• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4,25 t på B-kort

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Gissar att det berör batteridrivna bilar. Eller kan du göra en sammanfattning av förslaget. Hittar det inte på sidan du hänvisar till.
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Vad jag förstår ska EU ”se över” gällande körkortsdirektiv och som EU medborgare kan vi göra vår röst hörd och ge förslag fram till 21/5 på ändringar, bl a på viktändringar på B-kortet. Är vi tillräckligt många som föreslår höjning kan det få genomslag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läste om förslaget någonstans och det skulle endast gälla eldrivna bilar. Just för att vikten på batterierna inte ska sätta käppar i hjulen för minibussar odyl.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad jag förstår ska EU ”se över” gällande körkortsdirektiv och som EU medborgare kan vi göra vår röst hörd och ge förslag fram till 21/5 på ändringar, bl a på viktändringar på B-kortet. Är vi tillräckligt många som föreslår höjning kan det få genomslag.

Varför inte bara ta rätt körkort om man vill köra tyngre bil?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hvis et chassis, bremser m.m kan tåle at køre med 4.25t når bilen er batteridrevet, så kan den også klare 4,25t som dieseldrevet. I dag er redningskøretøjer tilladt på B-kørekort med 4,25t på grund af alt redningsudstyr i ambulancen. Kan den holde til det så kan en husbil på samme chassis også.
Derfor skal vi give vor holdning tilkende
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hvis et chassis, bremser m.m kan tåle at køre med 4.25t når bilen er batteridrevet, så kan den også klare 4,25t som dieseldrevet. I dag er redningskøretøjer tilladt på B-kørekort med 4,25t på grund af alt redningsudstyr i ambulancen. Kan den holde til det så kan en husbil på samme chassis også.
Derfor skal vi give vor holdning tilkende

Räddningsfordon körs av specialutbildade förare, det gör inte husbilar, man behöver bara se sig omkring lite i trafiken så förstår man
att det kan behövas fortbildning för större och tyngre fordon i förhållande till personbilskörkort.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Räddningsfordon körs av specialutbildade förare, det gör inte husbilar, man behöver bara se sig omkring lite i trafiken så förstår man
att det kan behövas fortbildning för större och tyngre fordon i förhållande till personbilskörkort.
Tycker nog det med fortbildning kan behövas bland en hel del personbilar med
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Räddningsfordon körs av specialutbildade förare, det gör inte husbilar, man behöver bara se sig omkring lite i trafiken så förstår man
att det kan behövas fortbildning för större och tyngre fordon i förhållande till personbilskörkort.
Absolut... Men visst är det en konstig logik att det ska bero på om fordonet är eldrivet eller inte? Nästan i klass med fransmännens döda vinklar-plakat.
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Har inte bott i Sverige sedan 1989 och har AB..E i körkortet. Fick portugisisk körkort för ca 3 år sedan och trodde då att det gälld för husbilar upp till 3,5 ton. Drog till en körskola för att förhöra mig om kostnader etc för ett C/C1 kort. Blev väldigt förvånad när jag fick veta att jag kunde köra upp till 4,25 ton på den behörigheten jag redan hade. Så tydligen finns det olika regler inom EU!?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Du bör nog konsultera en annan körskola.

Du kan själv läsa vad som gäller beträffande portugisiska körkort på sid 60 och framåt i bifogade dokument.

Som jag tolkar din beskrivning har du behörigheten A BE enligt det nya systemet.

BE ger dig rätten att, under vissa förutsättningar, köra en bil/släpvagnskombination där summan av totalvikterna kan vara upp till 4,25 ton.

Pålle
 

Bilagor

  • OJ L 2014 120 FULL SV TXT.pdf
    1,4 MB · Visningar: 26

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Du bör nog konsultera en annan körskola.

Du kan själv läsa vad som gäller beträffande portugisiska körkort på sid 60 och framåt i bifogade dokument.

Som jag tolkar din beskrivning har du behörigheten A BE enligt det nya systemet.

BE ger dig rätten att, under vissa förutsättningar, köra en bil/släpvagnskombination där summan av totalvikterna kan vara upp till 4,25 ton.

Pålle
Vill inte påstå att det var enkelt att tolka reglerna i det dokumentet! Den körskolan jag kontaktade i Faro var bara för yrkestrafik C och D och det var chefen själv jag pratade med. I förr veckan var jag inom en motsvarande körskola i Portimão då jag funderar på att byta till en större husbil dvs tyngre än 4,25 ton. Fick samma svar där!!! Har blivit stoppad av portugisisk polis två gånger med detta körkort och husbil på 4,25 ton utan något som helst problem.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Mitt C1 har ingen tidsbegränsning.
Mvh Klas Nilsson
 

Bilagor

  • IMG_20210512_191358.jpg
    IMG_20210512_191358.jpg
    2,4 MB · Visningar: 48

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo du Klas. När du fyller 50 eller om det var 55 år måste du skicka in läkarintyg för att få ha C kvar annars åker den. Sen nytt läkarintyg vart 5 e år
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag har också C-kort men förnyar det, men jag förstår inte riktigt vad det har med det här att göra?
Var det inte körkort som var i forumet? Tycker att 5 år går fort. Eftersom regeln säger att man kan köra husbil över 3,5 ton med Bkort, så tycker inte jag att besvären med körkortsbyte är värt besväret. Var o en gör som hen vill.
 
Toppen