KawaMal
HBK Medlem
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Ospecificerat
Under en helt normal körning häromdagen slutade motorn plötsligt reagera på gaspådrag. Ungefär som i ungdomen när mopedens gasvajer gick av... Motorn fortsatte tuffa på tomgång men vägrade att reagera hur jag än trampade på gasen. Efter att den varit avstängd några minuter startade jag om den och allt fungerade normalt igen. Tacksam för tips om vad det kan bero på, och var (på motorn) man hittar andra änden av kablaget som går från pedalen. Tänkte att det kan vara idé att kolla kontakterna där. Om någon dessutom vet hur det hela är konstruerat skulle det också vara intressant att ta del av. Är det en vanlig potentiometerfunktion i pedalen eller någon mer avancerad elektronik?
Jag har funderat över om någon av dessa faktorer eventuellt skulle kunna ha med saken att göra:
*Full kupévärme var på och nedre utblåset gör ju att det blir ganska hög temperatur vid pedalen. Det skall den naturligtvis tåla, men..
*Bilen har en eftermonterad farthållare. Den var påslagen ("ON") med ej i aktiverat läge.
*Bilen har KCR-box (långsökt?)
Chassiemodell: Ducato 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Ospecificerat
Under en helt normal körning häromdagen slutade motorn plötsligt reagera på gaspådrag. Ungefär som i ungdomen när mopedens gasvajer gick av... Motorn fortsatte tuffa på tomgång men vägrade att reagera hur jag än trampade på gasen. Efter att den varit avstängd några minuter startade jag om den och allt fungerade normalt igen. Tacksam för tips om vad det kan bero på, och var (på motorn) man hittar andra änden av kablaget som går från pedalen. Tänkte att det kan vara idé att kolla kontakterna där. Om någon dessutom vet hur det hela är konstruerat skulle det också vara intressant att ta del av. Är det en vanlig potentiometerfunktion i pedalen eller någon mer avancerad elektronik?
Jag har funderat över om någon av dessa faktorer eventuellt skulle kunna ha med saken att göra:
*Full kupévärme var på och nedre utblåset gör ju att det blir ganska hög temperatur vid pedalen. Det skall den naturligtvis tåla, men..
*Bilen har en eftermonterad farthållare. Den var påslagen ("ON") med ej i aktiverat läge.
*Bilen har KCR-box (långsökt?)