• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4 barnsfamilj behöver modell tips =)

F

F.d. 17591

Guest
Vi har 4 småbarn och går i husbilstankar. kravet är ju att det finns bälte till alla annars tycker jag det är en djungel så många det finns. jag kan tänka mig en modell som kostar max 400 k och det måste vara lite lagom med utrymme i den då vi även har 3 newfoundland som ska följa med på våra resor =) så modellen bör ha ett garage. någon som har tip och som kanske själva har erfarenhet av att resa med stor familj?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Låter som att en äldre Burstner 747 är det bästa för er, plats för alla ungar och hundar, bältade platser till alla, åretruntbil med rejält utrymme inne.

Svenskt pris:

BURSTNER Active 747-2-2002 | Örebro
Bürstner HUSBIL A 747,AC,GARAGE,DUBBELGOLV -0 | Älvsborg
Burstner 747, 02, aut. vax, ac, sol, parab, | Södermanland

Tyskt pris, lägsta pris lite drygt 200 tusen...

747 Search Results: Motorhomes on mobile.de

Ska ni lägga 400 000 spänn på en husbil hade jag nog valt att köpa den nyare 747:an, större motor, modernare bil m.m. i Tyskland. Just nu verkar det inte finnas någon till salu men det brukar dyka upp, här är en svensk

Bürstner Argos -08 | Västernorrland

/Ludde
 
C

cheetah1

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Själv är jag lite förtjust i Dethleffs Globetrotter XXL, men att hitta en sån för under 400k blir kanske lite tufft..
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Jag skulle definitivt rekommendera en buss :)
Man får väldigt mycket husbuss för 400k. Spatiösa utrymmen, ingen större risk för övervikt, robust konstruktion (och inredning), billig skatt och försäkring (om den är reggad som PBII).

De flesta husbussarna ligger på runt 2l/mil om man kör lugnt - något lite mer än de flesta husbilarna, men något kostar det att ha allt detta utrymme med sig.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Tamate

Du skriver inte något om hur du tänkt använda bilen. Långresor? Turer hemma på småvägar i Jämtland? Vinterbruk?

För långresor på stora vägar tar du dig fram med allt som föreslagits, men en framhjulsdriven bil med tyngdpunkten baktill slirar ofta på gräs och tar sig fram dåligt (eller inte alls) på små vintervägar i Jämtland och med en stor landsvägsbuss skulle jag inte ens vilja försöka vända hemma på gården.

En (måttligt stor) bakhjulsdriven alkovbil med garage kanske blir optimalt? Finns mycket att välja på om du söker på www.mobile.de

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Kära barnfamiljen! Att välja bra rådgivare är bland det viktigaste i livet! I de två medlemmarna "Ludde K" och "aake" har ni två erfarna sådana.

Aake är enl min mening den som verkligen vet hur en husbil ska vara utrustad och fungera i vinterlandskap - som ju även gäller för er. Hur mycket han vet om hur en husbil ska och kan fungera för en stor barnfamilj, vet jag inte, men det vet ju Ludde K. Jag själv vet en hel del om både och särskilt hur en husbil bör vara utrustad för en hundfamilj.

Aake lirar i en egen högre division vad det hela får kosta, men det är ju bara en liten detaljfråga!!!! Eller hur?

Mitt förslag till er är en tillräckligt stor alkovmodell med dubbeldinett, med totalvikt av minst 4.000 kg, tillräckligt stark motor, vattenburen värme, stort kylskåp, tillräckligt stora garderobs- och förvaringsskåp, största tänkbara golvyta, cykelställ för sådana och annan praktisk utrustning.

Visst kan man köpa "billigare" i t ex Tyskland, men det är skönt att ha köpt "svenskköpt" av en serviceinriktad husbilsfirma inom landet.

Mer info kommer på annan kanal. Lycka till!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Det som begränsar urvalet är att han behöver en bil med sex bältade platser och det ska naturligtvis gå att fästa en bilbarnstol. Tror tyvärr inte det finns så många modeller att välja på.

/Ludde
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Det mesta har säkert redan sagts ovan men jag tycker nog att "en familj bestående av 2 vuxna, 4 barn och 3 stora hundar och erforderlig nyttolast" - främst måste kontrollera det verkliga nyttolastbehov som familjen har! Ice-Man har "flyktigt berört" denna för er så ytterst viktiga aspekt men ..... !

Mitt råd är; Lita absolut inte på uppgifter om husbilars lastförmåga, oavsett om de finns i bilregistret, hos olika leverantörer eller på annat håll!
I varje fall före affär väg husbilen tankad och körklar, kontrollera därefter tillåten totalvikt (enligt bilregistret) = skillnaden blir då lika med den lastförmåga som ni vekligen kan använda er av!

Kan tänka mig att ni som familj har behov av en verklig lastförmåga på minst 600-700 kg och i verkligheten är det inte så många normala husbilar som klarar denna tillkommande nyttolast! Inte ens 4-5 tonsbilar utgör någon garanti för att har tillräcklig verklig lastförmåga (3-axlat har oftast lite säkrare lastmarginaler)!

Tänk till extra noga kring detta som problem så slipper ni att sitta med "Svarte Petter"(= HB som inte fung för tänkta ändamål) - många är de som under årens lopp tyvärr "bländats" av fel saker, bla mkt utrustning och fint skick.
/ Lycka till med era fortsatta HB tankar!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Lastvikten på en 747:a årsmodell 02 till 06 ligger runt ett ton. Det borde räcka. Lastvikten på vår nya Argos är 750 kg. Det räcker gott det med.

/Ludde
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Jag kan tänka mig att sälja min maxutrustade A747-2. Den lastar 1190kg
//Lars. :twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 17591

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

tack för många bra och tänkvärda svar =)

vi kommer använda husbilen året runt till tex storhandling en gång i månaden så den ska vara smidig att köra och den vi fallit för är en dethlef a5881 som vi ska få hyra sedan om vi tycker om den så kommer vi köpa den =) sedan när ungarna blir lite större kommer vi nog byt upp oss till en större variant med lite mer utrymme i =)
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Jag tittade lite på den modellen, och har några funderingar.
Var ska hundarna vara? De bör ju vara bältade/i bur el dyl för att inte vara en trafikfara.
Det är väldigt lite packutrymmen. Om ni bara ska ha sommarpackning med lite kläder osv funkar det, men oftast vill man ha leksaker, sparkcyklar/cyklar/bollar. Kanske en barnvagn?
Garaget är väldigt litet. Vi har också en bil med våningssäng bak, och när man packat in utemöblerna, och lite småprylar som sladdar, slang, vattenkanna, verktyg osv så är det fullt...
Funkar det med lastvikten? Ni har bara runt 400 kg...

Men om ni bara ska hyra kan ni ju prova, och se hur det funkar. Jag skulle tro att ni behöver en större bil, på över 3,5 ton.

Ursäkta om jag låter negativ, men det ska vara kul med husbil, och det blir jobbigt om man måste kämpa för att få plats, inte kan ta med sig det man vill osv.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Hmmm, det är nog en god idé att läsa trådens alla inlägg en gång till - och ta de däri givna råden på allvar.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

tack för många bra och tänkvärda svar =)

vi kommer använda husbilen året runt till tex storhandling en gång i månaden så den ska vara smidig att köra och den vi fallit för är en dethlef a5881 som vi ska få hyra sedan om vi tycker om den så kommer vi köpa den =) sedan när ungarna blir lite större kommer vi nog byt upp oss till en större variant med lite mer utrymme i =)

Har ni varit in och tittat i den ?
Den är kort, har köket mitt emot dinetten(den som lagar mat kommer att vara i vägen konstant), dinette för 4 (ni får äta i skift).
Minimum en sådan som vi har 4+2 dinette 7m, tvärställda våningssängar.
Vi har bara två barn och inga hundar och jag gissar att under resa får nog underslafen fällas upp för att få med skrymmande saker (dottern kan då ligga i soffan (2 dinetten)).
Argos 747 är vad du behöver (i alla fall vad jag hade köpt med dina utrymmeskrav).

Peter :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Undrar också hur ni hade tänkt att få plats, finns det verkligen 6 bältade platser i den bilen? Vad jag vet så är det ganska få husbilsmodeller som har så många bältade platser. Sedan är det kanske så att den är registrerad för 4 passagerare eftersom två av platserna är mot färdriktningen, dvs de två som åker baklänges.
Men även om det skulle vara tillåtet skulle jag aldrig i hela mitt liv komma på idén att låta min barn sitta obältade i ett fordon.

Tänk dig vad som skulle hända vid en kraftig inbromsning. Tänk sedan vad som skulle hända om bilen skulle välta. Barnen flyger runt som vantar i bilen och alla lösa delar far framåt med stor hastighet.

Det är farligt redan som det är nu, våra två barn åker i färdriktningen och är bältade men de sitter relativt oskyddat med pappväggar som "skydd", inga krockkuddar eller stålbur runt dem. Detta är vi medvetna om, men det är frustrerande att veta att det mest värdefulla vi har sitter där bak och är så oskyddade.

Så mitt råd till er är, ta reda på om det verkligen är bilbälten till alla era fyra barn där bak innan ni ger er ut på vägarna med husbilen ni ska hyra. Låt INTE barnen sitta obältade!

/Ludde
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Naturligtvis ska såväl vuxna, barn och hundar färdas på säkert och lagenligt sätt! Där finns inte mycket att kompromissa bort, befintliga lagar och bestämmelser ger klara besked. Att trängas i en för liten bil är tillåtet men inte så trevligt i längden.

Men minst lika viktigt är det att inte överbelasta bilens tillåtna vikter, det kan allvarligt försämra bilens köregenskaper inkl bromsförmåga och annat. Det finns tillräckligt många trådar och kunskap på detta forum som ger klara besked om allt detta. Hur det de facto förhåller sig med de faktiska vikterna är alltid förarens hela ansvar, och det som uppges i broschyrer och besiktningsinstrument mm kan vara något helt annat, som man inte kan skylla på.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Vi har haft en 5881 -07:a (finns bilder i mitt galleri). Funkar perfekt för en 2 barnsfamilj. Men är tveksam till 4-barnsfamiljen. Standard är 5881:an registrerad för förare +3 passagerare.
Våra kompisar med 3 barn importerade en likadan bil och hade stora problem att få sin godkänd för förare + 4 pass. De lyckades till slut, men fick resa med i stort sett bara tandborsten i bagaget :p. Inte populärt när barnen är 3 tjejer :spinny:.

Så mitt råd är: välj en större husbil.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

tack för många bra och tänkvärda svar =)
använda husbilen året runt
vi fallit för är en dethlef a5881

Hei!

Har eiet en slik jeg også, 2,8 JTD, 02 modell og Esprit versjon. Kjøpte den ca 6 mnd gammel.
Vi var den gang en familie på 2 voksne og to barn, 6 og 11 år.

Den er den mest trangbodde husbilen vi noen gang har eiet. Med oss 4 var det umulig for noen å finne en trivelig og god plass å sitte på kvelden. Vi brukte den som tre sesongers husbil en sesong, og fikk nok etter en sesong..... Av våre vel, hmm 7 husbiler på 11 år, rangerer jeg den sist pga svært dårlig plass innvendig og ingen "god krok" å finne noe sted.

Denne modellen er ganske enkelt ALT for liten for 4 barn, 2 voksne og i tillegg hunder......

:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Vi har 4 småbarn och går i husbilstankar. kravet är ju att det finns bälte till alla annars tycker jag det är en djungel så många det finns. jag kan tänka mig en modell som kostar max 400 k och det måste vara lite lagom med utrymme i den då vi även har 3 newfoundland som ska följa med på våra resor =) så modellen bör ha ett garage. någon som har tip och som kanske själva har erfarenhet av att resa med stor familj?
Hej!
Vi har upplevt 4 små barn och en schäferhund i en större båt resp likaså husvagn och de erfarenheterna räcker för oss(!), tre förslag;

1) Glöm detta med husbil, spec med en "inköpsbudget" på 400 Tkr
2) Förändra "familjens" sammansättning vid ev resor, välj bort ex de 4 hundarna (inkvarering på hundpensionat ... vilket inte blir gratis)
3) Ett mobilt alternativ kan vara att utnyttja den dragbil som ni förmodligen redan har map att ni har 4 barn och satsa då i stället på en större husvagn.

Er nuvarande "familjesammansättning" och bakgrund kan vi mot bakgrund av våra egna erfarenheter inte få ihop med ett husbilsliv överhuvudtaget vem ska få ut vad av detta?

Ibland måste man välja här i livet, man kan inte få allt i varje fall inte med begränsad kassa, inte bara inköpet som kostar - vi tror också att det är viktigast att i första hand oavsett pengar fundera över vad små barn får ut av olika alternativ, de är ju ändå det viktigaste vi har (eller)?
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Jag skulle nog köpa en husvagn istället tills barnen har blivit stora. Vi har haft husvagn i 40 år och har nu köpt en husbil. Husbilen är för liten till en 6st i fam. Sittgruppen tex. alla får inte plats, om man inte köper en hel buss. Det finns så mycket bra husvagnar med stora sittgrupper och dinetter att välja på. Visst kanske det går saktare med en husvagn, men man kan få det bättre med en husvagn när man har 4 barn och hundar. Jag hoppas ni hittar något som passar er inom husbilar om det är det ni vill ha. Lycka till Agnetha
 
Toppen