• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem 220 volt

Status
Stängd för vidare inlägg.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När jag kopplar in 220 volt så utlöser jordfelsbrytaren vet ej vad som orsakar det
Jordfelsbrytaren i din bil........ Eller jordfelsbrytaren på en elstolpe typ ställplats.

Om det är på en stolpe så koppla bort kontakten i bilen så bara kabeln blir inkopplad i stolpen till att börja med.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Du hann att svara innan jag la in frågan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men om du bara kopplar in sladden till 230V utan inkoppling i bilen.
Har du sedan så du kan bryta 230V i bilen fast kabeln är inkopplad i bilen så är det nästa steg.
(Jag funderar ev. på fukt i kontakten i bilen under "luckan".)

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det går för fort :p...... Om även bilens jordfelsbrytare löser så måste det vara innanför den och alltså inte fukt i ingående kontakt.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Stäng av kylskåpet från 230v och se om det gör skillnad.
Det kan vara att elpatronen i kylskåpet är kass och då löser ut jordfels brytaren.
Du kanske måste dra ut kontakten om det inte räcker med att stänga av den
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Försök koppla bort inkommande 230 V kablar till kylskåpet. Har du ett jordfel där räcker det inte att stänga av eller bryta strömmen. Kablarna, dvs fas, noll och jord, måste fysiskt kopplas bort. Det kan läcka tillräckligt mycket mellan jord och nolla för att utlösa jordfelsbrytaren. 30 mA är inte mycket.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen