• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

1739

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
I AD Skartofta C:1 (1707-1773) Bild 126 / sid 126 har jag svårt att läsa. Det är i oktober
Dom 16 ... döptes... på nr 9 i Tvärby OLa Nilsson och hustrun Kersti Andersdotter Börjar det med är det någon som kan läsa
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: 1739

Hej Skåne,
Svårläst, men jag gör ett försök: Dom 16 post Trinit döptes Bonden på N 9 i Twärby Ola Nilssons och hustru Kersti Andersdotters lilla dotter Inger. Som
framlades onsdag om morgonen. ??? till Elmi Arndotter?. ?? Ola Anderssons hustru Kersti, Gunnar Folger?, Jöns Anderssons hustru Greta i ?Twärby?
Manfred Fu...in, Åke Andersson och Håkan Andersson.
Namn och ortsnamn är alltid svårt när man ska hoppa in, men några bör jag ha prickat rätt.
"Dominica XVI post Trinitatis" = 16:e söndagen efter Trefaldighet.
Hoppas du får ut något av mitt ofullständiga svar.
Ann
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: 1739

Hej,
Håller verkligen med om att det är svårläst men jag tror Ann träffat det mesta rätt. Vill dock försöka komplettera lite: efter "lilla dotter Inger" tror jag att det står:
som följande (??) onsdag om morgonen bars till kristendomen av Ola Anderssons hustru Kirsti henne följde Jöns Anderssons hustru Elsa i Tvärby, manfolk ?? Åke Andersson och Håkan Andersson.
Karin;)
 
Toppen