• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4,25 t på B-kort

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Man ska väl inte komplicera det hela, förr var ju bilarna betydligt svårare att köra. Det första jag fick göra när jag fått körkort för bil, några veckor efter 18-års dagen, var att ta in en Scania typ flyttbil till Växjö för service när man ändå skulle in till gymnasiet. Hade aldrig kört något så stort innan utan bara åkt med så man hade en liten aning om vad alla spakar var till. Att man hade svårt att hitta alla växlar och hålla sig ungefär i rätt fil gick väl an men bromsa, det var värre. De som kommer ihåg hur gamla tryckluftsbromsar fungerade vet. För när man trycker på bromsen händer ingenting, man trycker pedalen längre ner och det händer ingenting, sen kommer allt på en gång.
Så att köra en modern 4,25tons bil jämfört med 3,5ton är väl inga problem!?
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Det var till och med så att det räckte att körkortet var beställt före årsskiftet.
Jag har en kompis som är född i slutet av Februari -58, han fick A-kortet på köpet, men inte jag som fyller senare på året.
Det har jag aldrig hört förut. Man lär så länge man lever och tur är väl det.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Man ska väl inte komplicera det hela, förr var ju bilarna betydligt svårare att köra. Det första jag fick göra när jag fått körkort för bil, några veckor efter 18-års dagen, var att ta in en Scania typ flyttbil till Växjö för service när man ändå skulle in till gymnasiet. Hade aldrig kört något så stort innan utan bara åkt med så man hade en liten aning om vad alla spakar var till. Att man hade svårt att hitta alla växlar och hålla sig ungefär i rätt fil gick väl an men bromsa, det var värre. De som kommer ihåg hur gamla tryckluftsbromsar fungerade vet. För när man trycker på bromsen händer ingenting, man trycker pedalen längre ner och det händer ingenting, sen kommer allt på en gång.
Så att köra en modern 4,25tons bil jämfört med 3,5ton är väl inga problem!?
Om man strikt ser till sig själv ja. Men inte alla med den gamla reglen borde framföra varesig Fiat 600 eller ens Fiat 500 (om det finns (och då är mindre)) än mindre 3,5 ton eller 4,25 ton. Men får, eftersom det inte finns någon som helst kontroll i senare skeden av livet av kunskapen om framförandet eller lämpligheten
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Om man strikt ser till sig själv ja. Men inte alla med den gamla reglen borde framföra varesig Fiat 600 eller ens Fiat 500 (om det finns (och då är mindre)) än mindre 3,5 ton eller 4,25 ton. Men får, eftersom det inte finns någon som helst kontroll i senare skeden av livet av kunskapen om framförandet eller lämpligheten
Och man ska nog inte bedöma sin egen körförmåga alls. Är det 90% av alla som tror att man är bättre förare än snittet eller vad är det undersökningarna brukar säga.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Då fuskade hon, bröt mot lagen så att säga. Man skulle ha ett intyg på att man redan hade fört lastbil enligt vissa premisser.
1966 när jag tog mitt körkort, då ingick A för traktor , rättighet för motorcykel och även rättighet för lastbil och tunga fordon.
När dessa rättigheter togs bort på nyare körkort, kunde ej dessa tas ifrån dig.
Då fanns A kvar på ditt gamla körkort.
För att behålla rättigheten och konvertera till ett C kunde du själv intyga ditt behov att få köra tunga fordon.
Var du anställd som lastbilschaufför i ett företag med egna produkter behövdes inget trafikkort.
Detta ändrades samtidigt, så för att fortsätta som lastbilschafför, så måste arbetsgivaren intyga detta skriftligt. För någon typ av tillstånd.
Jag fick mitt C genom eget intyg eftersom mitt arbete i grunden var lastbilslackerare. Vilket på den tiden handlade om hämta, lämna och ranchera fordon.

Detta är som jag kommer ihåg det.

Krister.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
1966 när jag tog mitt körkort, då ingick A för traktor , rättighet för motorcykel och även rättighet för lastbil och tunga fordon.
När dessa rättigheter togs bort på nyare körkort, kunde ej dessa tas ifrån dig.
Då fanns A kvar på ditt gamla körkort.
För att behålla rättigheten och konvertera till ett C kunde du själv intyga ditt behov att få köra tunga fordon.
Var du anställd som lastbilschaufför i ett företag med egna produkter behövdes inget trafikkort.
Detta ändrades samtidigt, så för att fortsätta som lastbilschafför, så måste arbetsgivaren intyga detta skriftligt. För någon typ av tillstånd.
Jag fick mitt C genom eget intyg eftersom mitt arbete i grunden var lastbilslackerare. Vilket på den tiden handlade om hämta, lämna och ranchera fordon.

Detta är som jag kommer ihåg det.

Krister.
Ja! Intyg!
Inte att man behövde!
Och antingen uppfyllde man kriterierna, eller så inte...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hva som var standarden for kjørkort i gamle dager var veldig forskjellig fra land til land. Norge og Tyskland hadde 7500 kg grense på normalt kort. Frankrike og Italia hadde 3500 kg. Når kortet skulle standardiseres så kreve disse 2 at EU standarden skulle være 3500 kg, Norge som utenforland hadde ikke stemmerett så Tyskland kjempet alene for 7500 kg og nektet å ta i bruk EU kortet før det ble lagt til en 7500 kg variant C1 som de automatisk la til på konvertete kjørkort. Norge ga en kort overgangsperiode for konvertering hvor en fikk C1 med 10 års fornyelse, senere endret til 5 år. Så langt jeg har forstått hadde Sverige ingen vekt på personbil, men at biler registrert som lastebil over 3500 kg krevde lastebils kjørkort. Ble selv stoppet i Sverige med min privatbil en Chevy G30 med totalvekt 4 tonn i 1992, fikk beskjed om å snu og komme meg hjem til Norge da jeg ikke hadde lastebils kjørkort.

Etter flytt til Australia fikk jeg konvertert personbil delen av mitt svenske kjørkort, men ikke C1 og A (motorsykkel) - for disse må jeg ta en prøve. Men vanlig bil kortet her gjelder opp til 4500 kg så jeg greier meg med det selv om jeg normalt kjører en Iveco Daily 45C18 lastebil med totalvekt 4500 kg. Lastebil kort her er mange varianter - LR for opp til 8 tonn, MR for tyngre biler med 2 aksler, HR for flere aksler på biler, HC for drager med ett artikulert slep og MC med flere slep. I tillegg finnes det en spesiell variant for road train (men disse får kun kjøre på bestemte veistrekninger og har ofte ingen øvre begrensning). Hengere på opp til 4500 kg er inkludert i alle kjørkort her nede, med vektfordeling for fifth-wheelers så den delen av vekten som overføres til trekkbilen regnes som last der og ikke med i vekten på hengeren. Så med basis kjørkort for bil så kan jeg kjøre minivogntog på opp til 9 tonn :D.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ja det gör det.
Kom på att vissa tidigare även fick C på köpet om någon intygade behovet. Som tex min väns mor vars morbror intygade att hon skulle köra lastbil.
Hon har varken satt sin fot i en lastbil eller kört MC....
Hon skulle kört ihjäl sig själv eller någon annan om hon försökte...
Jag är en av alla de som fick C-behörighet på det viset men det var inte via någons morbror som att jag fick det. Då handlade det om att förlänga den behörighet vi hade men bara för de som verkligen använde den behörigheten i jobbet och hade en kunskap och erfarenhet att köra sådana fordon.
Att ett antal personer letade upp kryphål för att kringgå tanken bakom lagändringen, som alltid, är något annat.

Jag vägrar ta emot påståenden om att jag skulle köra ihjäl mig själv och eller någon annan om jag sätter mig i en lastbil igen.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
1966 när jag tog mitt körkort, då ingick A för traktor , rättighet för motorcykel och även rättighet för lastbil och tunga fordon.
När dessa rättigheter togs bort på nyare körkort, kunde ej dessa tas ifrån dig.
Då fanns A kvar på ditt gamla körkort.
För att behålla rättigheten och konvertera till ett C kunde du själv intyga ditt behov att få köra tunga fordon.
Var du anställd som lastbilschaufför i ett företag med egna produkter behövdes inget trafikkort.
Detta ändrades samtidigt, så för att fortsätta som lastbilschafför, så måste arbetsgivaren intyga detta skriftligt. För någon typ av tillstånd.
Jag fick mitt C genom eget intyg eftersom mitt arbete i grunden var lastbilslackerare. Vilket på den tiden handlade om hämta, lämna och ranchera fordon.

Detta är som jag kommer ihåg det.

Krister.
Jag tog mitt körkort några år före dej, 1962, jag kan inte påminna mej om att jag fick något på köpet möjligtvis fick jag då köra tung mc, körkort för lätt mc hade jag tagit 2 år tidigare. Senare i livet närmare bestämt 1972 startade jag ett företag där jag ibland behövde en tung lastbil vilket gjorde att då skaffade jag mej något som hette trafikkort och fick därigenom köra lastbil ock lastbil med släp, alltså dagens CE kort. Jag har vid något körkortsutbyte på senare år även fått bokstäverna AM vilket tydligen innebär att jag får framföra en EU-moppe.
En liten lustighet kan jag tycka är under min värnplikt i Barkarby körde jag SL bussar, utan passagerare, mellan en bussdepån i Solna till norra Bantorget, för att tjäna en liten extrapeng, då hade jag bara vanligt körkort för pbil.
Det finns en del inlägg i tråden som anser att vi gamlingar har fått i princip olika sorters körkort gratis visst är det så för vissa, men samtidigt ska man tänka att det är många ”ungdomar” som klagar kör tunga husbilar på grund av farfarsregeln, den är också gratis.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag är en av alla de som fick C-behörighet på det viset men det var inte via någons morbror som att jag fick det. Då handlade det om att förlänga den behörighet vi hade men bara för de som verkligen använde den behörigheten i jobbet och hade en kunskap och erfarenhet att köra sådana fordon.
Att ett antal personer letade upp kryphål för att kringgå tanken bakom lagändringen, som alltid, är något annat.

Jag vägrar ta emot påståenden om att jag skulle köra ihjäl mig själv och eller någon annan om jag sätter mig i en lastbil igen.
Nej självklart.
Många som fick sitt C hade behov av det men jag vet många, om inte fler, som egentligen inte hade behovet men som fick behörigheten och sedan aldrig använt den.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag tog mitt körkort några år före dej, 1962, jag kan inte påminna mej om att jag fick något på köpet möjligtvis fick jag då köra tung mc, körkort för lätt mc hade jag tagit 2 år tidigare. Senare i livet närmare bestämt 1972 startade jag ett företag där jag ibland behövde en tung lastbil vilket gjorde att då skaffade jag mej något som hette trafikkort och fick därigenom köra lastbil ock lastbil med släp, alltså dagens CE kort. Jag har vid något körkortsutbyte på senare år även fått bokstäverna AM vilket tydligen innebär att jag får framföra en EU-moppe.
En liten lustighet kan jag tycka är under min värnplikt i Barkarby körde jag SL bussar, utan passagerare, mellan en bussdepån i Solna till norra Bantorget, för att tjäna en liten extrapeng, då hade jag bara vanligt körkort för pbil.
Det finns en del inlägg i tråden som anser att vi gamlingar har fått i princip olika sorters körkort gratis visst är det så för vissa, men samtidigt ska man tänka att det är många ”ungdomar” som klagar kör tunga husbilar på grund av farfarsregeln, den är också gratis.
Det var det jag kommenterade först att det egentligen inte är klokt att man, genom att vara tillräckligt gammal får olika behörigheter "på köpet" som man sedan kan utnyttja utan kompetens (inklusive farfars regeln).
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Det var det jag kommenterade först att det egentligen inte är klokt att man, genom att vara tillräckligt gammal får olika behörigheter "på köpet" som man sedan kan utnyttja utan kompetens (inklusive farfars regeln).
Då tycker vi lika, slopa farfarsregeln helst på måndag. Men det kanske också löser sig med tiden, det behövs ju bara att köra lite för fort + 30 eller + 20 på 30- sträcka så är det färdigåkt med tung husbil för dom som förlitar sig på farfarsregeln
 
Toppen