• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12V absorbtionskylskåp

Brynne

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2025
För att kylskåpet skall gå på 12V måste det få en styrsignal att generatorn laddare. Men tar kylskåpet 12V då från bodelsbatteriet eller från generator/bilbatterier? Orsaken till frågan är att jag funderar på att byta till kompressiorkylskåp. Behöver inte dra nytt 12V kablage om det tar från bodelsbatteriet

Brynne

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2025
Jag har en Carado 2021 på Fiat. Har inte mätt befintlig 12V kabel till kylskåpet. Men då absorbtions kylskåpet drar ca 15A kontinuerligt och kablaget förhoppningsvis vara dimensionerad för detta så borde det klara ett kompressorkylskåp som drar max ca 5A. Skall självklart mäta kablaget innan jag byter. Därav min fråga om det är kopplat till bodelsbateriet

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Enklast och en säker metod att ta reda på vilken krets kylen är inkopplad på:

Mät spänningen vid 12V uttaget inkommande till kylen.
Ser du 12V, koppla loss bodelsbatteriet.
Försvann spänningen, ja då vet du hur det ligger till.
Samma om spänningen är kvar med urkopplat bodelsbatteri, då kommer spänningen från startbatteriet.

Glöm inte att koppla ur eventuell solcell.

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Man kan mäta och man kan följa kablar, men man kan också förstå hur det fungerar genom att titta på ett kopplingsschema till sin EBL. Om man har en EBL från Schaudt kan man ladda ner manualen från deras support-sida.

Jag vet inte vad TS har för EBL, själv har jag en EBL 252, och kopplingsschemat för den ser ut så här:

refrig.PNG

Så här ser inkopplingarna ut:

IMG_2239.jpg

När det gäller kopplingarna till kylskåpet, så är de i mitt fall kopplade till både startbatteriet och bodelsbatteriet. Block 1 kopplar direkt till plus och minus på startbatteriet och även direkt till plus och minus på kylskåpet. Det är den svarta kontakten till vänster på fotot.

Om motorn är igång, så sluts relät som kallas Fridge relay, och kylskåpet får spänning från startbatteriet via det jag ritat som rött och orange på kopplingsschemat. Om jag hade stoppat i en 20A-säkring, så hade kylskåpet fått spänning från bodelsbatteriet via det jag ritat som gult och orange om motorn inte är igång.

Nu har jag ett absortionskylskåp, så jag har ingen sådan säkring i, det skulle dra 15A från bodelsbatteriet. Men den dag jag byter till ett kompressorkylskåp behöver jag bara stoppa i en säkring, inte koppla något extra alls, och kylskåpet skulle då få spänning från startbatteriet när motorn är igång och från bodelsbatteriet när motorn inte är igång.

Självklart, det är inte samma överallt, men jag är förmodligen inte ensam om att ha det på det här sättet.

Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Det är likadant på EBL-99/-119
Har själv nyttjat den funktionen på färjor.
EBL99 skiljer sig något från det i #9 då det har 2 reläer för kylen, här kan man välja att ansluta till plint 1 eller 4 på block 1 för att få den funktion man önskar. 119 har jag ingen koll på.

Hälsningar
Peter

1755722473493.jpeg

Toppen