elände i största allmänhet, som vanligt folk inte klarar av!

I vårt fall, med denna Dethleffs A 6981, får våra tre hundar färdas i den nedre av de två tvärställda kojerna med en kraftig grind fördragen för dess öppning. Vi har aldrig sett en bättre lösning! Det finns heller ingen regel eller lag som motsäger denna lösning.

Må var och en bli salig på sin fason, men man måste vara realist och ta rimlig hänsyn till såväl vuxna, barn och husdjur. Annars blir det skit av helheten och då är det bättre att stanna hemma!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Varför ska dom köpa en husvagn? Dom skriver ju här och frågar om råd för att köpa husbil. Vad är det för fel på en äldre 747:a? Den uppfyller ju samtliga krav som efterfrågas...
Bürstner A 747 ABSOLUTE TOP AUSSTATTUNG! as Alcoves in Korbach
BURSTNER Active 747-2-2002 | Örebro

Ludde, det som Tamate efterfrågade var inte bara husbil utan också citat; "någon som har tips och som kanske själva har erfarenhet av att resa med stor familj (4 små barn och 3 st större hundar)"? Driver kanske frågeställaren med oss att efterfråga husbil ..... och med den utpekade bakgrunden?
Eftersom vi har har just erfarenheter av att ha rest med 4 små barn och en större hund så antog vi att vi kunde bidra med våra råd till frågeställaren!

En husbil är ett transportmedel likaväl som en husvagn, barn och hundar är mycket mer - de är levande varelser med behov, inte bara av plats ... !

Man transportera sig inte bara i fordonet utan man bor och lever där även i dåligt väder och då hamnar man oftast av många orsaker på campingar ... mest beroende på barnens behov! Vi själva har alltid prioriterat våra barn och deras intressen och jag tycker därför att råden/svaren bör tillgodose främst barnens välbefinnande - inte våra egna! Det är också en väsensvid skillnad mellan att ha 2 eller 4 barn (= 100% mer)!

Råden vi gav ovan var både ärliga och mot vår bakgrund realistiska och 4 barn ger mer erfarenheter än "bara 2" i just detta sammanhang!
 
F

F.d. 17591

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

oj, här vart det fart såg jag efter mitt svar.

eftersom vissa svar har svävat iväg i funderingar som inte passar in i vår bild så ska jag förklara närmare vad vi tänkt med husbilen.

1. Jag har en magsjukdom som gör att jag så gott som aldrig lämnar tomten. senaste 1,5 åren så när jag räknar i huvudet så har jag inte lämnat tomten många gånger nog för att fylla båda händerna och endast 3 av dom gångerna var så långt som 5 mil och det var när vi skrev in oss på mvc, åkte akut in för jag var sjuk i havandeskapsförgiftning och sedan när vi födde vår son. annars är det bara turer ner til byn 1 mil bort.

2. Vi har lantbruk, relativt mycket med djur så vi kan inte låta vem om helst ta hand om gården som det är och det är ingen som vill göra det någon längre tid.

3. Vi har kennel och planerar att få våra hundar till champions.

Så med dessa punkter så kanske ni får en bättre bild över vad vår bil ska vara till för. ja det måste vara en husbil för jag behöver toaletten. nej vi måste inte behöva packa mängder med grejor för vi kommer inte att åka på någon längre resa på lååång tid frammåt =) även om jag har vänner i europa som jag längtar tills jag någon gång kan hälsa på så finns det inte en möjlighet till det just nu.

Det vi i första hand kommer använda vå rhusbil till är endagsutflyckter så jag kan lämna tomten för om jag måste sitta fast på denna plätt i 6 år till så kommer jag snart börja äta puts från väggarna och sjunga ding dong :wub: :yes:

och så kommer vi använda den när vi åker på hundutställningar och då är man borta 1 till 2 nätter så inga stora packningar.

vi använder inte barnvagn, ungarna kommer inte ha med cyklar för så långa resor kommer vi inte åka på och inga hundselar heller (sök på tyska sidor ni som använder sele på era hundar i bilen så ser ni snart att hunden reser lyckligare och mer ofarligt lös än i en sele) utan vi använder bur till våra hundar.

tanken är att ha dragkrok på husbilen så när vi väl behöver en större packning så tar vi helt enkelt packningen i vagn efter husbilen =)

vi är väldigt sugen på en burstner 747 för den ser stor och vettig ut men eftersom vi ska använda husbilen lite tillvardags så känns den lite stor. men om vi börjar med denna och sedan när vi kört in oss så byter vi upp oss (får köpa denna bilen för i mina ögon bra pris så jag TROR inte vi gör en större förlust vid försäljning)

för kanske kanske kanske någon gång i framtiden så får jag hjälp nog med min mage så vi vågar åka på längre resor och behöver en större husbil :yes:

stort stort tack för ALLA råd och fler mottages tacksamt så kanske vi inte gör allt för mycket fel från början.

ps,
och nej, vi kommer ALDRIG, låta någon person åka obältad utan vi köper bara en bil med bälte till alla som ska åka med och det har 5881an =)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Ja, då vet man ju något mera om till vad och varför mm, men det ändrar absolut inte ett ord i mina förslag och råd.

Visst kan man montera dragkrok för att kunna ta med det som behövs och det finns ju också dragkärror för hundarna, för inne i den bil ni planerar att köpa lär det knappast finnas ens golvutrymme för er alla på en gång.

Men så var det ju det där med att "den ska vara smidig att köra" och parkera" och . . . . . annat!
 
F

F.d. 17591

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Ja, då vet man ju något mera om till vad och varför mm, men det ändrar absolut inte ett ord i mina förslag och råd.

Visst kan man montera dragkrok för att kunna ta med det som behövs och det finns ju också dragkärror för hundarna, för inne i den bil ni planerar att köpa lär det knappast finnas ens golvutrymme för er alla på en gång.

Men så var det ju det där med att "den ska vara smidig att köra" och parkera" och . . . . . annat!

finns nog inte en enda husbil som har golvutrymme för 3 60 kilos newfoundlands, 4 barn och 2 vuxna på en gång =) vi får hitta på lösningar helt enkelt. och det handlar ju som sagt bara om några få nätter åt gången så vi överlever nog =)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Ja, det får vi väl hoppas. Kanske hade du kunnat vara något klarare i din första tråd med de däri givna förutsättningarna för hur du tänkta använda bilen!

Svaret ligger ofta i hur man ställer frågan. Lycka till och vov-vov!
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Ska ni inte ha vagn och massa prylar med er kan det nog funka! Var ska ni ha hundarna vid färd?
 
F

F.d. 17591

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Ska ni inte ha vagn och massa prylar med er kan det nog funka! Var ska ni ha hundarna vid färd?

Är lite osäker på den biten, har lite olika funderingar. troligen provar vi lite olika varianter innan vi börjar borra hål etc för att göra permanenta lösningar =) men tanken är ju att absolut inte ha dom lös och absolut inte i sele. sedan får vi se hur det blir i slutändan, jag lovar jag kommer lägga upp bilder för inspiration för andra =)

vagn blir det om vi ska åka på något som kräver mer med saker, ska vi bara på en natts tripp så behöver man ju inte mycket mer än byta underkläder och dom får plats i handsfacket =)
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Är lite osäker på den biten, har lite olika funderingar. troligen provar vi lite olika varianter innan vi börjar borra hål etc för att göra permanenta lösningar =) men tanken är ju att absolut inte ha dom lös och absolut inte i sele. sedan får vi se hur det blir i slutändan, jag lovar jag kommer lägga upp bilder för inspiration för andra =)

vagn blir det om vi ska åka på något som kräver mer med saker, ska vi bara på en natts tripp så behöver man ju inte mycket mer än byta underkläder och dom får plats i handsfacket =)

Vad är det för ideer ni har? I trådstarten skrev du om att ni hade hundar, så husbilen skulle ha garage. Om garaget är jämförbart med det under våningssängen i vår bil så får det inte plats några stora hundar där - det är alldeles för lågt för att de ska kunna stå eller sitta.

/Jessika
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Ja, detta är minsann nya idéer - kalsingarna i handskfacket och tre stora hundar i garaget - hundfacket!!

Vi ser fram emot de utlovade inspirerande fotona!
 
F

F.d. 17591

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Nu har äntligen bilen kommit hem, vi ska hyra en över julen för att prova på en dethlefs 5880. dom hade en knaust till försäljning som gubben vart pigg på men så är vi även sugen på en burstner. men nu blir det lånebilen så länge så får vi veta om vi är något husbils folk =)

kan ju direkt säga att jag trodde att garaget skulle vara större ( såg så ut på alla bilder jag sett)men absolut får hundarna plats att stå där inne om dom så vill. Problemet är ju att det ligger en massa kablar och diverse draget överallt där så det är inte bara att fälla upp en bur hursomhelst då jag är rädd att någon av hundarna ska bli sugen på att tugga på någon kabel om dom skulle nå någon. och så känns det väldigt varmt (går hela värmesystemet i garaget?) så nu blir det till att tänka till. Vi övervägde om alla 6 hundarna skulle få följa med på resan men direkt kan jag säga att 2 får stanna hemma. Det mår dom inte dåligt av då vi har folk som tar hand om huset men jag tyckte det skulle vara bra miljöträning för dom att följa med men då får det vara bättre förutsättningar. Nu tittar vi på lösningar så dom andra kan åka bekvämt. (3 valpar och en tik)
 
F

F.d. 17591

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Jaha, ja jag kan ju säga attd etta gick ju toppen. eller inte.
Vi fick in allting i bilen utan några problem och då hade vi inget i garaget faktiskt utan det var bra med utrymme i garderoberna inne i bilen (vi packar alltid så varje person har sina kläder i en genomskinlig låda så man hittar enkelt vad man ska ha) hundarna fick bra plats, 2 burar fick plats på sängen och då hade vi tagit bort madrassen och lagt skydd på och så låg vuxna hunden i mellan. vi fick fast burarna ganska bra så jag tror dom varit stadiga vid en krock.
Dock vart det svårt att få fast barnstolarna tillräckligt fast och ungarna satt i sådär vinklar men det hade funkat. men det som krashade hela resan vart att jag fick tok panikångest. kan inte förklara vad osm hände för jag har aldrig varit med om något liknande. jag satt bak med 3 av barnen och så fort vi började röra på oss så började mitt hjärta att tokbulta och adrenalinet att skjuta i höjden. jag försökte att hålla mig lugn men ju mer jag försökte hålla mig lugn ju mer bilder såg jag framför mig hur vi fick sladd och barnen vart döda av en lastbil. helt galet. jag vart in på toa en runda för att försöka lugna mig men det gick inte utan min man fick stanna och jag ut sedan vände han och hämtad upp mig så körde vi och köpte korv sedan hem. tog flera timmar innan jag kände mig som mig själv igen och då slocknade jag.

är bland det värsta jag varit med om, jag är en lugn och stabil människa i vanliga fall men jag vart åksjuk/sjösjuk och fick panik allt på en gång.

så det får bli en lugn jul hemma istället, vi kommer nog göra någon liten tripp häromkring nu när vi har den här och så kanske jag kan vänja mig så vi kan fundera på att skaffa en husbil längre fram för idag kändes det som jag åkte i en dödskista på hjul.

en fundering jag har, är alla husbilar lite gungiga att köra? denna gungade hela hela tiden och var väldigt känslig för precis allting. körde en bil förbi så gungade husbilen till, och var det en lastbil så gungade det till mer.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Som redan sagt - det är viktigt att välja sina rådgivare här i livet. Läs de råd ni fick i början av tråden och - följ dem! Det är bättre att ta vara på erfarenheter som andra har gjort under många år än att själv börja från scratch och utmana naturlagarna.

God Jul i lugn och ro!
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Hej

Vi har också ägt en Dethleffs A-5880 och tog mig för pannan när du beskrev hur många barn/hundar ni skulle ha med er. Vi upplevde denna husbil som extremt trång och då var vi bara två vuxna, ett barn och en hund. Det fanns inte nog med golvyta att möta varandra och när man stod och lagade mat var det bara för övriga att snällt sitta stilla i dinetten.

Vad gäller din upplevelse om att det gungar när ni möter andra fordon så upplevde vi samma sak med vår 5880. Nu har vi en Frankia med alko boggiechassi och det är som natt och dag i väghållningen, det gungar i princip ingenting längre.

Mitt tips är att även hyra en större husbil (se förslagen i tidigare inlägg) så att ni ser vilken stor skillnad det är i upplevelse när man även kan bo och röra sig i husbilen.

Lycka till!

Mvh Per
 
Toppen