• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem 12 volt på kylskåp krånglar

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har problem att köra kylskåpet på 12 volt. Har haft laddning på batterierna som har haft full laddning.
12v lampan på Kontrollpanelen MP20-T lyser ej heller, kan det ha något samband?
Belysning, fotsteg fungerar dock när jag kör på 12v.
Jag har hela tiden trott att det är dioden på kontrollpanelen som gått sönder då det är rätt vanligt på Schaudt 20-T panelerna men nu tänkte jag om det kunde finnas något samband med att kylskåpet ej går på 12 volt.

Bilen är en Dethleffs Globetrotter XL-i 7850 från 2013.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har problem att köra kylskåpet på 12 volt. Har haft laddning på batterierna som har haft full laddning.
12v lampan på Kontrollpanelen MP20-T lyser ej heller, kan det ha något samband?
Belysning, fotsteg fungerar dock när jag kör på 12v.
Jag har hela tiden trott att det är dioden på kontrollpanelen som gått sönder då det är rätt vanligt på Schaudt 20-T panelerna men nu tänkte jag om det kunde finnas något samband med att kylskåpet ej går på 12 volt.

Bilen är en Dethleffs Globetrotter XL-i 7850 från 2013.
Antar att du vet att 12V normalt bara fungerar när bilen är igång?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.274
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Visst är de så att det även ska fungera några minuter efter man slagit av bilen? Vid tankning tex? Jag har provat att koppla om kylskåpet till 12v när jag haft bilen igång men kylskåpet har ej fungerat.
Nej. Endast när motorn går, det är gasolen som har fördröjning.
 

Lars Brandström

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2024
Så här såg anslutningen för 12v ut till kretskortet på mitt Thetford kylskåp . Trots detta hade ingen säkring brunnit av . Köpte en ny anslutnings-
kabel ( 309 kr) och allt fungerade trots skador på kretskortet men det visade sig att något på kretskortet orsakade förhöjd temperatur (60grader) Köpte ett nytt från en tysk campingbutik .20230909_155222.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så här såg anslutningen för 12v ut till kretskortet på mitt Thetford kylskåp . Trots detta hade ingen säkring brunnit av .

Säkringen brinner ju bara av när det går mer ström genom den än den tål. Uppbrunna kontakter och värmeutveckling beror på glappkontakt/dålig kontakt som frambringar värme vid normal strömförbrukning, så strömförbrukningen överstiger inte säkringen om det smälter eller brinner, om det nu inte smälter sönder så det blir kortslutning mellan plus och minus någonstans så säkringen brinner av. Vilket vore det bästa som kan hända när det börjar att bli så här varmt någonstans.
Som tur är så används plaster som mest förkolnar men inte brinner så bra, men som tyvärr innehåller ämnen som inte är så nyttiga och blir mer och mer förbjudna.

M.v.h. JANKRO.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Du kan bryta 12 volt med brytarn på panelen. Beroende på vilken modell förblir värme system ,grundbelysning och elektriska fotsteg på. Tryck på 12 v på panelen så visar den laddningsstatus när du trycker på knappen.då är dem på, Mina lysen som visar 12v eller 230 volt är sönder men funkar ändå. manual från 2019 men mycket av det finns liknar på 2013.
 

Bilagor

  • dethleffs 2019 instr (1).pdf
    30,2 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Om du har kylskåp dometic rmdt 85xx skiss på baksidan är för koppla extra fläktar.
 

Bilagor

  • IMG.pdf
    617,4 KB · Visningar: 21
  • IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    858 KB · Visningar: 38
  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    1,1 MB · Visningar: 35
  • IMG_0003.pdf
    774,7 KB · Visningar: 8
Toppen