• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

-28,6 i Åkersjön

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: -28,6 i Åkersjön

Inte så lite tjatigt!

Jag hade en Kabe under några år och visst fungerade den även vintertid, med vintertäcke över nosen och med "isolergardin" bakom förarhuset. Tack vare att bilen var byggd på en MB och alltså med bakhjulsdrift så gick det även till nöds att ta sig fram på fjällvägarna.
IMG_3114 (Large) (Large).jpg

Men inte var detta en optimal vinterbil! Vid sträng vinterkyla så räckte inte 22 kg gasol mer än 4 - 5 dygn och ett visst kallras från förarhuset gick inte hejda med hjälp av det finska täcket och isolergardin. Men hade bilen varit utrustad med inkopplingsbar fyrhjulsdrift så hade jag nog ändå behållit den och kompletterat värmesystemet med dieselcentralvärme eller en fast gasoltank för att kunna stanna ute längre i vildmarken. Bilen var förvisso försedd med en Eber för att värma motor och förarhus, men en sådan duger inte för annat än starthjälp och att tina rutorna i förarhuset.

Som jag berättat tidigare så går det bygga bättre vinterbilar. Av de jag ägt så var såväl Pillos, Niesmann Clou och min nuvarande LEV betydligt bättre isolerade (40 - 50 mm hårdskum) och med en lika rejält isolerad mellanvägg och dörr mellan förarhus och bodel och två av dessa bilar även utrustade med 4WD.

aake
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: -28,6 i Åkersjön

Gasolen kanske tog slut kl 4.00 ändå, fast med omkoplaren märkte ni det inte för den gick över på den andra flaskan.

I min värld så är gasolen slut efter att jag använt 22kg gasol (om omkopplare finns). Är en flaska tom så kopplar den om men gasolen är inte slut (kan vara hårklyveri men jag måste få svara).
Jo Björn, jag har en omkopplare i husvagnen som står uppställd i Trysil. Vi har där lite stödvärme av gasolen, omkopplaren fungerar klanderfritt (Primus).
I husbilen har vi en som har inbyggd krocksensor, vilket betyder att det är tillåtet att köra med gasolen på om vi vill. Har hänt när vi körde i Norge på deras dåliga vägar att jag prickade ett potthål med bakhjulet, när vi kom fram hade krocksensorn löst ut så jag fick återställa omkopplaren (Truma duocomfort).
// Tommy.
 
F

F.d. 29978

Guest
Sv: -28,6 i Åkersjön

Bra val av bil den klarar kyla. Komplettera med en skorstensförlängare då förbränningsluften till Aldevärmaren tas genom skorstenen och kan isa igen samt det finska vintertäcket och en isoleringsmatta i förardelen.
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: -28,6 i Åkersjön

Bra val av bil den klarar kyla. Komplettera med en skorstensförlängare då förbränningsluften till Aldevärmaren tas genom skorstenen och kan isa igen samt det finska vintertäcket och en isoleringsmatta i förardelen.

Vi hade det varmt och skönt trots -28,6.Inga tankar som frös och vi använde vattnet som vanligt,duschade varmt och diskade.Vi är nöjda med denna bil på vintern men det finns säkert andra bilar som också klarar detta.
Detta är perfekt för oss då vi gärna åker iväg och åker skidor och slipper dyra hotell rum eller stugor.
 
Toppen