Nu kan vi kanske påverka EU att ändra viktgränsen för B-kort till 4,25 t. Skapa ett konto och gör ett inlägg på:
Initiative
Initiative
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Varför bara 4,25t? Ta till ordentligt 5t istället.
Vad jag förstår ska EU ”se över” gällande körkortsdirektiv och som EU medborgare kan vi göra vår röst hörd och ge förslag fram till 21/5 på ändringar, bl a på viktändringar på B-kortet. Är vi tillräckligt många som föreslår höjning kan det få genomslag.
Hvis et chassis, bremser m.m kan tåle at køre med 4.25t når bilen er batteridrevet, så kan den også klare 4,25t som dieseldrevet. I dag er redningskøretøjer tilladt på B-kørekort med 4,25t på grund af alt redningsudstyr i ambulancen. Kan den holde til det så kan en husbil på samme chassis også.
Derfor skal vi give vor holdning tilkende
Tycker nog det med fortbildning kan behövas bland en hel del personbilar medRäddningsfordon körs av specialutbildade förare, det gör inte husbilar, man behöver bara se sig omkring lite i trafiken så förstår man
att det kan behövas fortbildning för större och tyngre fordon i förhållande till personbilskörkort.
Absolut... Men visst är det en konstig logik att det ska bero på om fordonet är eldrivet eller inte? Nästan i klass med fransmännens döda vinklar-plakat.Räddningsfordon körs av specialutbildade förare, det gör inte husbilar, man behöver bara se sig omkring lite i trafiken så förstår man
att det kan behövas fortbildning för större och tyngre fordon i förhållande till personbilskörkort.
Vill inte påstå att det var enkelt att tolka reglerna i det dokumentet! Den körskolan jag kontaktade i Faro var bara för yrkestrafik C och D och det var chefen själv jag pratade med. I förr veckan var jag inom en motsvarande körskola i Portimão då jag funderar på att byta till en större husbil dvs tyngre än 4,25 ton. Fick samma svar där!!! Har blivit stoppad av portugisisk polis två gånger med detta körkort och husbil på 4,25 ton utan något som helst problem.Du bör nog konsultera en annan körskola.
Du kan själv läsa vad som gäller beträffande portugisiska körkort på sid 60 och framåt i bifogade dokument.
Som jag tolkar din beskrivning har du behörigheten A BE enligt det nya systemet.
BE ger dig rätten att, under vissa förutsättningar, köra en bil/släpvagnskombination där summan av totalvikterna kan vara upp till 4,25 ton.
Pålle
Då behövs ett läkarintyg och nytt körkort var femte år. Jag ändrar till Bkort från nu pga av det. BENGTVarför inte bara ta rätt körkort om man vill köra tyngre bil?
HejJo du Klas. När du fyller 50 eller om det var 55 år måste du skicka in läkarintyg för att få ha C kvar annars åker den. Sen nytt läkarintyg vart 5 e år
Då behövs ett läkarintyg och nytt körkort var femte år. Jag ändrar till Bkort från nu pga av det. BENGT
Var det inte körkort som var i forumet? Tycker att 5 år går fort. Eftersom regeln säger att man kan köra husbil över 3,5 ton med Bkort, så tycker inte jag att besvären med körkortsbyte är värt besväret. Var o en gör som hen vill.Jag har också C-kort men förnyar det, men jag förstår inte riktigt vad det har med det här att göra?