• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

150 eller 180hk

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2024
Vi går i husbilsbytartankar.
Har titta på en Pilote Galaxy 740 4250 kg.
Den levereras i std med 2,3l 130hk, finns tillval till 150 hk tillägg ca 15000:-
eller tillägg för 3,0l 180 hk ca 22000:- från 150hk priset.

Är det värt att få 180 hk istället för 150 hk för 22000:- extra ?
Vet att man slipper byta kamrem.
Kommer bilen bli törstigare eller kanske den drar mindre ?
Dyrare skatt ?
Dyrare försäkring ?

Vore tacksam för info om för och nackdelar med större motor.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk

Har själv en 180 hk, fördelar är såklart starkare, bättre ork i backarna, kedja ist för rem. Problemet är att den skulle orka med en lägre utväxling, det känns inte som att man kan utnyttja det starkare vridet. Den varvar ändå lika mkt som en 150 HK ( har ett 2014 chassie, kan ju va ändrat på -15). Nackdelar är högre skatt, högre förbrukning, högre vikt på framhjulen ( har helintegrerad, fick bryta fjäderben fram). Med facit i hand hade jag valt 150 HK idag. Lägg pengarna på automat lådan istället.
 

Deuceman

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21620
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Hej Har en 2015 med automat och 150 hkr.
Tycker nog att den är lite seg.Vilken optimerimg är det vi pratar om.
Funkar det även med robotlådan
mvh .
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: 150 eller 180hk

Hej Har en 2015 med automat och 150 hkr.
Tycker nog att den är lite seg.Vilken optimerimg är det vi pratar om.
Funkar det även med robotlådan
mvh .

Jag kör med promotech. Skrev fel siffror, 174HK vilket är +26 hk / +65 Nm
Finns med både lös box och programmering via diagnostikuttaget.
Jag kör med box, för med programmeringen syns det om / när boxen är uppdaterad.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk

Starkare blir det helt klart, knappast bränslesnålare. Boxen lurar ju färddatorn så den visar fel förbrukning, är så den jobbar. Har själv haft Box på 2.3l motorn, soppatorsk på Autobahn med 150 km kvar att köra enl färddatorn. Men klart mkt starkare o snabbare tills boxen gav upp med fuktskador och bilen inte startade nere i Tyskland efter en regnig natt. Men kul så länge de varade...
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: 150 eller 180hk

Hej....Alla som har 180 hk säger troligtvis att man måste ha det....Men jag som har en Pilote med 150 hk kan intyga att det är fullt tillräckligt....Jag är kanon nöjd med 150 hk....:)....När vi åkte nere i Europa i somras så kände jag att motorn levererade tillräcklig kraft...Inga problem att ligga på 110-120 km/h...
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Vi går i husbilsbytartankar.
Har titta på en Pilote Galaxy 740 4250 kg.
Den levereras i std med 2,3l 130hk, finns tillval till 150 hk tillägg ca 15000:-
eller tillägg för 3,0l 180 hk ca 22000:- från 150hk priset.

Är det värt att få 180 hk istället för 150 hk för 22000:- extra ?
Vet att man slipper byta kamrem.
Kommer bilen bli törstigare eller kanske den drar mindre ?
Dyrare skatt ?
Dyrare försäkring ?

Vore tacksam för info om för och nackdelar med större motor.


Själv valde jag 130....

av rent ekonomiskta skäl.... dvs skatteskäl...

varje dag jag INTE kör på semestern så kostar det bara extra pengar.

och egentligen. Hur många gånger per år passerar man hallandsåsen eller jönköpingsbacken?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 150 eller 180hk

Ni måste jäkligt stora och tunga husbilar;)
I den förra husbilen (Eriba Car 698) en halvintegrerad på 3850kg totalvikt så hade vi den fina 2,3 motorn på 130hk och alldeles fullt tillräckligt. Passerade lätt 150knyck vid en test på godkänd väg.....
Vi tog ut bilen ny och körde in den ....stenhårt!
Sen så köpte jag en sk. effektbox ....och visst lite bättre;), men nästan onödigt!

Nu har vi 3,0motorn och det är en helt annan motor i körbarhet, lockar fram (mot bättre vetande:() ett mera vridåkande, dvs man kör på vridet istället för så som man körde med 2,3 motorn. Då fick man liksom köra mer aktivt och nyttja växellådan. En fördel!

Jag undrar hur växellådorna kommer att hålla om man chippar dessa redan extremt vridstarka motorer och sedan åker på "vridet"?

Jag skulle iaf vara extremt försiktig:oops:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Jämför gärna med en personbilen.
Självklart ska det vara motorer starka som järnkättingar i bilen!
Men det precis lika bra med ......:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Nästan omöjligt att svara på. Har själv en 180 hk och tycker det fungerar bra. Men jag provkörde en alkov 3,5t med 130 hk och tyckte den gick riktigt bra så svara på vad man behöver är svårt. Tror säkert att 130hk räcker för dom flesta men som alltid så blir det bekvämare att köra med flera hk.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Enda tillfällena man inte kan ha nog med kraft är väl snabba omkörningar, inte så vanligt med husbil, och sen e de i uppförsbackarna som man saknar några extra hk.

6ton/157hk/330Nm
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 150 eller 180hk

Jag har ingen erfarenhet av varken 150 eller 180 hk.
Däremot 157 och 130, en himmelsvid skillnad som man först inte vill tro på.
Jag trodde först att det var fel på den nya bilen men jag får väl acceptera och vänja mig.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: 150 eller 180hk

Starkare blir det helt klart, knappast bränslesnålare. Boxen lurar ju färddatorn så den visar fel förbrukning, är så den jobbar. Har själv haft Box på 2.3l motorn, soppatorsk på Autobahn med 150 km kvar att köra enl färddatorn. Men klart mkt starkare o snabbare tills boxen gav upp med fuktskador och bilen inte startade nere i Tyskland efter en regnig natt. Men kul så länge de varade...
Visar fel förbrukning? Inte på min bil ialla fall.
Promotech använder sig av fler anslutningspunkter än många andra, och kan på så sätt göra annat än just lura datorn.
Ja fuktskador beror ju på hur man monterar den, men det gäller ju allt.
Skit bakom spakarna ............
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Visar fel förbrukning? Inte på min bil ialla fall.
Promotech använder sig av fler anslutningspunkter än många andra, och kan på så sätt göra annat än just lura datorn.
Ja fuktskador beror ju på hur man monterar den, men det gäller ju allt.
Skit bakom spakarna ............

Promotech har på sin plus box två anslutningar. Dels bränsletrycksgivaren o sedan även lufttemperatur på laddtryckssidan. Den lurar datorn precis som alla boxar i och med det så kommer INTE färddatorn att visa rätt förbrukning.
Hur rätt förbrukningen nu är original låter jag vara osagt.

En trimmning med justering av programvaran behöver inte heller per automatik göra så att färddatorn visar rätt men med den metoden är det i alla fall möjligt.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk

Visar fel förbrukning? Inte på min bil ialla fall.
Promotech använder sig av fler anslutningspunkter än många andra, och kan på så sätt göra annat än just lura datorn.
Ja fuktskador beror ju på hur man monterar den, men det gäller ju allt.
Skit bakom spakarna ............

Var monterad av Promotech själva, så det säger väl en del....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Använder BSR chipp ingen box utan omprogramerad styrenhet,fungerar bra ger ca 25hk samt bättre vrid .
 
Toppen