• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2030 och framåt

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Beräkningar pekar på olja i 43 år
Den senaste rapporten säger att världens oljereserver är lite över 1000 miljarder fat. Räknar man med att det nuvarande tempot i utvinningen fortsätter betyder det att det finns olja i 43 år till. Värt att notera är dock att oljereserverna varit konstanta sedan 1990. Man har även hela tiden upptäckt nya förekomster som kompenserat för den årliga produktionen.
/M
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Beräkningar pekar på olja i 43 år
Den senaste rapporten säger att världens oljereserver är lite över 1000 miljarder fat. Räknar man med att det nuvarande tempot i utvinningen fortsätter betyder det att det finns olja i 43 år till.
/M
Eftersom oljan är en ändlig resurs behöver vi använda den till annat än fordonsbränsle.
Även om vi återanvänder plast i all högre grad förbrukar plastindustrin mängder av olja.
 
F

F.d. 53814

Guest
Har nu kollat med Burstner och att det är ok att köra HB , vår modell är en Aviano i 725 - 2010.
Så lite bättre blir det iaf.
Om den är baserad på en fiat så skulle jag kolla med Fiat för säkerhets skull.
Jag mailade dem nyligen.
"Tack för att du kontaktat Fiat kundtjänst. Vi använder för tillfället inte drivmedelsprodukten HVO (diesel) i våra fordon. Vår produktchef har bekräftat att alla bränslen som klarar standarden European standard EN590 är godkända att använda. I annat fall godkänns bara en inblandning av 7% biodiesel. (US standard ASTM D975 är nästan samma som EN590 men skiljer sig i densiteten och kan av den anledningen orsaka problem med insprutare etc). "
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kolla nya numret av Auto Motor & Sport, Svenska tidningen.
Där har man en flera sidor lång redovisning om HVO 100 och vad den innebär.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Beslutet gäller väl att tyska städer har rätt att fatta beslut om begränsningar för dieselbilar. Började med Dusseldorf. Vilka som kommer att genomföra detta är en annan sak. 12 miljoner dieselbilar i tyskland är inte att leka med. Men att det på sikt kommer fler begränsningar råder ingen tvekan om. Och det är väl ändå bra för de som bor i de städer som har väldigt dålig luft. Själva har vi euro 5 och inser att priset kommer att dala. Hemma i sverige kanske det kompenseras av den höjda skatten på nya husbilar?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Kanske det kommer att fungera att konvertera euro5 till euro6. Om inte dröjer det väl ändå några år innan det slår fullt ut. Sedan blir det nog lite surt för oss som har sämre ån euro6. Det går att läsa tex på tyska adac om konverteringar. Hur som helst, det är trevligt även utanför storstäderna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en bekant som har ett bussåkeri. Han har konverterat några av sina bussar till en godkänd Euroklass hos en firma i Vetlanda. Kanske denna firma även kan konverteramindre dieselmotorer.
 
Toppen