• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2030 och framåt

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Det är givetvis intressant om vad som ska hända med våra husbilar. Om 2030 blir ett slutår för oljebilar får vi ta oss en tankeställare. Om man köper en ny husbill i år, vad kan värdet vara 2023?
Hur ska vi tänka? Det spelar kanske ingen roll.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Min bil är en 2008 som gått 7000 mil så om tolv år får jag väl parkera den som sommarstuga och ta elcykel dit. Är ju 77 år då så man kanske inte behöver gråta. Dumt beslut är det dock och helt onödigt.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Vem har sagt att 2030 är slutåret för förbränningsmotorn eller dieselmotorn?
Det man pratar om, så vitt jag begriper, är att vi ska sluta köra på fossilt bränsle. Och det lär vi göra förr eller senare. Men istället tankar du och jag något biobränsle som inte har oljan som bas. Tror att det måste komma fram i stor skala med tanke på alla arbetsmaskiner och lastbilar m.m. som idag kör på diesel.
Elmotorn som ersättare i stora arbetsmaskiner och lastbilar kanske också kan bli ett alternativ men om det kommer att ersätta alla förbränningsmotorer de närmaste åren som idag går på oljebaserad bränsle är jag tveksam till. Visst, det har synts några ellastbilar i media. Men än så länge för rätt snälla transportuppdrag.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Det här är väl vad som kommer gälla. Höger eller vänsterregering spelar ingen roll. Oljan kommer att förbjudas inom 10-12 år.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tyngste "elbil" i dag skal være en gruvedumper av større type i Sweits, den transporterer lithium malm ned fra en gruve på en fjelltopp. Lader opp batteriene med bremsekraften og laster av malm og energi nede i dalen før den med passe mye i batteriene klatrer tom til topps igjen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det ikke blir funnet nye oljefelt vil det bli lite fossilt etter 2050, og oljebolagene har lav letevirksomhet for tiden. Dagens produksjonsfelt rundt Norge vil være tomme rundt 2050 og det er ikke funnet nye store forekomster de siste årene.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mindre realistisk med 2030 for et drivstoff forbud enn den norske 2025 for utfasing av nye biler kun med forbrenningsmotor. Allerede nå er det i Norge på småbil siden mer nybilsalg av el og lade hybrider enn fossilbiler. For tyngre biler er tilbudet for lite til å gi signifikante salgstall. Hydrogen biler og busser finnes, og elbusser er i bruk i endel byer. Norge regner med 2050 som et år hvor forbruket av oljeprodukter vil bli så lite at det knappt kan regnes med.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Hur har du kommit fram till att oljan ska förbjudas inom tio år? Det är ju bara ett utspel från miljöpartiet
Jo, det går ju bra att tro både det ena å det andra. Det enklaste är att följa debatten på P1:an. Men då tycker väl någon stackars sate att radion ......
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
På 12 år får man väl hoppas att flera fossilfria bränslen tas fram. Chansen att detta sker är stor eftersom det ligger ett stort ekonomiskt intresse i att marknadsföra motorbränslen. Likaså kan beslutet om 2030 bli skjutet på framtiden. Det finns en stor grupp lobbyister inom fordons- & oljeindustrin som kan påverka både i Sverige & inom övriga EU-länder. Även väljarna har naturligtvis en viss påverkan på politikerna för inte vill väl dom tappa röster, det gäller ju att sitta kvar vid köttgrytorna.
 
Toppen