Man kan mäta och man kan följa kablar, men man kan också förstå hur det fungerar genom att titta på ett kopplingsschema till sin EBL. Om man har en EBL från Schaudt kan man ladda ner manualen från
deras support-sida.
Jag vet inte vad TS har för EBL, själv har jag en EBL 252, och kopplingsschemat för den ser ut så här:
Så här ser inkopplingarna ut:
När det gäller kopplingarna till kylskåpet, så är de i mitt fall kopplade till
både startbatteriet och bodelsbatteriet. Block 1 kopplar direkt till plus och minus på startbatteriet och även direkt till plus och minus på kylskåpet. Det är den svarta kontakten till vänster på fotot.
Om motorn är igång, så sluts relät som kallas Fridge relay, och kylskåpet får spänning från startbatteriet via det jag ritat som rött och orange på kopplingsschemat. Om jag hade stoppat i en 20A-säkring, så hade kylskåpet fått spänning från bodelsbatteriet via det jag ritat som gult och orange om motorn inte är igång.
Nu har jag ett absortionskylskåp, så jag har ingen sådan säkring i, det skulle dra 15A från bodelsbatteriet. Men den dag jag byter till ett kompressorkylskåp behöver jag bara stoppa i en säkring, inte koppla något extra alls, och kylskåpet skulle då få spänning från startbatteriet när motorn är igång och från bodelsbatteriet när motorn inte är igång.
Självklart, det är inte samma överallt, men jag är förmodligen inte ensam om att ha det på det här sättet.