• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

1739

• Startad av Startad av F.d. 58549
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58549

Guest
I AD Skartofta C:1 (1707-1773) Bild 126 / sid 126 har jag svårt att läsa. Det är i oktober
Dom 16 ... döptes... på nr 9 i Tvärby OLa Nilsson och hustrun Kersti Andersdotter Börjar det med är det någon som kan läsa

Sv: 1739

Hej Skåne,
Svårläst, men jag gör ett försök: Dom 16 post Trinit döptes Bonden på N 9 i Twärby Ola Nilssons och hustru Kersti Andersdotters lilla dotter Inger. Som
framlades onsdag om morgonen. ??? till Elmi Arndotter?. ?? Ola Anderssons hustru Kersti, Gunnar Folger?, Jöns Anderssons hustru Greta i ?Twärby?
Manfred Fu...in, Åke Andersson och Håkan Andersson.
Namn och ortsnamn är alltid svårt när man ska hoppa in, men några bör jag ha prickat rätt.
"Dominica XVI post Trinitatis" = 16:e söndagen efter Trefaldighet.
Hoppas du får ut något av mitt ofullständiga svar.
Ann

Sv: 1739

Hej,
Håller verkligen med om att det är svårläst men jag tror Ann träffat det mesta rätt. Vill dock försöka komplettera lite: efter "lilla dotter Inger" tror jag att det står:
som följande (??) onsdag om morgonen bars till kristendomen av Ola Anderssons hustru Kirsti henne följde Jöns Anderssons hustru Elsa i Tvärby, manfolk ?? Åke Andersson och Håkan Andersson.
Karin;)

Tillbaka
Toppen