• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 years warranty with service???

F

F.d. 52943

Guest
Min trådlösa Netgear router tappade internet - det trådlösa nätverket funkade fortfarande lokalt, men inte internet. Ringde till OnOff där jag köpt den för 1½ år sedan. Damen i växeln sa att det bara var att komma in med den så skulle dom byta ut den diretk.

Väl där krånglade dom och sa att garantin bara gällde 1 år - därefter gällde reklamationsrätt för fel som man kunde visa var ursprungliga. Kunde inte lägga in en reklamation i datasystemet, routern var för gammal.

Jag blev lite sur men tyckte att om dom ersatte mig för mina reskostnader dit och hem - 30 kr/mil som rabatt på en ny identisk router så var det ok för min del - ville inte åka hem utan funkande internet. Det var OK och jag köpte en ny med 150 kr rabatt.

Nu när jag ska slänga den gamla routern ser jag på paketet som jag har kvar, att det står en etikett med texten 2 years Warranty with Service. Det borde väl betyda 2 års garanti - inte reklamationsrätt för ursprungliga fel????
:confused::confused::confused:
 

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: 2 years warranty with service???

Hej
Kontakta Netgear Sverige direkt, tel. 0770-93 00 33 och beskriv ditt problem och när den inköptes.
Hade linande problem med OnOff för något år sedan, men då gällde det en router av fabrikat D-link. Allt ordnade sig efter direkt kontakt med tillverkaren.

Haré bra
BJ
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 2 years warranty with service???

Köpte en mobil på fööretaget en gång i tiden men för att undersöka ett ev. fel ville de ha c:a 500:-. Har inte satt min fot där sedan dess.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: 2 years warranty with service???

Hej

Du har 2 års garanti, men vad innebär den garantin??

Lite utdrag från konsumentköplagen som inte är dispositiv, dvs är tvingande

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Många företag förstärker lagen med Garanti till 1 år eller längre tid och då är det viktigt att veta vad den garantin innebär.

Sedan finns ett stycke i lagen om:
Reklamation


23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom. Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Hälsn//Lennart
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: 2 years warranty with service???

Har idag pratat med Netgear - 2 års garanti gäller. Det betyder att jag kommer att returnera den nyköpta routern till OnOff och lämna in den trasiga för felsökning - ev utbyte.

Kör under tiden på telias modem direkt - lite bökigare utan trådlöst under en period, men det får vi ta för principen. Gillar inte att bli blåst om än beloppet var modest.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 2 years warranty with service???

Jag fiskade upp min Jensen 3G router ur soptunnan och kan nu skriva detta inlägg :cool: .
 
Toppen