• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

220 problem Carthago chic c-line

Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598
Medlemskap
2025
Den ena 220 kretsen i bilen fungerar ej. Den la av vid en förmodad överbelastning. Kopplade på elplatta samtidigt som kaffebryggare var på. Säkringen löste dock ej ut och det finns inte el in vid denna säkring. Däremot fungerar eluttagen om jag startar bilens omvandlare. Någon som vet om det finns brytare eller säkringar på andra ställen?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 220 problem Carthago chic c-line

Om automatsäkringen löst ut räcker det inte ibland att bara knäppa tillbaka den.
Vippa den upp o ner ett antal ggr och avsluta med att sätta den i tilläge. Dom vill inte fastna ibland.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 220 problem Carthago chic c-line

Har du öppnat centralen o mätt på undersidan av säkringen? Spänning där?
Slagit till säkringen och mätt på ovansidan? Ingen spänning där?

Byt säkringen för då är den trasig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 220 problem Carthago chic c-line

Automatsäkringar är inte så bra som många tror. Klarar ofta bara ett par frånslag sedan måste dom bytas.
Kan skicka en ny om du vill.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 220 problem Carthago chic c-line

Helt rätt. Jag googla på din central o du behöver byta hele enheten. Alltså dom tre modulerna som även är perspnskydsbrytare.
Ta hjälp av någon elkunnig innan du köper något så du inte gör något föthastat. Allt kostar pengar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 220 problem Carthago chic c-line

Du skriver at du har 230V fra inverter om du slår på den, høres nesten som om det er prioritetsbryteren som kan ha hengt seg opp. Er denne innebygget i inverter eller egen enhet? En må måle spenninger på mange steder i kablingen for å finne hva som har gitt opp. Her er det mange mulige feilkilder - fra stolpe til kontakt minst 5 punkter :rolleyes:
 

Valkyrie

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20659
Medlemskap
2024
Samma sak hände mig. Vår inverter sitter gömd under golvet så jag fick stoppa in en mobil för att ta kort på den för att kunna hitta återställningen. Inte helt lätt när jag behövde böja armen på tre ställen för att komma åt den.
 
Toppen