• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fungerar era gasolomkopplare bra?

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej alla
Fungerar era gasolomkopplare bra?
För många år sedan trodde jag mycket på omkopplaren. Men tyvärr så fungerade den dåligt. Den frös och vägrade koppla om. Så då stod jag där likt förbaskat i kalsongerna kl 04... Med ett värre jobb än att hänga på en ny flaska.

Är det en stabil produkt idag? Vid 20 minus? Undrar Björn
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: -28,6 i Åkersjön

Jag förstår inte ditt svar på frågan? Är din gasolomkopplare stabil?

Men visst, det var en LMC husbil med vattenburen värme och två flaskor åtkomliga från utsidan, ej uppvärmt skåp.

Så ni andra, är ni nöjda eller krånglar dom?

Undrar Björn
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: -28,6 i Åkersjön

Har funnit att automatisk gasolomkopplare slår om innan inkopplad tar slut, dvs helt tom tub. Har ni andra märkt detta också?
Förmodligen märker omkopplaren tryckskillnaden i tuberna och kopplar om innan trycket i i den inkopplade tuben är noll. Dvs att blir en rest av gas som inte kommer till användning.
lach, (smålänning)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: -28,6 i Åkersjön

Jag förstår inte ditt svar på frågan? Är din gasolomkopplare stabil?

Men visst, det var en LMC husbil med vattenburen värme och två flaskor åtkomliga från utsidan, ej uppvärmt skåp.

Så ni andra, är ni nöjda eller krånglar dom?

Undrar Björn

Vad menar du med stabil? I husvagnen fungerar den till 100%, i husbilen likaså. Den i husbilen har tillika krocksensor vilket tillåter att gasolen är på under färd. Om inte krocksensorn har löst ut kommer det ju gasol som vanligt, krocksensorn finns för att om man krockar skall gasolen stängas av så det inte blir en "smäll". Men stabil vet jag inte vad du syftar på.
Iach, mina flaskor blir tämligen tomma i husbilen under hela året (komposit). I husvagnen kan det vara svart att tömma flaskorna när kvicksilvret ligger under -10 grader (aluflaskor). Detta har att göra med trycket blir lägre på vintern. Då år väl jag också smålänning för jag kopplar om manuellt en gång extra till den tomma flaskan. Det brukar hjälpa att låta den stå o "vila" en dag. I bästa fall kramar man ut en halv dags gasol till. Du behöver inte bekymra dig om att koppla om igen för det sker automatiskt.
Ha de gott i kylan!! I sälen är det nu -19grader.
// Tommy
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: -28,6 i Åkersjön

Hej alla
Fungerar era gasolomkopplare bra?
För många år sedan trodde jag mycket på omkopplaren. Men tyvärr så fungerade den dåligt. Den frös och vägrade koppla om. Så då stod jag där likt förbaskat i kalsongerna kl 04... Med ett värre jobb än att hänga på en ny flaska.

Är det en stabil produkt idag? Vid 20 minus? Undrar Björn

Björn du får ursäkta, men ibland fungerar inte "hjärnkontoret" som det ska. Nu förstår jag vad du menar med stabilt.
Ja det måste jag säga att båda fungerar i kyla ner till -32grader, det var det för två helger sedan. Ett missöde har skett med den i husbilen. Krocksensorn löste ut vid ett besök i ett "potthål". När vi kom fram så ville inte kyskåpet tända och på panelen stod det "gas out". Då hade sensorn stäng gastillförseln. Den i husvagnen har aldrig fruset eller krånglat, den monterades när vagnen var ny 2010.
// Tommy
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: -28,6 i Åkersjön

Jag förstår inte ditt svar på frågan? Är din gasolomkopplare stabil?

Men visst, det var en LMC husbil med vattenburen värme och två flaskor åtkomliga från utsidan, ej uppvärmt skåp.

Så ni andra, är ni nöjda eller krånglar dom?

Undrar Björn

I ett par föregående husbilar hade jag gasflaskorna i uppvärmda skåp och då fryser inget till. I de två senaste bilarna inte behov av mer än en liten gasflaska för spisen (dieselcentralvärme och kompressorkylskåp) och även den i uppvärmt utrymme.

Däremot problem inte endast med omkopplare utan även med att reduktionsventilen kunde frysa till i bilar och vagnar med kallt yttre gasolutrymme. För att kunna hantera detta hade jag alltid med mig en 10 ml injektionspruta med nål och en liten flaska absolut alkohol. En liten dos alkohol i mynningen på reduktionsventilen löste problemet. En nödvändig del i överlevnadskittet för den som vintercampar i vildmarken!

aake
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar era gasolomkopplare bra?

Carthagon har också gasflaskorna i ett utvändigt utrymme.
Men jag har inte haft några problem med truma duokontroll cs.
På den sitter också ett tillbehör, DuoC indikator som med en symbol på manöverpanelen visar när flaskan har skiftat.
DuoCn har också EisEx som ser till att inte regulatorn fryser.
DuoC fungerade även på den äldre regulatorn, Duomatic, jag hade tidigare.
Den gick sönder veckan efter en provtryckning.
Om provtryckningen var orsaken det är det ingen som vet.
Men nu har jag en säkerhetsmässigt bättre regulator.
Krister.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar era gasolomkopplare bra?

Våran fungerar felfritt. Har även Eis-x som tillbehör.

Hade ett samtal med en återförsäljare om det fanns problem med att dom löser ut vid gropig väg. Ett tips då va att inte sätta den i lod utan luta den lite framåt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar era gasolomkopplare bra?

Min Truma duoControl CS funkar också bra. På min bil är det halvkallt i gasolutrymmet så det finns lite kvar i flaskan när den slår över. Jag har PK10 så det kanske funkar ännu bättre med PA11or. Har bara provat ned till ca -20 men då skedde bytet helt utan problem.:) Ett bra tillbehör som minskar risken för nattliga utflykter i olämplig klädsel:)
 
Toppen