• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2,8 JTD -05 slutade reagera på gaspådrag

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Ospecificerat
Under en helt normal körning häromdagen slutade motorn plötsligt reagera på gaspådrag. Ungefär som i ungdomen när mopedens gasvajer gick av... Motorn fortsatte tuffa på tomgång men vägrade att reagera hur jag än trampade på gasen. Efter att den varit avstängd några minuter startade jag om den och allt fungerade normalt igen. Tacksam för tips om vad det kan bero på, och var (på motorn) man hittar andra änden av kablaget som går från pedalen. Tänkte att det kan vara idé att kolla kontakterna där. Om någon dessutom vet hur det hela är konstruerat skulle det också vara intressant att ta del av. Är det en vanlig potentiometerfunktion i pedalen eller någon mer avancerad elektronik?

Jag har funderat över om någon av dessa faktorer eventuellt skulle kunna ha med saken att göra:
*Full kupévärme var på och nedre utblåset gör ju att det blir ganska hög temperatur vid pedalen. Det skall den naturligtvis tåla, men..
*Bilen har en eftermonterad farthållare. Den var påslagen ("ON") med ej i aktiverat läge.
*Bilen har KCR-box (långsökt?)
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Hej har haft samma problem en gång efter jag monterat monterat en sk kcr box
det upträdde en gång och har aldrig inträffat igen och det är 5 år sedan det man gör om det uppträder igen är man läser av felkoderna i styrenheten för att se om det lagrats något fel det är där man börjar sin felsökning .
MVH Sören
 

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2024
Jag var ute med samma problem
Jag hadde glappkontakt i matningen tll den eftermonterade farthållaren
Tappa du spänningen går den bara på tomgång
Testa med att ta bort säkringen till F-hållaren
 
F

F.d. 55257

Guest
Som svar på ditt inlägg har haft ett liknande problem: Bil: Stor Eura -10 och med 3 litersmotorn. Efter att ha tagit Stena Gbg - Kiel skulle bilen startas på morgonen ombord på färjan - motorn gick snällt i gång men det gick inte att öka motorvarvet, endast tomgång och kolossen rörde sig ej. Irriterad kö bakom och personal fr Stena som undrade vad som hände. Efter att ha stannat motorn, väntat och gjort nya startförsök gick motorn plötsligt normalt igen efter 7-8 min. Lättade körde vi av fr färjan. På autobahn stannade vi på en parkering. Samma sak hände igen, men efter några startförsök gick motorn åter normalt. Därefter gick husbilen helt normalt under tre veckors körning i Tyskland! Hemkommen gjorde man en felsökning i min serviceverkstad men datan visade inget fel trots att jag vet att en motorlampa lyste när motorn stod "stilla". Så frågan är fortfarande vad som eg. hände.

Bo H Dahinda:swoon:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Återknyter till trådens första inlägg. Nu har det hänt igen. Första tillfället var vid premiärturen 2012, andra tillfället var vid sista turen 2013. Tiden däremellan har allt varit normalt.

Gemensamma nämnare för dessa båda tillfällen:
Kyligt väder utomhus. Full värme på, och öppet värmeutblås vid fötterna (=vid gaspedalen).
Körde relativt jämn fart på landsväg 20-30 minuter, allt funkade som det ska. Problemet uppstod när jag sedan släppte gasen helt pga sänkt hastighetsgräns (första gången) eller infart i rondell (andra gången). Då började den gå på tomgång och reagerade ej på gaspådrag.
Efter att motorn varit avstängd en kort tid fungerade allt som det ska igen.

Min hypotes är att värmen från varmluftsutblåset har något med saken att göra. Värmepådraget är det enda som skiljer dessa två tillfällen från alla andra gånger jag kört bilen de senaste säsongerna.

Någon som vet?
 
F

F.d. 940

Guest
Har också problem med min 2,8jtd,vid 2200 varv så tappar den orken och börjar rycka,släpper jag gasen lite så så går den jämt igen,samma om jag ökar lite på gasen så går den bra igen.
Detta händer aldrig om jag kör på farthållaren.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hittade du någon lösning på problemet?
Min 2,8 Jtd -01 dör ibland och när jag trampar om på gaspedalen kommer den tillbaka.
Ja, jag kopplade bort den eftermonterade farthållaren från kabeln mellan gaspedal och motorns elektronikbox, och sedan har det fungerat. Problemet var inte riktigt som du beskriver,det gick inte att få den att reagera på gaspådrag förrän man stängde av motorn och väntade en stund.
 
Toppen