Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi har kört mycket söder om Öresund de senaste 6 åren med vår 3,5 tonnare.
Dagligen har vi träffat på skyltar som förbjuder fordon över 3,5 ton utmed den väg vi vill köra. Ofta är sista biten fram till den ställplats där man planerat att övernatta förbjuden för fordon över 3,5 ton.
Trots det hittar man ofta "dickshiffe" på dessa ställplatser. Jag antar att de flugits in.
Vi skulle känna oss mycket begränsade i vårt husbilsliv om vi hade ett fordon på över 3,5 ton.
Att anpassa sig till en lägre hastighet kan man vänja sig vid. Tid har vi gott om.
Leif Torså
En del verkar blunda när man passerar 3.5-skylten!
Förra helgen besökte jag en ställplats, där man just passerat en dylik skylt. Såg åtminstone 2 bilar i tyngre klassen, som trotsat förbudskylten.
Måste väl erkänna att man då och då kör om långtradare på Autobahn, passar i så fall på när det är helt fritt från bilar bakifrån.

Tur att man inte ställer den här frågan som trådskaparen gör.
Omöjlig att bilda sig en uppfattning
Det största problemet är att en mängd länder kräver kilometeravgifter och olika typer av dosor, eller registrering vid passage av gräns,kan bli dyrt att missa detta.
Jag unviker tex Schweiz pga avgifter samt oklart om mitt Bkort gäller.
Det största problemet är att en mängd länder kräver kilometeravgifter och olika typer av dosor, eller registrering vid passage av gräns,kan bli dyrt att missa detta.
Jag unviker tex Schweiz pga avgifter samt oklart om mitt Bkort gäller.