• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Hej,
Här kommer en annan reflektion angående boxer kortplats. Vi har 2 st platt TV i husbilen, en 15tum för främre delen och en 19 tum bak vid sängen. Varför behöver man 2 TV?

Har man tonårsbarn så vill de titta på film på kvällen och vi på tex nyheterna samtidigt.
Jag har då löst det med en digitalbox (Sagem 72) med boxerkort. Den har två scart utgångar varvid alla kanaler fungerar på bägge tv apparaterna. På så sätt har man all valfrihet att titta på boxers utbud på bägge apparaterna eller på DVD.

Hälsningar

Glädjen (3dagar till semester).
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Att ta extra betalt för Full HD-TV är att lura folk på pengar . Det är bara X-box och PS3 (spelkonsoler) som klarar av full hd . I Sverige kommer det ALDRIG säntas nåt på Full HD .
Visst börjar det komma blu-ray samt hd-dvd spelare men inte är dom värda dom extra pengarna . Inte ens om du sitter fyra meter från en 100-tums filmduk är det särskilt lätt att se skillnad mellan en film i 720p eller 1080p .
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Definitionen på HD är minst 720 linjer horisontelt! Något krav på den vertikala upplösningen finns inte.

Vilken brancorganisation har din defenation Hundvakten ?
Du får ursäkta men i mina öron låter det som din egen påhittade defination. Har alldrig stött på den från någon tillverkar/brodcast organisation.

Med din defination så kommer det alldrig att sändas marksänd HD innom överskådlig framtid. Det finns helt enkelt inga kanaler att sända så mycket information på. Det har funnits tidigare men när man kom på att folk helre vill ha fler kanaler än skarpare bild så delade man upp dom kanalerna i minder kanaler, så nu är det kört med HD enligt din defination. Och dom statliga kanalerna samt många andra kommer att sända i 768p. Det mesta HD matrialet tas upp i 1080i. En del för Biofilm tas upp i 1080p/24. Men det är ju inte heller det 1080p/50. Ja det finns kamror som klarar det men priset för tillrekligt stora flachminen är skyhöga så är det mest inom ENG produktion det används.

Likaså det där Full HD det är ingen defination utan det är en rappakalja som TV handlarna hittat på för att kuna förklara 1080i contra 738P för köparna.

Det är inte omöjligt att ett privat bolag sänder 1080i som TV nasarna brukar kalla Full HD. Däermot är som sagt 1080p en omöjlighet ( Vad skall man kalla det Jättefull HD ).
Var angår priset på spelare finns det väll ingen anledning varför dom skulle kosta mer än dagens sopelare troligen kommer dom så småning om kosta mindre än dagens DVD spelare. Bara att vänta ner priset.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

full HDTV

Full HDTV, also referred to as ultra-HD, true HDTV, and 1080p, is a television (TV) display technology that surpasses the video quality and sharpness of the original high-definition television ( HDTV ) technology, providing an image resolution of 1920 by 1080 pixel s.
The original HDTV technology offers vertical resolution that ranges from 720 lines with progressive scanning (720p) to 1080 lines with interlaced scanning (1080i). Full HDTV provides 1080 lines with progressive scanning (sometimes referred to as 1080p). In these specifications, the numeral indicates the number of horizontal lines in the complete raster, the p stands for progressive scanning (where each scan displays every line in the image raster sequentially from top to bottom), and the i stands for interlaced scanning (where each scan displays alternate lines in the image raster, and two complete scans are therefore required to display the entire image).
Progressive scanning is considered superior to interlaced scanning for full-motion video displays, because there is less jitter , particularly for the portrayal of objects that move diagonally or vertically across the screen. The improvement is especially noticeable for fast-moving images, typical of television and DVD programs. Another advantage of progressive scanning is the fact that it is required for satisfactory video on TV sets that use micro displays, plasma display s, or liquid-crystal display ( LCD ) flat panels, all of which are becoming increasingly popular. The improved image quality afforded by full HDTV is well suited to the extra-large-screen displays used in home theater systems.

Videomannen, jag tror du sammanblandar "original HDTV" med full HDTV som jag
åsyftar.
Ditt förslag om jättefull HD var inte så dumt, men det benämns "full HD", ultra HD, eller true HD som framgår av texten
Mvh
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9319

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Ja internett är en mångfaseterat medium. Allt där är inte en absolut saning för att uttrycka det milt.

Det du lade upp är ingen resolutionstext. Utan något som en snuppe på en privar firma som säljer IT lösningar skrivit själv. Firman syslar överhuvud taget inte med video. Texten inehåller flera felaktigheter så det är frågan om han ens någon gång hållit i en proffesionell vdeokamera. I alla fall syslar han inte med video på proffesionell nivå.

Och igen, Full HD, orginal HDTV mm finns inte som en fastslagen defination, det är barnspråk som radiohandlare använder till kunder (själva kan dom ofta inte mer än sina kunder, dom skall sälja inte utbilda folk ). Kommer du upp på SVT eller BBC och snackar Full HD tror dom du fått solsting. Nu kanske dom förstår lite av vad dom menar för dom har varit ute i varuhus och sett rappelkajan handlana kör där, men du kommer att få stämplen mindre vetande.

Jag kan förstå att det inte är lätt att komma rätt. Dels har du sidor skrivna av somliga som inte vet mycket och då blir det därefter. Sedan har du sidor som skrivna av dom som vet för andra som vet. Dom siderna är fullspäckade med tekniska specifikationer. Däremellan finns det i stort sett inget.

1080p/50 är ju det ingen specifikation utan en kraftig förenkling det skall mer parametrar till men då kanske jag till slut får skriva en lärobok på denna sida.

Intresant fresten om det är som du säger att HD-redy betyder 738p på en del ställen. Tidigare kallade dom apparater som kunde ta emot HD signal men kunde bara visa i SD HD-Redy.

När man frågar expediter om dom kan något om TV så är dom jätteduktiga på det och gått på firmans utbildninger. När man sedan ställer några enkla frågor så visar det sig att dom inte kan ett skit om Videosignaler mm. Ställer man sedan någon ingående fråga så blir det liknande " öh...... du kan väll titta lite här så tar jag en annan kund så länge." Så ute i handlen fins det inte mycket kunskap att hämta. Till och med hos vissa importörer har det visa sig finnas brister. Dom är affärsmen som säljer Apparater, vad apparaterna inehåller är inte lika intresant som vlken vinst man kan göra.

Återståg Brodcasting. Men teknikerna där har ju inte tid att utbilda TVkonsumenter. Så det är lite av en jungel för den som inte är insatt och något bra sätt fins det inte för att få reda på vad som är vad. I alla fall skall man veta 768 p, 1080i och 1080p Komponent, komposit HDMI så man kan läsa lite av TV:ns spec.

Sedan se just den TV som skall köpas ( inte på demoTV ). Se på skärpan. Vilken vinkel man kan se en bra bild både höjdled och sidoledes. Se på en svart bild efter punkter som lyser ( ingen bild ger många gånger en gråbild det skall köra in en svart bild igenom videoingången för att ge en svart bild). På en vitt bild mörka eller felfärgade punkter. Se efter Linger vid höga kontraster som är ostabila och verkar krypa eller blinka.

Det finns så mycket som kan vara fel inte bara själva bildytan utan ocm man förenklat säger elektroniken bakom. Ser just den TV som du ser på bra ut så du är nöjd och priset är bra köp den annars be att få titta på en annan eller gå till ett annat ställe. Jag fick min TV körd i affären hoss en liten TV handlare och granskade den. Sedan fick jag den till ett mycket bättre pris än varuhusen kunde erbjuda ( det var flera tusenlappar ) Så förakta inte små handlare. Dom kan många gånger sälja till ett bättre pris en det står i fönstret hoss dom. Jag fick fästet med mig och på kvällen när affären stängt kom han med TV:n och hjälpte mig att lufta upp den på väggfestet. Kostade inget extra. Så stora varuhus är bra för att gå och jämföra TV men kanske bättre att köpa från en mindre mer flexibel handlare.

På tal om det ni som kör runt i Tyskland där kan man få tag i bliilgare TV. Ja priset är samma där, men sedan har dom ett lägre momspåslag.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Att ta extra betalt för Full HD-TV är att lura folk på pengar . Det är bara X-box och PS3 (spelkonsoler) som klarar av full hd . I Sverige kommer det ALDRIG säntas nåt på Full HD .
Visst börjar det komma blu-ray samt hd-dvd spelare men inte är dom värda dom extra pengarna . Inte ens om du sitter fyra meter från en 100-tums filmduk är det särskilt lätt att se skillnad mellan en film i 720p eller 1080p .

JamoSwe.
I slutet av femtiotalet - på den svartvita TV-tiden fanns det teknikpessimister som hävdade att det aldrig kommer att sändas Färg-Tv i Sverige, för det går inte tekniskt.

Nu vet vi hur rätt de gossarna hade.....
Din teori om att 1080p/50 inte kommer att sändas i Sverige, påminner lite om den tidsepoken...

Nu avsåg inte mitt ursprungliga inlägg om och när 1080p kommer att börja sändas på allvar i landet.
Mitt inlägg fokuserade på vad HD-Ready egentligen står för på TV-säljarnas klisterlappar.

DS
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Bäste, Videomannen...

Eftersom du lämnar ursprungsämnet återigen, så avslutar jag här o nu.
Men efter att ha läst ditt senaste omfattande epos, så är jag benägen att dela din uppfattning på en punkt, avslutningsvis...

"Man skall inte tro allt som skrivs på Internet".

Där har du helt rätt..

Hälsningar
Dag
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

JamoSwe.
I slutet av femtiotalet - på den svartvita TV-tiden fanns det teknikpessimister som hävdade att det aldrig kommer att sändas Färg-Tv i Sverige, för det går inte tekniskt.

Nu vet vi hur rätt de gossarna hade.....
Din teori om att 1080p/50 inte kommer att sändas i Sverige, påminner lite om den tidsepoken...

Nu avsåg inte mitt ursprungliga inlägg om och när 1080p kommer att börja sändas på allvar i landet.
Mitt inlägg fokuserade på vad HD-Ready egentligen står för på TV-säljarnas klisterlappar.

DS

Var väl samma gossar som tyckte att vi inte behöver kärnkraft då vi redan har elkraft =)

1080p kommer inte tar för mycket bandbredd (lika med för dyrt )720p är vad som sänd nu . Vilket alla hd-ready tv klarar av .

Ska man se historiskt så är kampen mellan VHS , Beta och video 2000 .
Där den bättre Beta fick se sig slagen av VHS i Sverige .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9319

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Det fins ju andra sätt att få 1080p.

En Mr Birgerson tycker att man skall skrota all sändning och bara köra på fiberkabel, lite broblem med Husbilar bara för det är en sån stor rulle man måste släpa med sig om man skall vara kopplad hemma !

Sedan finns det satelit men då behöver man ingen TV utan det räcker med en monitor som man koplar in satelit motagaren på. Men nu var det någon som ville köpa en TV.
 

Stefank

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1220
Medlemskap
2025
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Åter till frågan.

Köpte en DMtech 22 tum med DVD och Digitalmottagare med kortplats på COOP Häggvik idag för 2995:-
12 volts kabel får köpas separat på t. ex. NetonNet eller BRL.
Det fanns 3 kvar på hyllan.
Stefan
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Bara att gratulera, jag köpte min 19 tum för 3900:- med 12 volts kabel samt väggfäste!

Enda nackdelen är att tv'n är känslig för dålig mottagning! Står man inte perfekt till så är det lögn i skogen att få in någon digital tv kanal!

Mvh Niklas
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Jag har en DMtech Tv .Det var alltid problem att få bild.
Men nu har jag bytt antenn satt dit en Super Nova antenn.
Inga problem längre , Jag har fått bild överallt.
Behöver inte höja eller vrida antennen.
Köpte den på Kjell&company
Sonny
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Jag har läst om den antennen, du menar att du kan ha den fast monterad? För på nya husbilen så ville inte jag ha det där röret som dras upp och ner! Jag trodde att super nova antennen var en sådan som man skulle snurra?

Låter ju kanon!

Mvh Niklas
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Super Nova är ingen rundstrålande antenn. Den har väldigt bra mottagning.
Jag skulle nog inte ha den fastmonterad , man bör nog ha möjligheten att vrida den om det behövs.
Sonny
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Okay tack sonny, jag får se hur jag gör!
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Hej det blev en omninova släkting till supernova fast rundsstrålande. Ska bli intressant att se om den fungerar! För det priset borde man fått tv också! :wub:
 

Stefanjwp

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
3606
Medlemskap
2024
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Hej, det finns en modell som heter DMTECH som fungerar bra .Finns även som 22 tum. Denna säöljs på Siba, expert och BRL //Stefan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24290

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Så nu har man betalat 2600:- för en omninova, inte värt pengarna tyvärr. Min tv DMTECH är för känslig. Jag får testa att koppla in en annan digital mottagare och se om det blir skillnad!
 
Toppen