220 problem Carthago chic c-line

Peter Skogsberg

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598
Den ena 220 kretsen i bilen fungerar ej. Den la av vid en förmodad överbelastning. Kopplade på elplatta samtidigt som kaffebryggare var på. Säkringen löste dock ej ut och det finns inte el in vid denna säkring. Däremot fungerar eluttagen om jag startar bilens omvandlare. Någon som vet om det finns brytare eller säkringar på andra ställen?

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Sv: 220 problem Carthago chic c-line

Har du kollat så du har el från det externa uttaget? Det brukar ju finnas el vid ingången till säkringen.
Bengt

Peter Skogsberg

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598

Ingen el vid den säkringen, men på den andra kretsen fungerar all el normalt i kontakterna.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92

Om automatsäkringen löst ut räcker det inte ibland att bara knäppa tillbaka den.
Vippa den upp o ner ett antal ggr och avsluta med att sätta den i tilläge. Dom vill inte fastna ibland.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92

Har du öppnat centralen o mätt på undersidan av säkringen? Spänning där?
Slagit till säkringen och mätt på ovansidan? Ingen spänning där?

Byt säkringen för då är den trasig.

Peter Skogsberg

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598

Ja det verkar ju så. Finns ingen spänning trots att säkringen är till. Märkligt i så fall att den går sönder utan att den löser ut.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92

Automatsäkringar är inte så bra som många tror. Klarar ofta bara ett par frånslag sedan måste dom bytas.
Kan skicka en ny om du vill.

Peter Skogsberg

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598

Tack för hjälpen. Jag antar att man då måste byta hela enheten. Det är en cbe DS120S. Eller kan man byta enskilda komponenter i den. Är det svårt att göra detta.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92

Helt rätt. Jag googla på din central o du behöver byta hele enheten. Alltså dom tre modulerna som även är perspnskydsbrytare.
Ta hjälp av någon elkunnig innan du köper något så du inte gör något föthastat. Allt kostar pengar.

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994

Du skriver at du har 230V fra inverter om du slår på den, høres nesten som om det er prioritetsbryteren som kan ha hengt seg opp. Er denne innebygget i inverter eller egen enhet? En må måle spenninger på mange steder i kablingen for å finne hva som har gitt opp. Her er det mange mulige feilkilder - fra stolpe til kontakt minst 5 punkter :rolleyes:

Valkyrie

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
20659
Samma sak hände mig. Vår inverter sitter gömd under golvet så jag fick stoppa in en mobil för att ta kort på den för att kunna hitta återställningen. Inte helt lätt när jag behövde böja armen på tre ställen för att komma åt den.

Toppen