• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

150 eller 180hk

F

F.d. 55989

Guest
Sv: 150 eller 180hk

Använder BSR chipp ingen box utan omprogramerad styrenhet,fungerar bra ger ca 25hk samt bättre vrid .

Ja detta är ett mycket enklare sett.
Jag tog boxen för då går det plocka bort den vid problem utan att något rörts i datorn.
Med chip går det alltid utläsa vilket datum senaste flashningen gjordes.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk

Promotechs återförsäjare?

Tur jag monterat min själv då

Nej, av Promotech själva. Det var en av dom första i Sverige med den motorn, så dom provade ut mjukvaran på min bil. Tack vare den du har en Box överhuvudtaget... Tog några timmar och några provkörningar innan dom var nöjda, ganska basic. Körde o kolla att det inte rök för mkt och att inte motorvarnings lampan tändes.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

BSR trim laddar du in sjäv via OBD uttaget,går enkelt att återställa om man vill eller flytta till ny bil.
Bilen känns piggare efter trim svarar snabbare på gasen orkar mer utan nedväxling.
Och ja det går att utläsa att du har ändrat i styrboxen om du spesifikt söker efter det men inte vad som är gjort.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Hej....Alla som har 180 hk säger troligtvis att man måste ha det....Men jag som har en Pilote med 150 hk kan intyga att det är fullt tillräckligt....Jag är kanon nöjd med 150 hk....:)....När vi åkte nere i Europa i somras så kände jag att motorn levererade tillräcklig kraft...Inga problem att ligga på 110-120 km/h...

Är på väg att köpa en ny Pilote.
Jag kommer att få betala 0kr för uppgradering
i två steg. 130 - 150 - 180.
Så jag tvekar inte att välja den större motorn.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 150 eller 180hk

BSR trim laddar du in sjäv via OBD uttaget,går enkelt att återställa om man vill eller flytta till ny bil.
Bilen känns piggare efter trim svarar snabbare på gasen orkar mer utan nedväxling.
Och ja det går att utläsa att du har ändrat i styrboxen om du spesifikt söker efter det men inte vad som är gjort.

Detta körsätt är precis det som verkstäderna gillar, helst om man kanske ligger i 70-80 på sexans växel och "ger på"......
Sliter enormt mycket på växellådor och kopplingar!:oops:

Fast nu vet jag inte hur starka de senaste lådorna är men jag vet iaf att när treliters motorerna kom så sa Bossing i Linköping att de hade fullt upp med vridsönderkörda växellådor!
Trots att jag vet att jag kan nyttja motorns vrid på min treliters bil så väljer jag hellre att växla ner ett jack för att spara på låda och koppling! På så sätt var min förra bil med 130hk motorn bättre, dvs. den trivdes bättre med lite varv!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Hur klara sig robotlådorna med 180hk,det är ju samma låda som manuell,växlar den ner tidigare?
Växellådorna borde hålla annars är dom feldimensionerade,det borde kosta Fiat en hel del.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 150 eller 180hk

Robotlådorna är nog tusan smartare än de flesta av oss medelmåttor!
Enligt många så går ju bilarna snålare med Robotlådorna än motsvarande manuellt växlade bilar!

Detta med Fiats lådor har i alla fall varit en akilleshäl, fast hur de är på de senaste modellerna vet jag inte. Fast jag tror att de är riktigt snarlika:oops:

Lådorna håller säkert för grundsyftet med våra "brödbilar", men tänk vilken påfrestning med fem tonsbilar med sex hjul och ett cv-värde som en tegelsten och sen fina motorer med monstervrid i orginalskick!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 150 eller 180hk

Med mycket varv menar du väl?
:)

Hehe!
Dessa motorer 2,3an och 3,0an är så helt olika i karaktären som två motorer kan vara. På ett positivt sätt:)

Vi hade den "lilla" motorn på våran förra bil och stormtrivdes med den, men som sagt "lite" varv ville den ha och den trivdes med det!

Nu har vi den "stora" motorn och den är en helt fantastisk motor i sin kraftfulla lugna gång och den motorn påverkar iaf mig till ett annat körsätt......lite mer vridåka, hmmm:rolleyes:!

Det skulle vara skoj att prova en bil med 2,3motorn som ger 150hk som alla berömer så mycket!
Variabel turbogeometri visst? Borde ge ett fint register!

Ungefär som när man åkte Saab Sport i skogen där det bästa registret var 1500rpm ungefär!
Eller min CooperS grupp2 som drog mellan 5000rpm till 7500rpm, hehe;)
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

I tidningen Husbilen 4/11 var det en test av Fiats motorer 115 - 180 multijet

Själv valde jag 180 multijet och automatlåda till vår nya bil som levereras i slutet på maj.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Det betyder inte att du gjort bästa valet, bara flest hk.
 
B

Brincken

Guest
Sv: 150 eller 180hk

Kör man ofta i Österrike och Italien och då utanför motorvägarna kan det vara en fördel med en lite starkare motor. Vi har haft olika bilar med alla typer av effekt. Vi har till sist fastnat för 150 hkr. Denna effekt räcker till även för bilar runt 3850 kg och något över. Vi har även kört optimerat från Bsr. Fungerar utan problem , visar rättvärden , ger bra effektökning och är lätt att återställa vid behov.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Hej
Ni som har möjlighet att köpa 180 hk på 3,0l kan detta vara värt pengarna vid ev byte för denna motor kommer inte att gå att beställa längre då den har utgått ur Fiats modell program och finns bara att tillgå i de bilar som är tillverkade. De nya motorerna kommer att vara på 2,3 l och 180 Hk och troligen inte det vridmomentet.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: 150 eller 180hk

Men så dåliga motorbyggare borde väl inte Fiat vara.
Många biltillverkare i dag tar ut 400nm ur 2 L motorer.
Mazda tar väl ut 420nm ur deras 2.2 L
Skulle dom ha problem, så borde det väl finnas kunskap i huset (Ferrari)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Här är en jämförelse mellan Fiat´s nuvarande motorer:
https://www.fiatcamper.com/se/produkt/motorer


2.0L 115hk 280nm 1500-2500rpm
2.3L 130hk 320nm 1800-2500rpm
2.3L 150hk 350nm 1500-2700rpm
3.0L 180hk 400nm 1400-3000rpm

Bmw 320D:
2.0L 180hk 380nm 1750-2750 rpm

Den nya 2.3L 180-hästaren kommer nog att ha 380nm vid samma varvtal som 150-hästaren. Blir nog en trevlig motor men inte riktigt så råstark som 3liters men man slipper 50kg vikt så där har man igen en del. För min del så skulle jag valt 2.3L 180hk för viktens skull.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: 150 eller 180hk

Det är första husbilen vi är inne på nu,så har inte jätte bra koll på Fiat, mest hållt på med mer eller mindre gamla Volvos eller Dodge
Det låter spännande med den nya motorn, för det måste vara en helt ny motor, inte nån vidare utveckling av den " gamla " 2.3 L om man lyckats skala av 50 kg på en radfyra
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Det är första husbilen vi är inne på nu,så har inte jätte bra koll på Fiat, mest hållt på med mer eller mindre gamla Volvos eller Dodge
Det låter spännande med den nya motorn, för det måste vara en helt ny motor, inte nån vidare utveckling av den " gamla " 2.3 L om man lyckats skala av 50 kg på en radfyra

Det är den gamla 3litersmotorn som är 50kg tyngre än nuvarande 2.3liters
 
Toppen