• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

F

F.d. 2398

Guest
Är det någon som vet om det finns 19tums LCD TV med DVD och Kortplats för Boxer.
Är den också för 12V är det bingo.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Försök på Ö& B vi köpte en där. 12 . 220 volt
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Tack för tipset Maggan och Åke, prsis vad jag letat efter.

Jägarn
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Hej!

Det finns flera. ICA MAxi och SIBA m fl säljer en TV som heter DMTech. Den har allt det där. ICA säljer dock inte 12 v kabel och CA-modulen för boxerkortet. Priset? ICA säljer TV för 4 500 kr. Ciggkabeln kostar ca 150 kr och CA-modulen kostar ca 500 kr.

MVH

Home-car
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Hej igen!

KAMA säljer en TV för 7 000 kr, XORO. Jag ser att du bor i Huddinge. Jag tror att du kan köpa "samma" TV för 3 200 kr i Kungen Kurva, NetSupersotre AB, Jägerhornsvägen 1.

MVH
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Hej! Tänk på att det är en väldig skillnad på bildkvalité mellan mindre kända fabrikat och kända fabrikat som Samsung, Philips, Sony, LG för att nämna några. Speciellt om man sitter lite snett från TV:n så kan bilden bli solkig, grå eller svart. Med snett menar jag speciellt om TV:n sitter högt och man tittar underifrån. Bara så att du inte skall bli besviken när du haft TV:n ett par dar. Det finns många trådar om detta om du söker på hemsidan. Lycka till hälsar Hasse
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Det är inte märket som avgör kvalitén! Priset kan göra det. Samsung m fl säljer apparater i flera prisklasser. De kan se lika ut, men skiljer sig mycket i upplösning och vidvinkelupplösning. Problemet är att det inte finns så många märken på marknaden som säljer små TV-apparater som både går på 12 v och 240v, som har inbyggd DVD och som har inbyggd digitalbox. Jag utgår i från att frågeställaren vill ha så få sladdar som möjligt i bilen och helst bara en fjärrkontroll. Jag är också ute efter en sådan. Jag kommer dock att avvakta köpet tills de nya digitalboxarna finns på den svenska marknaden.

MVH
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

jag köpte en 15" med dvd o inbyggd digitalbox o 12 v på digitalexperten, jag är mycket nöjd med den o bemötandet på firman, man kan fråga om allt o få hjälp snapp.

TV » Här hittar du LCD Tv upp till 24"

:)
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Hej!

Det finns flera. ICA MAxi och SIBA m fl säljer en TV som heter DMTech. Den har allt det där. ICA säljer dock inte 12 v kabel och CA-modulen för boxerkortet. Priset? ICA säljer TV för 4 500 kr. Ciggkabeln kostar ca 150 kr och CA-modulen kostar ca 500 kr.

MVH

Home-car

Vet du om 12V kabel till DMTECH finns hos Siba eller någon annan stans?
Olle J.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Är det någon som vet om det finns 19tums LCD TV med DVD och Kortplats för Boxer.
Är den också för 12V är det bingo.

Hej vi köpte DMTECH och är grymt nöjda, köpte en vit för att få lite färg i bilen med 12 volts kabel och väggfäste lyckades jag få ner den till 3900:- på bra bild och ljud i barkaby.

19 tum wide med dvd, plus digital mottagare och kortplats. Alla möjliga ingångar och framför allt så är tv gjord för att gå på 12 volt alltså behövs ingen omvandlare samt att den drar mindre ström.

Riktig kanon bild.

Lycka till.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Hur mycket ström drar den?
Vår dator drar 90w - har sett 19" tv som bara drar 55w.
 
F

F.d. 16448

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Kolla på seasea.se de har en 19" platt med boxer modul,12 v kabel märke LTC för 4995 kr...
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Angående bildkvalite så kan det skilja en del från TV til TV av samma fabrikat och modell. Det bästa att få just den TV du skall köpa provad i affären. Sedan kan fabriksinställningarna behöva justeras. Med andra ord kan det vara lite knivit om man skall ha en riktigt bra, och det är inte bara att välja en modell som andra tycker är bra. dom kan ha fått en mer lyckad och du får en lite sämre. Sedan gör plaseringen en del. Kanske inte så bra mellan 2 stora fönster om man skall kunna se dagtid. Sedan det där med plasma eller LCD Förr var det skilnad. Numera kan inte ens experterna avgöra vilken är vilken på blindprovningar.
Den bästa TV:n ? Ja otroligt nog en LCD från Sony som nu är 5 år gammal modell. Slår allt i svärta och färgspectra mm. Ja den har bredare än Tvsystemen klarar av. Finns ej intagen till Swerige, kanske beroende på att den kostar som en spritter ny husbil.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Ps.
Kanske någon tekniknörd vill veta vad det är för TV. Sony Quala 005

Bakom varje matris av 6 punkter sitter en Ljusdiod som som regleras i förg och ljusintesitet. Så regleringen är samtidigt i LCD filtret och på ljusdioderna. Så släcker man ner Ljusdioderna samtidigt som man stänger LCD filtret får man absolut svart osv.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Tittade på en ny TV till husbilen i olika butiker, häromdan.

Intressant att man försöker lura kunderna med att kalla apparater som inte har full HD (High Definition) för HD-Ready.
Dvs, de apparaterna är inte HD-klara. De har inte full HD-upplösning (1920* 1080, minst)
De apparaterna har oftast bara 768 linjer/pixels i vertikalled.

På äkta HD-apparater bör det finnas en dekal med 1080p.

Många TV-butiker försöker nu rea ut de falska HD-apparaterna (HD-ready).
Mao, varning för lurendrejeriet...

Mvh
Dag
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

768p är HD !
Man har en viss bandbrädd till sitt förfogande. På det kan man sända 768p eller 1080i dom tar ungefär samma plats.
Fördelen med 768p är att den uppdateras snabbare eftersom hela bilden sänds på en gång. En fördel vid snabba rörelser som sport.
1080i är i prensip en skarpare bild eftersom det är fler punkter men den uppdateras långsamare för man sänder bara varannan rad varje gång.
Det finns också 1080p men det är för mycket information att sända via radionät så det är förbehållet Bluray och liknande.

Var har man nytta av dom olika nu. Skall man titta på en 14" kan man lika gärna titta på gamla SD upplösning. 19" skall man sitta tätt på skärmen som en lapptop om man skall ha nytta av HD. 1080 skall man upp i minst 45" om man skall se någon skilnad mot 768 och det kan även där vara tveksamt om det gör mågon skillnad. Man sakall då sitta mycket nära skärmen. Skall man använda dom gamla formlerna för tittavståndet kan man lika gärna titta på SD. Ett litet problem är att läsa texten när man sitter så nära. Kommer man upp i storlek som biodukar så har verkligen 1080 stora fördelar.

Dom startliga TV bolagen i Europa har kommit överens om en prencip överenskomelse att sända på 768p. Sedan finns det saker som komprimering och uppdateringsfrekvenser som spelar in men det för iväg till lite för tekniskt och har mer med filmandet att göra och kan inte tittaren påverka. Så me andra ord i en Husbil duger 768p mer än väl. Hemma i vardagsrummet kan man börja att fundera på 1080 p/i.

Ett störe problem är att det nytt digital sändnings system är på väg och kan göra dom gamla digitalmotagarna värdelösa så man måste ha en lös dekoder.

Det kan vara fördel om motagaren har en HDMI ingång ( HD med sladdlängder upp till 8 - 10m )för vissa aparater att ansluta Men om det är HD så måste dom minst ha (om ej HDMI) en Komponent ingång ( HD sladdar upp till 2 - 3 m ).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 19tums TV med DVD och Kortplats för Boxer

Nej, 768 pixel vertikalt är inte äkta HD.
1080i , dvs interlaced är inte heller äkta HD.

Den enda äkta HD som idag finns tillgängligt inom TV-mottagarutbudet är minst 1080p,
som jag skrev tidigare.
Om TV-apparaten nyttjas i en husbil, i tält eller varsomhelst, förringar inte det faktum att säljarna agerar bondfångare när man hävdar att burken är HD-ready (HD-klar) vilket den inte är..

Det är inte ett användarbekymmer hur stor bandbredd resp. transmissionsteknik tar upp.

Mitt inlägg ville påvisa att presumtiva köpare luras att tro att man köper en HD-tv, vilket man inte gör om man köper en HD-Ready.

Så är det....

Mvh
Dag
 
Toppen