• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4,25 t på B-kort

F

F.d. 940

Guest
Då tycker vi lika, slopa farfarsregeln helst på måndag. Men det kanske också löser sig med tiden, det behövs ju bara att köra lite för fort + 30 eller + 20 på 30- sträcka så är det färdigåkt med tung husbil för dom som förlitar sig på farfarsregeln
Då menar du att det körkortet jag tog 1968 inte skall gälla längre?
Det körkortet gällde personbil över 3,5ton .
Arne.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Då menar du att det körkortet jag tog 1968 inte skall gälla längre?
Det körkortet gällde personbil över 3,5ton .
Arne.
Nej det gör det inte om du råkar få det indraget för 30 eller 20 för mycket.
Ganska fantastiskt det är väl bara i trafiken det är tillåtet med dubbelbestraffning.
Själv behövde jag på 80-talet BE kort både i jobbet och privat, blev rekomenderad av körskolan att ta busskort så slipper du backa!, detta gav en "bonus" i form av BE C och DE. Men vilket är värst 4.25ton eller supersportbil?
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Då menar du att det körkortet jag tog 1968 inte skall gälla längre?
Det körkortet gällde personbil över 3,5ton .
Arne.
Jag vet inget om hur körkortsreglerna såg ut 1968, det jag vet är att när jag tog körkort 1962 så gällde det enbart för personbil kan vara så att mitt körkort för lätt mc uppgraderades till tung mc. Jag vet också att när jag behövde köra tung lasbil 1972 var jag tvungen att ta ett s.k trafikkort. Hur själva uppkörningarna gick till på hedenhöstiden är en annan historia.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag vet inget om hur körkortsreglerna såg ut 1968, det jag vet är att när jag tog körkort 1962 så gällde det enbart för personbil kan vara så att mitt körkort för lätt mc uppgraderades till tung mc. Jag vet också att när jag behövde köra tung lasbil 1972 var jag tvungen att ta ett s.k trafikkort. Hur själva uppkörningarna gick till på hedenhöstiden är en annan historia.
Så här ser min historia ut med mina körkortsrättigheter._20210515_211518.JPG
Eftersom mitt BE är taget innan 2013, har jag ingen begränsning på vikten på släpet. Och kan användas tillsammans med B kortet (taget innan 06 96) för pb klass2 över 3,5 t.
Men inte i kombination med C.
Efter 2013 begränsades släpets vikt till 3500 kg för BE kortet.

Det är rätt, för att köra lastbil i trafik, ( till ex styckegods eller andras produkter) behövdes trafikkort.
Men du fick köra tunga fordon på ditt B körkort och även arbeta som chaufför om du körde för ett företag som hade egen tillverkning. Som det hette "egna produkter".
Vilket årtal det ändrades att man måste ha ett trafikkort där också minns jag inte.

Går man in på Transportstyrelsen på "övergångsregler och hävdvunna rättigheter", så finns det fler ändrade rättigheter här.

För övrigt, att köra en husbil på 3,5 t eller 4,5 ton upplever jag inte som någon skillnad.
Skillnaden som jag ser det är trafikreglerna.

En del 3,5 t är en bit över 7 meter en långa.
Vår 4,5 t är 6,95 meter.

Krister
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det blir ju lite knepigt att idag med dagens trafiksituation ha åsikter om hur man filade till diverse övergångsregler för 30+ år sedan då trafik och fordon såg helt annorlunda ut. Ingen spåkula hade dom heller. Det skulle ha blivit ramaskri då om man skulle ha struntat i diverse övergångsregler.
Jag är uppväxt i Stockholmsområdet och det är en enorm skillnad på vägnätet och trafiken nu mot för 30 år sedan.

Själv tillhör jag dom som bara körde upp på 125:a och fick sen kliva upp på tung hoj direkt när jag fyllde 18. Inget konstigt med det tyckte jag då. För lastbilskortet var det smartast att ta busskort för då fick man köra personbil med tungt släp, lastbil utan tungt släp men buss med tungt släp. Inte mycket logik i upplägget med släpet men sen har ju reglerna ändrats också.
 
Toppen